کرمانشاه؛

زوران رشته ریشه دار کرمانشاه

زوران از جمله رشته های ورزشی اصیل و ریشه داری است که خواستگاه آن کرمانشاه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛در 2 سال اخیر با تلاش های اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه و میراث فرهنگی استان این رشته به ثبت ملی رسید.

این ورزش بیشتر در عید باستانی نوروز و فصل بهار و در ایامی که مردم کمتر کار کشاورزی و دامداری انجام می دادند و بیکار بودند، برگزارمی شد که در نقطه ای از روستا با حضور و تشویق تماشاگران در گرداگرد آن و یا در قالب مسابقه بین روستایی با اهدای جوایز همچون خروس یا گوسفند به برنده صورت می گرفته است.


به جهت بومی و سنتی بودن این ورزش باستانی، برگزاری آن می بایست در فصول غیرسرما و در فضای رو باز انجام شود و نیازی به ساخت استادیوم یا مکان خاصی نیست.مسابقات یا مبارزات این ورزش باستانی باید در مکانی دارای شرایط خاکی نرم برگزار شود که آسیب دیدگی آن کمتر باشد.

زوران یک نوع مبارزه دو نفره است که در ادوار گذشته بیشتر در روستاهای استان کرمانشاه در دو سبک «دسته زیرباله» و «شیر بگیر» انجام می شد.

از فنون این کشتی می توان به «دسته زیر باله» اشاره کرد که در این سبک می بایست فرد پیروز حریف مقابل را به زمین می زد و یا دو کتف او را به خاک می نشاند که این به شروط بین مبارزین بستگی داشت.

این کشتی با سایر کشتی های محلی مرسوم در نقاط مختلف ایران دارای تفاوت هایی است.

با وجود اعتراض استانهای مدعی همجوار، کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه با اسناد معتبر از کشتی «زوران» کرمانشاه دفاع کردند و ورزش باستانی «زوران» به نام کرمانشاه در فهرست ملی ثبت شد.

مکاتبات اولیه در خصوص ثبت جهانی این رشته ورزشی نیز صورت گرفته که امید است با توجه به سازماندهی کشتی های محلی به وسیله فدراسیون کشتی و اتحادیه جهانی کشتی،زوران هم جزو ورزش های با کمر بند به ثبت رسد و به رسمیت شناخته شود.

البته این امر مستلزم برگزاری مسابقات استانی، کشوری و بین المللی است.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.