تراکم بالای جمعیت، سطح پایین تحصیلات و نوع غالب کسب درآمد در حاشیه نشین ها می توانند عامل تشویق کننده ای برای ایجاد اختلال اجتماعی باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران اعلام کرد: حاشیه نشینان کسانی هستند که در محدوده اقتصادی شهر زندگی می کنند ولی جذب نظام اقتصادی و اجتماعی نشده اند.

حاشیه نشینی از آن جهت که در بردارنده فرصت ها وموقعیت های فراوان ارتکاب جرم است مورد توجه ی پیشگیری وضعی قرار می گیرد.

این پدیده، شامل معضلاتی مانند وجود خرابه ها، کارگاههای متروکه وسایر اماکن مناسب، برای ارتکاب جرایم کمبود امکانات تفریحی وسایر نیازها، جمعیت متراکم، بیکاری، عدم نظارت وکنترل امنیتی کافی است و در نتیجه افزایش جرایم،کجروی های اجتماعی در حواشی شهرها دیده می شود.

جوانان حاشیه‌نشین با فرهنگ ویژه روزها عازم مرکز شهر می‌شوند تا کاری دست و پا کنند. باتوجه به فقدان تخصص و آموزش کافی، عمدتاً به کار دستفروشی، پهن کردن بساط ،سیگارفروشی و کار در میدان تره بار می پردازند و به این ترتیب به صورت زائده فعالیتهای شهری در می آیند.

این مشاغل غیر تخصصی و زائد خود به عنوان یک عامل سوق دهنده بسوی جرم عمل می کنند. به عنوان مثال در یک مطالعه مربوط به مشاغل افراد معتاد، همه افراد نمونه مشاغل کاذب و غیرتخصصی داشتند.

ازدیگر جرائم مطرح در حاشیه نشین ها وجود دارد منکراتی است که به دلیل بروزبیماریهای تناسلی و ایدز، اهمیت خاص دارد.

تراکم بالای جمعیت، سطح پایین تحصیلات و نوع غالب کسب درآمد در حاشیه نشین ها می توانند عامل تشویق کننده ای برای ایجاد اختلال اجتماعی باشند.

سابقه شهرک ها، مجتمع های مسکونی و مهاجران به این اماکن، حکایت از آن دارد که این مکان ها فاقد یک هویت اجتماعی ـ فرهنگی مستقل هستند در نتیجه در این مکان ها حامیانی برای حفظ ارزش ها و هنجارها وجود ندارد و از هر نقطه ای به این نقاط مهاجرت صورت می گیرد و تعارض اجتماعی و طبقاتی حاشیه نشینان و بالاخص فرزندان این طبقه پایین شهری با طبقات متوسط و بالای شهر در شدیدترین حالت خود موجب شکل گیری خرده فرهنگ های جوانان منحرف و بزهکار می شود.

این خرده فرهنگ های بزهکارانه معمولاً مردانه هستند و به غارت، رفتارهای وندالیستی، اعتیاد، سرقت، خشونت های خیابانی، همکاری با گروه های تبهکاری بزرگسالان، فحشا و قانون شکنی می پردازند و در مواقعی نیز در راستای اهدافشان از زنان جوان طبقه خود استفاده می کنند.

راهکار برای پیشگیری از شکل گیری مناطق حاشیه نشین

ادارات مربوطه مثل شهرداريها ، سازمان مسكن و شهرسازی ، منابع طبيعی ، سازمان جهاد كشاورزی و غيره به تكاليف و وظايفی كه به موجب قوانين بر عهده آنها گذارده شده دقيقا عمل کنند و تحت تاثير هيچيك از عوامل درونی و برونی قرار نگرفته و قانون را سرلوحه امور خود قرار دهند و ضمنا چنانچه زمينهايی متعلق به اين ادارات و سازمانها باشد نسبت به شناسايی آن و اقدامات لازم در جهت مصون نگهداشتن از هرگونه تصرف و تجاوز معمول دارند .

فعاليت بنگاههای معاملاتی املاك تحت ضابطه و مقررات خاصی و ويژه ای صورت پذيرد و نظارت دقيق بر عملكرد آنها صورت پذيرد .

بيشتر اين بنگاهها در عمل تبديل به مراكز رانت خواری زمين شده و در وقوع جرايم مرتبط با زمين ، شامل انتقال زمين های متعلق به غير ، تغيير كاربری اراضی ، تصرف و تخريب اراضی دولتی و عمومی دخالت می کنند.

فعالين بازار زمين و مسكن و ساخت و ساز بايد شناسايی و دارای شناسنامه باشند و اعمال آنها كنترل شودو چنانچه در ايجاد حاشيه و زاغه نشينی دخالت داشته باشند برخورد لازم ومتناسب با آنها صورت گیرد.

از ديگر اقدامات موثر كه می تواند مانع شكل گيری حاشيه و به تبع آن مانع وقوع جرم شود موضوع ذخيره كردن زمين است.

دولت عرصه هايی را كه امكان توسعه در آن وجود داشته باشد را شناسايی ، تملك و حفاظت کند و برای امر مسكن با اصول و ضوابط قانونی در اختيار نيازمندان مسكن قرار دهد .

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار