براثر استنشاق گاز سمی منوکسیدکربن یک نفر در زرین شهر جان خود را از دست داد و سه تَن دیگر در شهرضا مسموم شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان  گفت: امروز به دلیل استفاده از پیک نیک برای گرمایش، یک مرد در زرین شهر با گاز CO مسموم و جان خود را از دست داد.
دکتر غفور راستین افزود: ساعت 4 و 40 دقیقه بامداد امروز نیز سه خانم 24، 25 و 51 ساله در بلوار شهید همت شهرضا مسموم شدند.
وی بیان کرد: این خانواده برای گرمایش از زغال استفاده کرده بودند که گاز منوکسیدکربن حاصل از زغال موجب مسمومیت تنفسی آنها شد.
وی ادامه داد: این افراد پس از حضور تکنسین های اورژانس در محل و دریافت خدمات درمانی اولیه، به بیمارستان صاحب الزمان (عج) شهرضا منتقل شدند.
 منواکسید کربن، گازی بدون رنگ و بوست و عمده ترین منبع تولید این گاز، سوختن ناقص نفت و گاز است ولی در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بویژه در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن تولید گاز منواکسید کربن امکانپذیر است.
استفاده از آبگرمکن یا بخاری مستعمل و دارای نقص فنی و بدون دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در محل سکونت، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهد.
از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون 250 برابر بیش از اکسیژن است با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، بسرعت باعث ایجاد مسمومیت می شود و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند.
بدلیل بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علائم مسمومیت شدید احساس نشود.
علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکم و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماست.
در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.
از سایر علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد.
اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونواکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی شود و مسمومیت شدید با این گاز می تواند کشنده باشد.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.