کودک میانماری که یاد آیلان را زنده کرد

رفتار غیرانسانی علیه مسلمانان میانمار همچنان ادامه دارد و حتی کودکان و نوزادان نیز در میانمار هدف این رفتار نامناسب قرار می‌گیرند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه‏‌های جهان تصویری تکان‎دهنده از پیکر بی‎جان یک کودک پناه‎جوی 16 ماهۀ روهینگیایی منتشر کرده‌اند که با صورت بر روی گِل‌‎های کرانۀ یک رود افتاده است.

انتشار این تصویر دردناک یادآور ماجرای سال گذشتۀ آیلان کُردی، کودک خردسال و پناه‌جوی سوری است که انتشار تصاویری از جسدش در سواحل ترکیه بسیاری از مردم و مقامات را در سراسر دنیا تکان داد.

بر اساس گزارش شبکۀ خبری سی‎ان‌ان، این پناه‎جوی کوچک از مسلمان روهینگیا در ایالت راخین در کشور میانمار بود و محمد نام داشت.

وی و خانواده‎اش برای فرار از خشونتی که علیه مسلمانان روهینگیایی در میانمار می‎شود از راخین گریخته بودند، اما سرنوشت محمد، برادر سه‌ساله، مادر و دایی‎اش غرق شدن در رودی پر آب در مرز بنگلادش بود.

پدر این کودک 16 ماهه در گفت‎وگو با سی‎ان‎ان گفت: «هنگامی‌که این تصویر را می‌بینم، احساس می‎کنم بهتر بود می‌مردم. زندگی من در این دنیا دیگر معنایی ندارد.»

مسلمانان روهینگیایی در میانمار بیش از هر اقلیت دیگری در دنیا مورد آزار و اذیت قرارگرفته‌اند. دولت میانمار آن‎ها را مهاجران بنگالی می‎داند، درحالی‌که به گفتۀ بسیاری از ناظران بین‎المللی این افراد بومی ایالت راخین به‌حساب می‎‌آیند.

    پدر محمد گفت: «در روستای ما، بالگردهای ارتش به‌سوی ما شلیک کردند و سربازان میانماری نیز ما را هدف گلوله قراردادند. ما نمی‎توانستیم در خانۀ خود بمانیم بنابراین فرار کردیم و در جنگل پناه گرفتیم.»

وی افزود: «پدربزرگ و مادربزرگ من هر دو زنده در آتش سوختند. ارتش تمام روستای ما را سوزاند، هیچ‌چیز باقی نماند.»

پدر این کودک غرق‌شده گفت آن‎ها برای گریز از خشونت از روستایی به روستای دیگر می‌رفتند و افزود: «من شش روز تمام راه رفتم. چهار روز نتوانستم برنج بخورم. در طی این شش شبانه‎روز اصلاً نخوابیدم. ارتش در پی مسلمانان روهینگیایی بود و ما به‌طور مداوم مکان خود را تغییر می‎دادیم.»

پدر محمد در طول این سفر از خانواده‎اش جدا شد و خود را به رودخانۀ ناف رساند که در مرز کشورهای بنگلادش و میانمار جاری است. وی به آب زد و درنهایت به کمک یک ماهیگیر بنگلادشی از مرز میانمار خارج شد. این مرد پس از موفقیت خودش تلاش کرد تا خانواده‎اش را به بنگلادش منتقل کند.

    وی گفت: «من یک قایقران پیدا کردم و از وی خواستم تا به همسر و پسرانم کمک کند تا از رودخانه عبور کنند. در تاریخ 14 آذر با آن‏‌ها تماس گرفتم. آن‌ها بسیار ناامید شده بودند. این آخرین تماس من با خانواده‎ام بود. هنگامی‌که با همسرم صحبت می‎کردم صدای پسر کوچکم را می‎‏شنیدم که مرا صدا می‌کرد.»

تنها چند ساعت پس‌ازاین تماس تلفنی عملیات فرار خانوادۀ این مرد آغاز شد.

پدر محمد دراین‌باره گفت: «وقتی پلیس میانمار متوجه شد که عده‌‏ای قصد عبور از رودخانه را دارند، بر روی آن‎ها آتش گشود. مرد قایق‎ران برای فرار از گلوله‎‏ها باعجله مردم را سوار کرد. قایق بیش‌ازحد پر و سپس غرق شد.»

پدر این خانواده یک روز بعد و در پی یک تماس تلفنی متوجه حادثه می‎شود.

    به گفتۀ این مرد: «کسی به من زنگ زد و گفت جسد پسرم پیدا شده است. او با تلفن همراهش عکسی از پیکر پسرم گرفت و برای من فرستاد. زبانم بند آمده بود.»

داستان این خانواده، یادآور وقایع دردناکی است که خانواده‎های روهینگیا روزانه تجربه می‎کنند. بر اساس اعلام سازمان بین‎المللی مهاجرت حدود 34 هزار نفر در هفته‌‏ها و ماه‌‏های اخیر از مرز میانمار و بنگلادش گذشته‎اند.

    پدر محمد می‎‏گوید: «تنها رودخانه می‎داند پیکر چند روهینگیایی در آب شناور شده است.»

بسیاری از پناه‌جویان میانماری ازجمله این مرد در اردوگاه پناه‌جویان لِدا در منطقۀ تِکناف در جنوب بنگلادش زندگی می‎‏کنند.

به گفتۀ این پناه‌جو زندگی در بنگلادش نیز برای مسلمانان روهینگیایی رنج‎آور است. هیچ خانه‎ و غذایی برای آن‎ها وجود ندارد و در اردوگاه‎هایی فاقد امکانات به سر می‎برند.

اما پناه‎جویان می‌گویند همین‌که در بنگلادش در ترس مداوم قرار ندارند، برایشان کافی است.

سخنگوی دولت میانمار در واکنش به این گزارش در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان ادعا این گزارش داستان‎پردازی و دروغ است.

وی درعین‌حال تأیید کرد که بالگردهای نظامی میانمار یک روستا را در تاریخ 22 آبان هدف گلوله قراردادند، اما مدعی شد عملیات ارتش برای مقابله با «اراذل‌واوباش مسلح» و نجات جان سربازان بوده است.

دولت میانمار بارها اتهامات سازمان‏‌های بین‎المللی در مورد نقض گستردۀ حقوق‎ مسلمانان روهینگیا را رد کرده و مدعی شده است که ارتش این کشور تنها در حال اجرای یک عملیات پاک‌سازی برای مقابله با مظنونین حمله به مرزبانان میانماری است.
منبع:ایرنا
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.