سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، جمعه 25 دی ماه با حواشی متفاوت آغاز شد.

از خلوتی کنسرت نوای هندوستان تا شلوغی پر هیجان اجرای موسیقی پاپ
به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، جمعه 25 دی ماه آغاز شد. جشنواره امسال از نظر زمان بندی با سال‌های پیش بسیار تفاوت دارد. چرا که برگزاری آن به دلیل ایام فاطمیه (س) به اواخر دی ماه منتقل شد. علاوه بر این به دلیل رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی زمان برگزاری آن دو روز به تعویق افتاد. البته چون باید جشنواره تا اول بهمن به پایان می‌رسید، مسئولان برگزاری جشنواره به ناچار برنامه ها را فشرده تر کردند.


نوای هندوستان آغازگر جشنواره

روز نخست جشنواره موسیقی فجر با 13 کنسرت، شلوغ ترین شب جشنواره امسال بود. گروه شهید پرویز خان نوازنده سی تار هندی همراه اکرم خان نوازنده طبلا در تالار رودکی آغازگر جشنواره امسال بود. تلاش این گروه، معرفی موسیقی کلاسیک هندی بود. هر چند بسیاری از صندلی‌های این کنسرت خالی از دوستداران موسیقی بود، اما چهره هایی چون کیخسرو پورناظری، حمیدرضا نوربخش، حامد عنقا و طهمورس پورناظری در آن حضور داشتند.

ترافیک سنگین اجراهای موسیقی نواحی و تلفیقی

ساعت 18 و 30 دقیقه ترافیک شدیدی در کنسرت های بخش کلاسیک، نواحی و تلفیقی بود. 5 گروه ارکستر پارس،  گروه آوازی تهران، کاکوبند، آوای موج، پرواز همای به طور همزمان در این ساعت به روی استیج رفتند. 

ارکستر پارس با اجرای نوازندگان نوجوانان و سرپرستی و رهبری امیر مقرب صمدی اجرا شد. حضور نوجوانان در جشنواره موسیقی اتفاقی بود که در روز نخست آن انجام شد. این ارکستر در سال دو اجرا دارد که اجرای نخست به مناسبت روز جهانی کودک و اجرای دوم در جشنواره موسیقی فجر است و هر دوی این اجراها در تالار وحدت برگزار می‌شود. ارکستر موسیقی پارس سابقه سه دهه فعالیت موسیقایی در بخش کودک و نوجوان را دارد. این گروه بیش از سی سال سابقه اجرا دارد. اجرای این ارکستر به دو بخش اجرای ایرانی و گروه‌نوازی هارپ و گروه کر به همراهی سازهای زهی تقسیم می‌شود.

پرواز همای دیگر خواننده ای بود که در برج میلاد کنسرتش را اجرا کرد. قطعاتی که اجرا شد از ساخته‌ها و سروده‌های همای با ترکیب سازهای کمانچه، سنتور، سه‌تار، کلارینت، ویولا و طبلای هندی بود. همچنین نوازنده سرشناس هندی رامداس دشپاند مهمان این گروه بود و  ترکیبی از موسیقی کلاسیک، هندی، شرقی و ایرانی را اجرا شد. همچنین همای سابقه همکاری با شهرداد روحانی را نیز در کارنامه خود دارد.

گروه آوازی تهران نیز در سالن رودکی کنسرتش را اجرا کرد. در این کنسرت ۱۶ نفر اعضای گروه به اجرای موسیقی وکاپلا در ۴ بخش سوپرانو ، آلتو ، تنور و باس پرداختند.

در بخش نخست کنسرت آثار کرال آهنگسازان معاصر ایران از جمله احمد پژمان، امین هنرمند و آهنگسازان معاصر جهان، و در قسمت دوم کنسرت نیز ضمن اجرای چند قطعه محلی ایرانی آثاری از موسیقی غرب در استایل جَز اجرا شد، که مورد استقبال چشمگیر مخاطبان قرار گرفت.

گروه کاکوبند هم که طرفداران بی شماری در موسیقی امروز ایران پیدا کردند با هنر نمایی‌شان چراغ اجرا در برج آزادی را روشن کردند. استقبال دوستداران کاکوبند و همراهی حاضران در سالن بی نظیر بود. مانند همیشه هیچ متن و کلامی را نمی شد در فحوای کلام خوانندگان دنبال کرد و به نتیجه معنایی واحدی دست پیدا کرد اما کلیپ هایی برای هر یک از تنظیم ها در نظر گرفته شده بود که حس جنگ، کشتار، حبس بودن انسان در افکار جنگ طلبانه و خشونت و اسارت انسان را با بیانی تصویری و متنوع منتق می کرد و به طور مستقیم بر حس اجرا و موسیقی اثر می گذاشت.

از خلوتی کنسرت نوای هندوستان تا شلوغی پر هیجان اجرای موسیقی پاپ

موسیقی نواحی هم با گروه آوای موج با سرپرستی محسن آقایی در شب نخست جشنواره در فرهنگسرای نیاوران پر شور برگزار شد. پس از آن هم بلافاصله گروه با قدسیان به رهبری پیام عزیزی اجرای کنسرت داشتند که آن هم در نوع خود بی نظیر بود.
 
ساعت 21 و 30 دقیقه هم گروه رامبرانت تریو با وجود استقبال کم مخاطبان در تالار وحدت، قطعات خود را اجرا کرد. کاوه آفاق خواننده پاپ در برج آزادی به همراه 6 تن از نوازندگانش اجرا داشت. کنسرتی که با اقبال مخاطبان موسیقی و طرفداران آفاق به بهترین شکل انجام شد. 

کر فلوت تهران با سرپرستی فیروز نوایی در سالن رودکی به روی استیج رفت. در این کنسرت حدود ۴۰ نفر نوازنده حضور داشتند و  ۱۰ اثر مشهور همنوازی فلوت هنرمندان ایرانی و بین المللی از جمله قطعه "رقص دایره" اثر حشمت سنجری،  نواخته شد. این کنسرت نیز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی و شهرداد روحانی  رهبر ارکستر سمفونیک تهران در این کنسرت حضور داشتند.

ژیوان کاسپاریان از دیگر خوانندگانی بود که در برج میلاد و ساعت 21 و 30 دقیقه به روی استیج رفت.

از خلوتی کنسرت نوای هندوستان تا شلوغی پر هیجان اجرای موسیقی پاپ

هیجان غیر قابل وصف کنسرت های پاپ در سالن میلاد


در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی موجی متفاوت از هیجان وجود داشت. چرا که دو خواننده پاپ در آن به روی استیج رفتند. ساعت 19 رضا صادقی خواننده با تجربه موسیقی ایران با پوشش و تیپ همیشگی خود و گروه مشکی پوشش، چراغ موسیقی پاپ را در جشنواره موسیقی روشن کردند. هم کلامی با مخاطبان و درد دل های صادقی در میان اجرا با هوادارانش از جمله اتفاقات جذاب کنسرت این خواننده محبوب بود. 

پس از آن سیامک عباسی خواننده ای که سال های سال چراغ خاموش قطعاتش را معرفی می‌کرد، به روی استیج سالن میلاد نمایشگاه بین المللی رفت. هیجان کنسرت عباسی با وجود اینکه برخی صندلی ها خالی از هوادار موسیقی بود، در نوع خود بی نظیر بود، به حدی که لرزش زمین زیر پای مخاطبان احساس می‌شد. کنسرت سیامک عباسی آخرین کنسرت شب نخست جشنواره موسیقی فجر سال 95 بود.



انتهای پیام/


 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار