حجت‌الاسلام‌والمسلمین توحیدی گفت: طی چندین سال فعالیت مجمع قاریان و حافظان افغانستانی هیچ گونه حق‌التدریس و یا شهريه‌ای برای استاد و شاگرد تعریف نشده است.

تربیت 140 حافظ  کل قرآن در ایران/ شهریه‌ای برای اساتید مجمع قاریان و حافظان افغانستان تعریف نشده است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدامیر توحیدی رییس سابق مجمع قاریان و حافظان افغانستانی مقیم ایران در گفتگو با  خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شرایط حافظان و قاریان مهاجر در ایران را مساعد عنوان کرد و گفت: اکنون مهاجرین افغانستانی به راحتی در مراکز متعددی که به ویژه در استان‌هایی مانند مشهد، قم و تهران برای یادگیری علوم و فنون قرائت و حفظ قرآن کریم تأسیس شده به فراگیری این علوم بپردازند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه ما در مشهد مقدس قاریانی داریم که پا به پای قاریان ایرانی پیش رفته‌اند به گونه‌ای که در مناسبت‌های مذهبی در آستان قدس رضوی نیز به اجرای قرائت می‌پردازند.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین توحیدی اضافه کرد: در استان قم نیز به دلیل آماده بودن زمینه‌ها خانواده‌ها و جوانان مهاجر به حفظ قرآن علاقمندی زیادی نشان‌می‌دهند به گونه‌ای که میتوانم بگویم حدود 140 حافظ کل قرآن اعم از طلبه و غیرطلبه در بین مهاجرین داریم.

این قاری برجسته قرآن کریم بیان داشت: این حافظان که اکثرا در رده سنی زیر 30 سال هستند از نظر فنی نیز در سطح بسیار بالایی قرار دارند و پابه‌پای برادران ایرانی خود مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به این موضوع که متاسفانه در استان تهران به دلیل شرایط خاص و برخی محدودیت‌ها که پیش از این وجود داشت آن طور که باید رشد چندانی را شاهد نبودیم در حالی که سابقه فعالیت‌های قرآنی مهاجرین در استان تهران بسیار بیشتر از دیگر مراکز استان‌ها است.

رییس سابق مجمع قاریان و حافظان افغانستانی مقیم ایران با بیان اینکه در سالهای اخیر و به برکت فرمایشات مقام معظم رهبری در قبال مهاجرین افغانستانی محدودیت‌ها تا حدودی رفع شده است و اکنون مهاجرین ساکن تهران نیز هم در رشته حفظ و هم در بخش قرائت فعالیت‌های خوبی را آغاز کرده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین توحیدی همچنین درباره فعالیت‌های مجمع قاریان افغانستانی مقیم ایران گفت: ما در مدت بیش از 20 سال فعالیت‌های گسترده‌ای را در این مرکز داشته‌ایم و تلاشمان فراهم سازی زمینه فعالیت‌های بیشتر مهاجرین افغانستانی در زمینه‌ آموزه‌های قرآنی بوده است.

رییس سابق مجمع قاریان و حافظان افغانستانی مقیم ایران به مشکلات پیش روی جامعه قرآنی مهاجر در ایران نیز اشاره کرد و گفت: نخستین مسأله‌ای که این دوستان با آن مواجهند نبود حامی مالیست؛ به گونه‌ای که طی چندین سال فعالیت مجمع قاریان و حافظان افغانستان هیچ گونه حق‌التدریس و یا شهريه‌ای برای استاد و شاگرد تعریف نشده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین توحیدی درباره فعالیت‌های قرآنی مردم در افغانستان بیان داشت: فعالیت قرآنی در جمهوری اسلامی افغانستان از هر نظر با جمهوری اسلامی ایران متفاوت است و ایران از هر لحاظ در این بخش در سطح بالاتری نسبت به افغانستان قرار دارد که این به برکت وجود مقام معظم رهبری است که خودشان یک قاری هستند.

وی حضور قاریان برجسته مصری در ایران را یک نهضت عظیم قرآنی عنوان و خاطرنشان کرد: این مسابقات بین‌المللی باعث شد تمامی رشته‌های قرآنی در ایران به شکل کاملاً تخصصی و علمی آموزش پیش رود که در افغانستان به هیچ وجه چنین شرایطی وجود ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار