آنفولانزای فوق حاد پرندگان در 12 استان کشور شیوع یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛ رییس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این خبر در نشست امروز ستاد بررسی وضعیت شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در رشت گفت: قرار گرفتن ایران در مسیر کوچ پرندگان وحشی یکی از علت های اصلی شیوع این بیماری است.

مهدی خلج با اشاره به فعالیت 100 مرکز بزرگ عرضه پرندگان زنده در خواستار تعطیلی این مراکز برای کنترل کشور شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان شد.

وی با اشاره به معدوم کردن بیش از 4 میلیون طیور از آبان ماه امسال تاکنون، از شهروندان به خصوص روستائیان شمال کشور خواست از خرید و فروش طیور بومی و پرندگان صید شده خودداری و با محصور کردن طیور خود از شیوع بیشتر آنفولانزای فوق حاد پرندگان جلوگیری کنند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: امسال ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در 51 کشور جهان گزارش شده است.

استاندار گیلان هم گفت: تا ریشه کن شدن آنفولانزای فوق حاد پرندگان خرید و فروش طیور زنده در استان ممنوع است و شهرداران موظفند با متخلفان این حوزه برخورد کنند.

محمدعلی نجفی نزدیکی روستاها گیلان به هم را یکی مشکلات برای قرنطینه کامل طیور بومی دانست.

 وی افزود: مردم نگران نباشند چرا که تاکنون هیچ گزارشی از ابتلای مردم به آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور گزارش نشده است.

استاندار گیلان تصریح کرد: در صورت مشاهده این بیماری در مرغداری ها همه طیور صنعتی معدوم خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان هم در این نشست با اشاره به اینکه تاکنون بیماری فوق حاد پرندگان در 7 شهرستان استان مشاهده شده است، گفت: تاکنون 19 هزار طیور بومی معدوم شده است.

سهراب عاقبتی برگزاری کلاس های آموزشی را راهکاری برای بالا بردن آگاهی روستاییان برای جلوگیری از شیوع این بیماری دانست و افزود: در این زمینه رسانه ها به ویژه صدا و سیما نقشی تاثیرگذار دارند.

آنفولانزای فوق حاد پرندگان بیماری مشترک انسان و طیور است و خونریزی در ناحیه تاج و پا طیور از علائم این بیماری است.



انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.