به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه
خبرنگاران جوان از همدان؛ مدرس این کارگاه با بیان اینکه جوامع پیشرفته جوامعی مبتنی بر اطلاعات و تولید اطلاعات هستند، گفت: تمام امور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از طریق اطلاعات و رسانهها مدیریت میشوند.
محمد اکبری با تاکید بر لزوم فرهنگسازی بر اساس اطلاعات و تولید محتوا، کارکرد رسانهها را شامل هدایت و راهبری جامعه، تفسیر اطلاعات و مسائل برای جامعه، تفسیر اطلاعات و مسائل برای مردم، کمک به امر برنامهریزی و سیاستگذاری و مشاوره به دولتها در امور خرد و کلان، فرهنگسازی و جامعهپذیری در همه امور، آگاهسازی و اطلاعرسانی و مدلسازی، نوسازی و الگوسازی و در نهایت توسعه جامعه عنوان کرد.
وی سرمایه اجتماعی را حلقه مفقوده کمپینهای اطلاعرسانی دانست و افزود: نقش محوری دولتها در توسعه اجتماعی و اقتصادی نه با دخالت مستقیم آنها بلکه با تاکید بر یک شریک برای تسهیل خیر عمومی و در نهایت برای تقویت اجتماعی است.
مدرس کارگاه با اشاره به مثالهایی از ارتباطات در بخشهای عمومی کشورهای پیشرفته گفت: یکی از رویکردهای عمده آموزش و ارتقای سلامت طراحی و استفاده از راهبردهای ارتباطی در حوزه سلامت با هدف تاثیر بر گروههای هدف برای اصلاح یک رفتار یا سیاست در سطوح فردی، بین فردی و اجتماعی است که با نام ارتباط برای سلامت شناخته میشود.
وی خاطرنشان کرد که کمپینهای ارتباطات عمومی را به عنوان تلاشهای هدفمند برای آگاه سازی، متقاعد کردن و تحریک تغییرات رفتاری در بخش بزرگی از جامعه که به خوبی تعریف شده و عموما دارای مزایای غیرتجاری برای اشخاص و یا جامعه معمولا در یک دوره زمانی خاص با استفاده از فعالیتهای ارتباطات سازمانیافته ازجمله رسانههای جمعی و تکمیل آن با ارتباطات میان فردی تعریف میکنند.
وی ازجمله اهداف بسیج اطلاع رسانی سلامت را آگاهی و برنامه های بهداشت و رفاه عنوان کرد و گفت: جوامع در طول تاریخ سه مرحله تاریخی شامل مرحله سنتی و کشاورزی، مرحله صنعتی و مرحله فراصنعتی و اطلاعاتی را گذراندهاند.
انتهای پیام/ د