رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با وجود کاهش 30 هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم در سال جاری شاهد رشد 4 برابری وخودکفایی این محصول بودیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مزروعی در جشن تقدیر از قهرمانان تولید بخش کشاورزی شهرستان تربت جام افزود: در سال 92 در استان 9 میلیارد درآمد گندم داشتیم که در سال 95 این میزان به 700 میلیارد تومان رسید.

وی تصریح کرد: سیاست دولت در حمایت از بخش تولید و کشاورزی بوده، لذا دولت هایی برای ما و شما مهم هستند که از تولید حمایت کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی افزود: عده ای انتقاد میکنند که پول گندم را دیر به کشاورز داده ایم که ما قبول کردیم، ولی آیا از درآمد کشاورزان در بحث گندم سئوال کرده اید؟ در 8 سال گذشته قیمت گندم معادل یک ربع سکه رسید.

مزروعی گفت: دلیل خودکفایی گندم را میتوان حمایت بموقع از کشاورزان دانست ،بدین صورت که در سال زراعی گذشته بیش از 50 میلیارد تومان در استان یارانه به جوکاران دادیم.

وی در ادامه گفت: امسال به درخواست تمام متقاضیان آبیاری تحت فشار پاسخ خواهیم داد چراکه ما باید تلاش کنیم مصرف آب را به حد اقل برسانیم و برای این کار نیاز به سرمایه و تکنولوژی داریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تولید چغندر در خراسان رضوی افزود: در گذشته 6 میلیون تن چغندرقند تولید می کردیم، که با واردات بی رویه شکر، تولید چغندر قند به زیر 2 میلیون تن رسید وانشاالله با حمایت دولت دوباره به روزهای گذشته برخواهیم گشت.

مزروعی گفت: سودهای ناشی از شغل های کاذب باعث خروج سرمایه از بخش شده و کشاورزی را غیراقتصادی کرده است و این باعث دو برابر شدن حاشیه شهرو خالی شدن 3000 روستا شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: اولویت ما توجه به بازار و بازرگانی است ودر سال گذشته در بازار زعفران تعادل بوجود آوردیم، تا کشاورز و تاجر بتوانند به خوبی کارکرده وتکلیف خود را بدانند و باید در نظر داشت، این بازار است که تولید را بر ما دیکته میکند.

مزروعی ادامه داد: نهاده های دامی هم در دوسال گذشته 600 هزار تن تامین و توزیع شد و ما توانستیم تقریبا بازار را به آرامش روبرو کنیم که این آرامش باعث پایداری در تولید می شود.

وی درادامه گفت: ما باید هم سرمایه داشته باشیم وهم تلاش کنیم که یک تولید پایدار داشته باشیم، در سالیان گذشته با دمیدن در بلنگوی بی آبی باعث خروج سرمایه از بخش کشاورزی شدندلذا اگر آب کم است بدین دلیل است که در این بخش سرمایه گذاری نکردیم ولی اکنون باید در جشن آب سرمایه گذاری کنیم وتکنولوژی را بروز کنیم .

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه برنامه ما این است که از دام سبک بخصوص دام حمایت کنیم گفت:ما باید خودمان را با طبیعت وفق دهیم ونه طبیعت خودرا با ما. اگر خشکسالیست ما باید به فکر بهینه سازی باشیم وبه رویاهای انتقال اب گوش ندهیم. یکی از راههای تولید، خوب استفاده کردن از مکانیزاسیون و تکنولوژی است.

مزروعی گفت: تربت جام تمام ظرفیت هایش را مدیون نعمات الهی است، ولی ما در بخش صنایع در توسعه یافتگی پیشرفتی درخور نام تربت جام انجام نداده ایم و باید به این موضوع بیشتر توجه شود.

مدیرجهادکشاورزی تربت جام هم درادامه این همایش گفت : تربت جام یکی از قطب های مهم کشاورزی در استان خراسان رضوی است .

جوادی افزود: که در تولید گندم نه تنها مقام اول استان را داریم بلکه قطب تولید این محصول در استان خراسان رضوی وامسال تحویل گندم مازاد بر مصرف کشاورزان این شهرستان 84 هزار و 500 تن بود که بالاترین میزان تحویل گندم دراستان است.

وی گفت : تربت جام با اجرای 3 هزار هکتار آبیاری تحت فشار مقام اول اجرای سطح آبیاری را در استان دارد.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.