بدنبال بالا گرفتن تنش در روابط توکیو-سئول؛

سفیر ژاپن در کره جنوبی، سئول را به مقصد توکیو ترک کرد

سفیر ژاپن در کره جنوبی روز دوشنبه در پی ادامه یافتن مناقشه دیپلماتیک دو کشور، به توکیو بازگشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سفیر ژاپن در کره جنوبی روز دوشنبه در پی مناقشه دیپلماتیک دو کشور بر سر یک مجسمه­ «زن برده جنسی»، که نماد سوء استفاده‌های ارتش امپراطوری ژاپن در دوران جنگ است، به توکیو بازگشت. 

تنش بین دو کشور روز جمعه پس از آنکه توکیو اعلام کرد در اعتراض به قرار دادن این مجسمه مقابل کنسولگری ژاپن در بوسان کره جنوبی، سفیر خود را از سئول فرامی‌خواند، بالا گرفت. 

این مجسمه که ماه گذشته نصب شد، نماد زنهایی است که به ویژه در دوران جنگ جهانی دوم­ مجبور شدند در روسپی‌خانه‌های ارتش ژاپن کار کنند. 

ژاپن می‌گوید نصب این مجسمه نقض توافقنامه‌ای است که سال ۲۰۱۵ بین این دو کشور همسایه برای پایان دادن به اختلاف دیرینه بر سر این موضوع به شدت احساسی منعقد شد و بر اساس آن، ژاپن پذیرفت بابت این مسئله عذرخواهی کند و غرامت بپردازد. 

یاسوماسا ناگامین، سفیر ژاپن، پیش از ترک سئول به خبرنگاران گفت: «قرار دادن این مجسمه واقعا مایه تأسف است.» 

وی افزود با مقامات کشورش از جمله فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه، در این خصوص گفتگو خواهد کرد. 

مسئله زنان برده جنسی برای چندین دهه روابط ژاپن و کره جنوبی را خدشه دار کرده بود، اما دولت‌های شینزو آبه و پارک گئون‌های، رئیس جمهور کره جنوبی، اواخر سال ۲۰۱۵ ­به توافقی برای حل و فصل این اختلاف دست یافتند. 

بر اساس این توافق، که هر دو کشور آن را «نهایی و برگشت ناپذیر» توصیف کردند، ژاپن عذرخواهی کرد و یک میلیارد ین به بازماندگان زنان برده جنسی پرداخت کرد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار