تبریز؛

اختراع کفش طبی با قابلیت تنظیم ارتفاع توسط مخترعین جوان تبریزی

استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تبریز و پژوهشگر عضو باشگاه پژوهشگران دانشگاه ازاد واحد سما موفق شدند کفش طبی با قابلیت تغییر ارتفاع و انعطاف برای اولین بار در دنیا، طراحی کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛امیر قیامی راد، استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تبریز  گفت: بیومکانیک، یک رشته بین رشته‌ای و تلفیقی از علم بدن و علم مکانیک است؛ به عنوان مثال بیومکانیک با در نظر گرفتن آناتومی بدن و محل اتصال بین عضلات (طبیعت)، به محاسبه نیروهای وارد بر عضلات در دو حالت استاتیک و دینامیک (عمل و کارکرد) می‌پردازد، علمی است که با به کارگیری قوانین فیزیک و مکانیک در حرکات ورزشی و فعالیت‌های روزمره انسان، از تجزیه و تحلیل عمل و عکس‌العمل نیروهای داخل و خارجی و تأثیرات نهایی این نیروها بر بدن انسان صحبت می‌کند.
امیر قیامی راد افزود: وقتی ناهنجاری حرکتی در یک فرد تشخیص داده شد،  فیزیوتراپ‌ها در گام اول با ورزش‌های پیشگیرانه و ورزش‌های اصلاحی در گام‌های بعدی ارتوپد‌های فنی با تجویز کفش و زانوبند و غیره اقدام به درمان بیماران می‌کنند.
وی یادآور شد: کفش‌های جدید شکل ظاهر خیلی عادی و معمولی دارند و افراد با پوشیدن و استفاده کردن از آن‌ها معذب نخواهند بود .روش‌های اصلاح ناهنجاری قبلی قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت دقیق و به مرور نداشت و  شخص استفاده کننده این کفش‌ها با عدم توازن لازم در راه رفتن مواجه و آزار و اذیت ضمنی پا مواجه می‌شد.
وی با بیان اینکه  ارتفاع بخش داخلی زیره، بخش خارجی زیره، ارتفاع پنجه و پاشنه در کفش‌های جدید قابل تنظیم صورت خیلی دقیق می‌باشد، خاطرنشان کرد: فرض کنید قرار است برای اصلاح ناهنجاری پا، در ارتفاع پاشنه کفش افزایش 3 میلی‌متری داشته باشیم، با قابلیت جدید این کفش‌ها، این افزایش ارتفاع خیلی سریع روی نخواهد داد و به مرور و با استفاده از چند پیچ  افزایش‌های پیدا خواهد کرد بدین صورت فرد به تغییر ایجادشده، عادت کرده  و برایش آزاردهنده نیست.
وی ابراز کرد: زمانی‌که با بیماران کار می‌کردیم متوجه شدیم روش هایی که به کار گرفته می‌شود  چند  ایراد اساسی دارند، این کفش‌ها با تفاوت ارتفاع  در بخش‌های مختلف (پنجه، پاشنه، کناره ها)  و عدم عادت شخص مصرف کننده به این تفاوت ارتفاع مواجه هستند، کفش‌هایی که ما طراحی کردیم قابلیت تنظیم ارتفاع و ایجاد شیب در کناره‌ها دارند و فرد در طول تغییر ارتفاع در چندماه با این تغییر خو گرفته و اداپته (وفق)می‌شوند.
قیامی راد با اشاره به اینکه فردی که آرتروز دارد نیز می‎تواند از این کفش استفاده کند، گفت: برخی از بیماری‌ها مادرزادی و برخی محیطی هستند، در علم ارتوپود برای همه مشکلات پا کفش تجویز نمی‌شود و برخی بیماری‌ها با ورزش‌های اصلاحی رفع می‌شود.
وی با بیان اینکه این کفش‌ها نمونه خارجی ندارند، افزود: یکی از مهم‌ترین الزامات و پیش‌نیازهای ورود محصولات دانش‌بنیان به بازارهای بین‌المللی اطمینان از حفاظت از حقوق مالکیت فکری و اثبات حق مالکیت فناوران و شرکت‌ها بر آنهاست، در همین راستا به دنبال ثبت پتنت بین المللی این کفش‌ها هستیم تا امکان کپی کردن این کفش‌ها برای سایر تولید کننده‌ها نباشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر سرمایه‌گذاری های لازم در داخل کشور برای تولید انبوه این کفش‌ها از سمت بیمارستان ها ، سازمان ها ، شرکت های خصوصی و یا تولید کننده ها و...صورت گیرد، تمایل داریم که این کفش در داخل کشور برای حفظ منافع علمی به تولید انبوه برسد.
توحید درخشان، دانشجو و پژوهشگر نیز گفت: در این کفش‌ها در قسمت پاشنه و هم قسمت پنجه از چند فنر قابل تنظیم و جک برای تغییر ارتفاع و ایجاد شیب در بخش‌های مختلف کفش استفاده می‌شود، در عارضه‌های خاصی از تغییرات جک و در برخی عارضه‌ها ازتغییرات فنر استفاده می‌شود.
وی اضافه کرد: طول مدت درمان به میزان ناهنجاری و تشخیص پزشک بستگی دارد، ولی زمان مرسوم برای درمان ناهنجاری‌های پا با این کفش‌ها شش ماه می‌باشد. البته ممکن است زمان درمان بیشتر و یا کمتر از این نیز زمان نیز باشد، به علت خو گرفتن شخص با کفش و یا به دلیل میزان ناهنجاری و عوامل بستگی به شرایط درمان ولی زمان مرسوم و در نظر گرفته شده 6 ماه است.
وی خاطرنشان کرد: این کفش‌ها به صورتی طراحی شده است که همه افراد بتوانند با تجویز پزشک، ارتفاع بخش‌های مختلف این کفش را تغییر داده و مناسب بیماری خود تنظیم کنند.
درخشان یادآور شد: اگر این کفش در داخل کشور به تولید انبوه برسد، مردم ما می‌توانند با قیمت تمام شده‌ی پایین تری آن را خریداری کرده و استفاده کنند از طرفی باعث ارز اوری به کشور و ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای جوانان نیز می‌شود.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جاسم تراب جهرمی
۰۱:۳۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
سلام،وقتتون بخیر ، من از این کفش قابل تنظیم ارتفاع لازم دارم ، چطور میتونم بخرم؟
ممنون میشم راهنماییم کنید