طرح شناسنامه دار کردن فرش تولیدات زنجان را به نام همین منطقه ثبت می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛روزگاری گره های رنگین زنجان خود گویایی نام و نشانش بود ولی با گام نهادن در دنیایی مدرنیسم و اهمییت یافتن تجارت به عنوان فن تخصصی و بکارگیری شیوه های پرسرعت و کارآمد در عرصه تجارت دنیایی جدیدی را پیشروی سرمایه گذاران و تاجران گشود از این رو می بایست خود را با آن شرایط وفق  می داد و  این همان مشکلی است که گریبانگیر صنعت فرش در زنجان شد و این دلیلی شد که تجار منطقه نتوانستند آوازه فرش زنجان را به گوش جهانیان برسانند و همین خلع موجب رکود بازار فرش زنجان شد از این رو تجار دیگر مناطق کشور حاصل دسترنج فرشبافان زنجانی را با نام و نشان دیگری عرضه کردند.

طرح های قدیمی فرش رنجان
 
رئیس اداره فرش سازمان صنعت و تجارت ومعدن استان در این باره می گوید: طرح های بیدگینه، قولتوق،ماهی و خمسه از طرح های مختص استان زنجان در عرصه فرش داخلی و بین المللی هستند که در بین تجار و بازرگانان داخل وخارج کشور شناخته شده است.

جعفری ادامه داد: هم اکنون در اکثر نقاط استان زنجان فرش بافی متداول است و این میزان در مناطقی چون قره پشتلو، ماهنشان، خدابنده و طارم بیشتر بوده و در روستاهای شهرستان ایجرود تا70درصد نیز می رسد.

محمدی یکی از  تولید کنندگان فرش در استان عرضه فرش زنجان به نام دیگر شهر ها را معضلی در راه شناخت این هنر بیان می کند و  می گوید مدتهاست فرشهای بافته شده توسط  بافندگان استان را به نام فرش قم عرضه می کند او می گوید تبلیغات کم و نبود شناخت در مورد فرش زنجان باعث شده که تجار از فرشهای که به نام فرش زنجان عرضه می شود استقبال نمی کنند و این خود دلیلی شده است که فرشهای بافت این استان را بانام دیگر استانها دربازار مشاهده کنیم.

به سراغ رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان  می رویم و در مورد اقدامات این مدیریت در مورد هویت بخشی به فرش استان جویا می شویم  فغفوری  بر آنست: با توجه به سابقه و دیرینه فرش زنجان و اشتغالزایی و ارزش افزوده این صنعت مورد توجه مسئولین استانی بوده و یکی از اهداف استان ارتقاء جایگاه فرش زنجان می باشد.

وی به رشد 18 درصدی  صادرات فرش استان  اشاره و می افزاید:در 9 ماهه سال جاری 8 میلیون و 500 هزار دلار صادرات فرش با مبدا تولید استان صورت گرفته است.

فغفوری مهمترین مقاصد صادراتی فرش ابریشم زنجان کشورهای چین و ژاپن و فرش ابریشم کشورهای حاشیه خلیج فارس، برزیل، کانادا و آمریکا عنوان می کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان طراحی 3 طرح و نقشه اختصاصی زنجان را یکی از اقدامات اساسی در باره برند سازی و هویت بخش فرش زنجان برشمرد.

شناسنامه دار شدن فرش زنجان

فغفوری با اشاره به عملیات شناسنامه دار کردن دارهای قالی اضافه می کند: با شناسنامه دار شدن دارهای قالی، بافندگان واقعی فرش استان شناسایی شده و سیاست های حمایتی متمرکز بر این افراد می گردد، همچنین فرش بافته شده دارای هویت شده و خریداران در داخل و خارج از کشور می توانند با اطمینان خاطر فرش مورد نظر خود را خریداری نمایند.
 
مرادخانی مدیر عامل اتحادیه فرشبافان روستایی زنجان نیز در  مورد طرح شناسنامه دار کردن فرش های بافت زنجان می گوید: تو همه کشورهای خارجی حتی فروشندگان  و خریداران داخلی و جاهای دیگر می توانند با ارسال کد تایید یه  ایرانی بودن  و زنجانی بودن فرش را بگیرند.

فرش شب نما گامی در راه هویت بخشی فرش استان

بلباسی کارشناس ارشد رنگ و رنگرزی موفق به بافت فرشی شده که نور اتاق رادریافت می کند و در تاریکی اتاق شروع به نورتابی می کند

در حالت عادی الیاف پشمی نورتاب این فرش با سایر الیاف تفاوتی ندارد 

بلباسی می گوید: نکته اساسی در این ایده تعبیه کردن نشان پنهان در قلب فرش است بعد ازاین که نور مخصوص را به آن می تابانیم تغییر رنگ می دهد و نشان پنهان یا اسامی یا لوگوی تعبیه شده داخل فرش را نمایش می دهد.

وی می افزاید: فرش شب نما گامی است برای جلوگیری از اینکه فرش های ایرانی به اسم کشورهای دیگر صادر شوند همان موضوعی که دغدغه فرش بافان زنجان می باشد  

الیاف نورتاب حاصل خلاق این جوان زنجانی ثبات خوب سایش نوری مالشی و شست وشویی برخوردار است یعنی به مرور زمان از کیفیت این الیاف کم نمی شود.

بلباسی  ضمن تشکر از استاد راهنمایش که او را در انجام این طرح یاری کرده در باره طرحش می گوید: این طرح در جشنواره های مختلف شرکت کرده جشنواره امیرکبیر شیخ بهایی جشنواره فناوری های پیشرفته دبی از ایده های برتر این جشنواره ها قرار گرفت.

دیگر اقدامات انجام شده در راستایی هویت بخشی به فرش استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان  همچنین با اشاره به راه اندازی موزه دائمی فرش دستباف در استان  می افزاید: با راه اندازی اولین موزه دائمی فرش دستباف استان تا پایان سال جاری، شاهد تجمیع سیاست های حمایتی از قبیل آموزش، تامین مواد اولیه، ثبت نقشه های جدید، طراحی، شناسنامه دار کردن دارهای قالی در استان خواهیم بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه می دهد: امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته و اقدامات انجام شده در راستای شناسایی ظرفیت های بالقوه و بالفعل فرش زنجان، در سال آینده هویت و برند قابل قبولی از فرش زنجان به بافندگان، خریداران و مردم استان ارائه نمائیم.

انتهای پیام/ن
برچسب ها: فرش ، زنجان ، هویت ، هویت دار ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.