ایجاد مراکز نوآوری با تغییر نگرش در دانشگاه‌های کشور/ با تغییر معیارهای نظام فکری علم به ثروت تبدیل می‌شود

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: با تغییر نگرش در دانشگاه ها، مراکز نوآوری کارآفرین در کشور ایجاد می‌شود و این مساله جز با تغییر معیارهای فکری ایجاد نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم در مراسم تجلیل از برگزیدگان عرصه‌های پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی که صبح امروز در پژوهشکده هنر و معماری برگزار شد، با اشاره به محوریت بودن کارهای پژوهشی در کشور اظهار داشت: خوشبختانه در کشور امر پژوهش تبدیل به یک گفتمان روز شده است و فناوری به دنبال و این بخش جزو اولویت‌های اصلی برنامه ریزی‌های دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی قرار گرفته است. 
 
وی بیان کرد: پژوهش و دانشگاه جایگاه بلندی در توسعه و زندگی مردم دارد و اگر ما در یک جامعه دانشگاهی شرکت کنیم ولی در آن مکان صحبتی از پژوهش و تحقیق ذکر نشود اثربخشی آن مکان به کمترین میزان خود می‌رسد زیرا دنیا به فکر توسعه معیارهای خود در مقوله پژوهش است. 
 
معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه دیگر معیارهای گذشته مبنای توسعه دانشگاه‌ها نیست، افزود: سرمایه‌های فکری و نرم افزارها امروز در دنیا جایگاه ویژه ای را پیدا کرد و شرکت‌های بزرگ و موفق آنهایی هستند که دارای خلاقیت، ابتکار، ایده و فکر نو بوده و در همین راستا اقتصادی که در نظام توسعه کار خود را باز کرده، همان اقتصاد دانش بنیان است که شرکت‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت از این نگرش و دیدگاه استفاده کرده‌اند. 
 
وی ادامه داد: ما باید برنامه‌ها و ابزار هایمان را دگرگون کنیم تا دانشگاه‌های نسل سوم کار آفرین و فن بازار با تغییر نو نگرش و اکوسیستم دچار تحولی بزرگ شوند و همین مساله باعث موفقیت دانشگاه‌های کار آفرین و مهارت محور می‌شود. 
 
احمدی عنوان کرد: اگر ما از استاد انتظار تدریس خوب در گذشته داشتیم امروز یک استاد نمونه را تعداد مقالات و اختراعات اش می‌شناسیم زیرا این امر سبب تجاری سازی در دانشگاه و توسعه فناوری همچنین تبدیل علم به ثروت و ارزش افزوده می‌شود. 
 
وی با بیان اینکه همگی معیارهای توسعه یافته تحت تاثیر نظام فکری و فرهنگ جامعه باشد، گفت: هر چقدر اختراع و فناوری در دانشگاه‌ها افزایش یابد میزان اثر گذاری این مراکز آموزشی بیشتر شده و این یک سیر تحول مناسبی را در دانشگاه‌های سراسر کشور و به خصوص کارآفرین نسل سوم ایجاد می‌کند. 
 
معاون پژوهشی وزارت علوم عنوان کرد: دانشگاه علمی کاربردی با عنوان یک کار افرین و نسل سومی باید جایگاه خود را در این اکوسیستم پیدا کند و با مبنا قرار دادن نظام نوآوری سعی در تربیت دانشجویان کار آفرین داشته باشد. 
 
وی ادامه داد: دانشگاه باید ماموریت گرا و تحقق آفرین باشند تا بتوانند نیروهای خود را توانمند تربیت بکنند و  این جز با تغییر نگرش و المان های  اساسی و حاکم بر دانشگاه ایجاد نمی‌شود. 
 
احمدی اظهار داشت: در نگرش افراد حاضر در دانشگاه باید تغییر پیدا کند، زیرا با تفکر صنعتی نمی‌توان دانشگاه نسل سوم و کار آفرین داشته باشیم و در این راستا با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌های دانشگاهی می‌توان به سمت نظام توسعه و تغییر اکوسیستم قدم برداشت. 
 
وی متذکر شد: دانشگاه علمی کاربردی می‌تواند مجموعه ظرفیت‌ها را شناسایی و خلع ناشی ان را با ایده‌های نو پر کند و ماموریت گرایی و تغییر کارها با تغییر نگرش به خوبی در دانشگاه‌ها و به خصوص در مراکز آموزشی مهارت محور می‌تواند صورت بگیرد. 
 
وی با بیان اینکه در فضای ایجاد شده زمینه تعاملات بین المللی دانشگاه‌ها فراهم شده است، ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی ارتباط خوبی با حوزه تقاضا دارد و من انتظار دارم از این بخش دانشگاه‌های مهارت محور به خوبی استفاده کنند تا تحقیق و پژوهش و فناوری به بهترین نحو اجرا شود. 
 
احمدی تصریح کرد: وزارت علوم با وزارتخانه های نیرو، رفاه، جهادکشاورزی و صنعت نفت قراردادهای مختلفی را امضا کرده، همچنین آئین نامه تاسیس شرکت‌های دانش بنیان دستور العمل ایجاد مراکز نوآوری به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است تا با توسعه مراکز رشد در دانشگاه‌های سراسر کشور زمینه‌ای برای ایجاد کار آفرینی و فناوری در کشور فراهم شود. 
 
وی ادامه داد: تغییر ساختار برای فعال کردن نظام نوآوری باید انجام شود و مراکز دانشگاهی باید اشتغال زا و خلاق عمل کنند و تا با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان علم دانشجویان و نخبگان به ثروت تبدیل شود. 
 
احمدی گفت: اکثر فارغ تحصیلان دانشگاهی به فکر پست دولتی هستند و این مساله جلوی خلاقیت آنها را می‌گیرد که من انتظار دارم افراد نخبه با ایجاد شرکت‌های دانش بنیان سعی در ایجاد خلاقیت و تغییر نگرش کنند. 
 
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار