خبرگزاری فرانسه گزارش داد:

پنبه کردن رشته‌های اوباما در همان روز اول ورود ترامپ به کاخ سفید

برخی از اقداماتی که اوباما در هشت سال زمامداری انجام داد با یک امضای ساده ترامپ لغو خواهد شد.

پنبه کردن رشته‌های اوباما در همان روز اول ورود ترامپ به کاخ سفید
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگارارن جوان؛  خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن نوشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آتی آمریکا از همان اولین روز کاری خود در کاخ سفید تلاش خواهد کرد آثار به جا مانده از هشت سال ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور دموکرات آمریکا را پاک کند. 

پنبه کردن رشته‌های طرح بیمه درمانی مد نظر باراک اوباما، لغو قوانین و مقررات تصویب شده توسط دولت اوباما، اخراج مهاجران غیرقانونی از خاک آمریکا، مهر باطل زدن بر پیمان‌های تجاری آمریکا در جهان و احداث دیواری بزرگ در مرزهای آمریکا و مکزیک به منظور مهار موج مهاجرت‌های غیرقانونی از خاک مکزیک از جمله مهمترین کارهاییهستند که دونالد ترامپ به محض ورود به کاخ سفید برای انجام آنها دست به کار خواهد شد.

قرار است دونالد ترامپ جمعه آینده در اولین روز کاری خود در کاخ سفید به طور نمادین برای تحقق شعارها و وعده های انتخاباتی خود وارد عمل شود و در اولین اقدام خود رد پای باراک اوباما را که هشت سال پیش وارد کاخ سفید شد، پاک کند.

برخی از اقداماتی که باراک اوباما در این هشت سال زمامداری انجام داد با یک امضای ساده ترامپ لغو خواهد شد. ترامپ جمهوری خواه قول داده است تمام احکام، فرامین، یادداشتها و دستورالعمل هایی را که به امضای باراک اوباما رسیده اما مغایر با قانون اساسی آمریکا است ،لغو نماید. اما باطل کردن برخی از نتایج دوره ریاست جمهوری اوباما مستلزم تصویب قوانین جدید توسط کنگره ای است که شاید از بخت بلند ترامپ اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان است.

دیوید لئوپولد وکیل مدافع آمریکایی متخصص در امر مهاجرت که از موضوعات مورد علاقه چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا است، می گوید:" دونالد ترامپ نمی تواند همان روز اول که وارد کاخ سفید شد هر کاری که دلش می خواهد انجام دهد. در دموکراسی، سمت مدیر عاملی وجود ندارد."

یکی از پرونده هایی که ترامپ از سلف خود اوباما به ارث می برد پرونده نظام سلامت و درمان آمریکا است که بسیار پیچیده است اما لفاظی کردن درباره آن کار ساده ای است. اصلاح نظام درمانی آمریکا که به "اوباماکر" شهرت یافته است در سال دو هزار و ده به تصویب رسید اما ترامپ وعده داده است که آن را لغو و طرح دیگری را جایگزین آن خواهد کرد.

اطرافیان میلیاردر جمهوری خواه گفته اند دونالد ترامپ به محض ورود به کاخ سفید احکامی را در برای برچیدن اوباماکر امضا خواهد کرد تا به عنوان مثال جریمه هایی که برخی آمریکایی ها به علت خودداری از ثبت نام در یک بیمه درمانی اجباری متحمل شده اند، لغو شود. شاید این مرحله از کار برای ترامپ دشوار نباشد اما گام بعدی که رای گیری درباره یک قانون جدید برای تعریف جدید از نظام سلامت درمانی توسط کنگره آمریکا است، به این سادگی نخواهد بود و برای این کار یک روند طولانی و دشوار آغاز می شود که جدول زمانی مشخصی برای آن نمی توان متصور شد. ترامپ خواستار آن شده است که قانون جدید مربوط به سلامت درمانی تقریبا همزمان با لغو قانون قبلی تصویب شود.

اما در زمینه مهاجرت دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی خود به آمریکایی ها قول داد با ورود به کاخ سفید مسئله اخراج مهاجران غیرقانونی دارای سوء سابقه کیفری از خاک آمریکا را در اولویت قرار دهد. وی در این رابطه حتی رقم دو میلیون نفر را نیز در صحبت های خود مطرح کرد. ترامپ اوت سال گذشته در نشست تبلیغاتی خود در آریزونا تاکید کرد:" در اولین ساعات و اولین روز ( ریاست جمهوری من) این افراد از خاک آمریکا اخراج خواهند شد."

اما دیوید لئوپولد یادآوری می کند که دولت باراک اوباما نیز اخراج مهاجران غیرقانونی دارای سوء سابقه کیفری را که برای امنیت آمریکا و شهروندانش یک تهدید محسوب می شوند، در اولویت قرار داده بود. این کارشناس در عین حال تصریح کرد دونالد ترامپ می تواند با صرفا یک امضای ساده خود برنامه "داکا" را که دولت باراک اوباما در سال دو هزار و دوازده به اجرا گذاشت، لغو کند. طبق این طرح دولت باراک اوباما برای ¬هفتصد و پنجاه هزار مهاجر غیرقانونی که در سنین پائین وارد خاک آمریکا شده بودند، این امکان را ایجاد کرد که مجوز اقامت و اشتغال در خاک آمریکا بگیرند.

رئیس جمهور آتی آمریکا همچنین به هموطنان خود قول داده است در اولین روز کاری خود لایحه ای را برای تامین مالی ساخت یک دیوار در مرزهای مشترک آمریکا و مکزیک به منظور مقابله جدیتر با مهاجرت های غیرقانونی از این کشور ارائه نماید. کنگره آمریکا طی ماههای آینده در این باره رای گیری خواهد کرد.

رئیس جمهور جدید آمریکا همچنین این قدرت را دارد که به محض نشست بر کرسی ریاست جمهوری پذیرش آوارگان سوری را در خاک آمریکا لغو کند و از پذیرش آن دسته از مهاجرانی که از "مناطق در معرض تروریسم" قصد آمدن به آمریکا را دارند، جلوگیری به عمل آورد چرا که به گفته وی پرونده این دسته از متقاضیان پناهندگی را به راحتی نمی توان راستی آزمایی کرد.

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آتی آمریکا اعلام کرده است اولین روز کاری دونالد ترامپ در واقع " آخرین روز مبارزه با زغال سنگ" خواهد بود. این وعده تبلیغاتی دونالد ترامپ می تواند در بدو امر با لغو منع صدور امتیاز بهره برداری از معادن زغال سنگ و واگذاری زمین های فدرال بیشتر به شرکتهای معدنی به منظور افزایش میزان تولید نفت، زغال سنگ و گاز طبیعی محقق شود.

ترامپ جمهوری خواه بر خلاف سلف خود باراک اوباما که برای رشد صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر تلاش کرد، به هموطنان خود قول داده است برای احیای استخراج و تولید زغال سنگ و تسهیل بهره برداری از هیدروکربورهای شیست و به طور کلی سوخت‌های فسیلی سرمایه گذاری کند.

دونالد ترامپ از پروژه ساخت خط لوله انتقال نفت کیستون ایکس ال میان کانادا و آمریکا که توسط دولت باراک اوباما متوقف شده بود، حمایت کرده است. رئیس جمهور آتی آمریکا قصد دارد خط لوله انتقال نفت کیستون ایکس ال را که با مخالفت های دولت اوباما روبرو شد، تصویب کند. ترامپ همچنین در نظر دارد کمک‌های میلیاردی آمریکا را به طرح‌ها و برنامه های سازمان ملل متحد در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوایی کنار بگذارد و اعتبارات و کمک‌های اختصاص یافته به مبارزه با گرمایش زمین را به سمت پروژه های زیربنایی زیست محیطی هدایت کند.

دونالد ترامپ در نشست های تبلیغاتی و مصاحبه های خود اظهارنظرهای بحث برانگیزی درباره تغییرات آب و هوایی و پیمان بین المللی پاریس بیان کرد. وی ترامپ در کارزار انتخاباتی خود مسئله گرمایش زمین را دروغ دانست و تاکید کرد درباره عضویت آمریکا در توافق نامه آب و هوایی پاریس تجدید نظر خواهد کرد، انرژی‌های فسیلی را در آمریکا تقویت خواهد کرد و حمایت های مالی آمریکا را از طرح‌ها و برنامه های سازمان ملل متحد در مقابله با گرمایش زمین کنار خواهد گذاشت. 

دونالد ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی خود بارها تاکید کرد آمریکا را از پیمان بین المللی آب و هوایی پاریس خارج خواهد کرد. ترامپ که در خصوص مسئله تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین تردیدهای زیادی دارد، گفته است باید ببینیم که توافق نامه آب و هوایی پاریس چقدر برای شرکتهای آمریکایی هزینه خواهد داشت و چه تاثیری بر میزان رقابت پذیری آمریکا در بازار جهانی خواهد گذاشت.

دونالد ترامپ همچنین قول داده است آمریکا را از پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک خارج کند. دولت اوباما به مدت تقریبا یک دهه برای انعقاد این توافق نامه با کشورهای حوزه آسیا و اقیانوس آرام مذاکره کرد. این پیمان از حمایت قاطع باراک اوباما برخوردار بود با این حال کنگره آمریکا آن را تصویب نکرده است. این توافق تجاری گسترده که مذاکرات مربوط به آن رسما سال دو هزار و سیزده آغاز شد، رفع موانع گمرکی و قانونی تجارت میان آمریکا و کشورهای حوزه اقیانوس آرام را مدنظر قرار داده است. با این حال پیش نویس این توافق نامه با مخالفتهایی در آمریکا روبرو شده است.

توافق نامه تجارت آزاد آتلانتیک شمالی موسوم به آلنا نیز که آمریکا با مکزیک و کانادا امضا کرده از دیگر پیمان هایی است که ترامپ قصد دارد مورد تجدید نظر قرار دهد تا به گفته خودش از انتقال مشاغل از خاک آمریکا به همسایه جنوبی جلوگیری شود. رئیس جمهور آتی آمریکا فشارهای خود را بر شرکت‌ها و گروه‌های صنعتی بزرگ آمریکا تشدید کرده است تا آنها را متقاعد یا وادار کند کارخانه ها و صنایع تولیدی خود را از کشورهای واجد نیروی کار ارزان به آمریکا بازگردانند. ترامپ در راستای این سیاست خود بیش از همه شرکت های آمریکا فعال در خاک مکزیک را تحت فشار قرار داده است. ترامپ که در جریان مبارزات انتخاباتی آمریکا خود را طرفدار ملی گرایی اقتصادی معرفی کرده تعهد کرده است مشاغل نابود شده را به آمریکا بازگرداند.

ترامپ همچنین تاکید کرده است از وزیر خزانه داری خود خواهد خواست چین را به عنوان کشوری که واحد پول خود را دستکاری می کند، محکوم نماید. اما این اقدام ترامپ می تواند خشم شدید پکن را به دنبال داشته باشد.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار