مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: برنارد اوکین، در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خراسان رضوی، معماری و تاریخ دوره آل کرت در خراسان بزرگ را بررسی می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه  خبرنگاران جوان از مشهد، حسین زارع صفت افزود: مطالعات گسترده برنارد اوکین تنها به آثار داخل مرزهای ایران محدود نمانده بلکه او با سفر به تمام کشورهای منطقه نمونه‌های فراوانی از معماری پس از اسلام را بررسی کرده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و آذربایجان از مناطق مورد مطالعه اوکین است گفت: از آثار مکتوب این محقق تاریخ اسلامی می توان به تاریخ معماری تیموری خراسان، مساجد ایران و آسیای مرکزی، هنر و معماری خراسان در دوره تیموری و معماری دوره تیموریان اشاره کرد.

اوکین در حال حاضر به جز پروژه‌های تحقیقی گوناگون، روی موضوع حضور و تاثیر زبان و ادبیات فارسی در آثار هنری و معماری از آناتولی تا هند در سده‌های چهارم  تا دهم  هجری را نیز مطالعه می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: این پژوهشگر تاریخ اسلام در حال حاضر به عنوان استاد مدعو در دانشگاه‌های هاروارد و یو . سی در برکلی آمریکا نیز فعالیت می کند.

نخستین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خراسان رضوی همزمان با چهارمین کنگره ملی با تاکید بر محورهای "حوزه های فرهنگی- طبیعی شهرها و روستاهای تاریخی"، "منظر فرهنگی و منظر شهری تاریخی"، "سازه در تاریخ معماری و شهرسازی"، "باستان شناسی، معماری و شهرسازی"، "میراث معماری و شهرسازی مدرن"، "میراث آب و کشاورزی"، "میراث فرهنگی ناملموس"و "راه های فرهنگی و عناصر وابسته بهمن ماه امسال درموزه بزرگ خراسان برگزار می شود.

انتهای پیام//ی.م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.