نشریه ژنتیک لیترسی پراجکت در گزارشی نوشت: دانشمندان ایرانی در زمینه تحقیقات سلول‌های بنیادی می ‌توانند به دانشمندان غربی آموزش دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نشریه ژنتیک لیترسی پراجکت در گزارشی با عنوان «دانشمندان ایرانی در زمینه تحقیقات سلول های بنیادی چه چیزهایی می توانند به غرب یاد دهند؟» نوشت: از آنجا که دانشمندان ایرانی تحت قوانین سفت و سخت تری کار کرده اند، در نتیجه مجبور شده اند در مورد کوچکترین جزئیات یک مطالعه یا آزمایش فکر کنند و از این نظر می‌ توانند به دانشمندان غربی آموزش دهند.

در این گزارش آمده است: در سال 2002، رهبر معظم ایران آیت الله خامنه‌ای فتوایی صادر و اعلام کرد تحقیق در مورد سلول های بنیادین از نظر قوانین اسلامی قابل قبول است. دانشمندان آمریکایی در آن زمان هنوز در گیر و دار مباحثات سیاسی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادین قرار داشتند ولی محققان ایرانی که چراغ سبز را گرفته بودند، آزمایش های متعددی انجام دادند، خطوط سلول‌بنیادین راه انداختند و درمان‌های جدیدی ابداع کردند.  
 
براساس این گزارش، طی 14 سال گذشته، ایران تلاش های زیادی در مورد تحقیقات در زمینه سلول های بنیادین بعمل آورده است. اکنون که با لغو تحریم های بین المللی، این کشور در حال خارج شدن از وضع پیشین است، فرصت‌هایی برای دانشمندان این کشور جهت همکاری با دانشمندان غیرایرانی بوجود آمده است.

ایران تحقیقات در زمینه سلول های بنیادین را یک مسئله شرعی نمی داند زیرا قوانین اسلامی،  شکل ‌گیری نطفه را آغاز حیات تعریف نمی کند بلکه زمان شروع ضربان قلب را آغاز زندگی در نظر می گیرد. در حالی که دنیا، پیشرفت های هسته ای ایران را زیر ذره ‌بین قرار داده است، تحقیقات در زمینه سلول‌های بنیادین رویانی در این کشور قلّه‌های رفیع علمی را فتح کرده است.

علی بریوانلو، مدیر «آزمایشگاه جنین‌شناسی مولکولی و بیولو‍ژی سلول‌های بنیادین» دانشگاه راکفلر آمریکا در این باره گفت: کار با همکاران ایرانی مزایای زیادی دارد. فناوری های آنها می ‌تواند به کشورهای همسایه ایران که با چالش های محیطی و پزشکی مشابه روبرو هستند کمک کند، کشورهایی که مانند ایران در این زمینه پیشرفته نیستند.

بریوانلو در سخنرانی خود در جلسه سالانه «انجمن پیشرفت‌های علمی آمریکا» در واشنگتن، در خصوص وضع تحقیقات در زمینه سلول های بنیادین در ایران بحث کرد. بریوانلو که در تهران متولد شده است مطالعات فوق‌ دکترای خود را در دانشگاه کالیفرنیا ادامه داد و زندگی حرفه ‌ای خود را در آمریکا دنبال کرد.

زمانی که تحریم ها لغو شدند، وی بار دیگر به تهران سفر کرد. وی در طول سخنرانی خود گفت: پس از 36 سال دوری از ایران، از دیدن آنچه که با آن روبرو شدم شگفت زده شدم. ایران به طور قطع در حوزه تحقیقات سلول های بنیادین بسیار پیشرفته است، هم از حیث دانش بنیادین و هم از حیث کاربرد این دانش.  

ریچارد استون که ناظر بخش تحولات بین المللی نشریه «ساینس» است و کار هماهنگی جلسه را برعهده داشت، گفت: از آنجا که دانشمندان ایرانی تحت قوانین سفت و سخت تری باید کار کنند، در نتیجه آنها مجبور شده اند در مورد کوچکترین جزئیات یک مطالعه یا آزمایش فکر کنند.  

در پایان این گزارش آمده است: بریوانلو همچنین تاکید کرد هم‌افزایی در زمینه تحقیقات این چنینی، ظرفیت بکر دانشمندان ایران در زمینه سلول های بنیادین را شکوفا می سازد. این کار همچنین به دانشمندان ایرانی و غربی امکان می دهد دانش تحقیقاتی خود را با یکدیگر به اشتراک گذارند و تنوع ژنتیکی مضاعفی در آزمایش های علمی خود داشته باشند.
 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار