در این گزارش به صورت خلاصه نظریات دانشمندان را مورد برانگیخته شدن انسان در دنیای آخرت مطرح می کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛برانگیخته شدن انسان در سرای آخرت یکی از موضوعات مهم است که به نظرات دانشمندان در این زمینه می پردازیم.

1. گروهی از متکلمان،معاد را تنها جسمانی دانسته و به وجود روحی غیر از جسم و مکانیسم بدن معتقد نیستند.

2.عده ای از فلاسفه به ویژه پیروان حکمت "مشاء" تنها به معاد روحانی معتقدند و می گویند: پس از مرگ علاقه روح به بدن قطع می گردد، اما از آن جا که روح موجود پیراسته از ماده است، فنا و نیستی در آن راه ندارد و پس از قطع علاقه از بدن، باقی و جاوید خواهد ماند. این نظریه از آن جا ناشی می شود که این گروه از فلاسفه نتوانستند اشکالات و شبهات معاد جسمانی را حل کنند، لاجرم به معاد روحانی معتقد شدند و معاد جسمانی را انکار کردند.

3.بسیاری از حکما، عرفا و دانشمندان علم کلام و عالمان شیعی؛ مانند شیخ مفید، شیخ طوسی، خواجه نصیر و... به هر دو معتقدند و می گویند: در رستاخیز روح به بدن باز می گردد، در نتیجه معاد انسان جسمانی است، البته نه جسم بدون روح، بلکه جسمی که دارای روح است. دارندگان این نظریه خود به دو گروه تقسیم شده اند:

الف. برخی از آنان معتقدند روح در قیامت به بدن طبیعی و عنصری که دارای فعل و انفعالات طبیعی و شیمیایی است باز می گردد.

ب. عده ای نیز برآنند که روح در سرای دیگر به بدن مثالی و برزخی که لطیف است و جرم و ماده ندارد، اما از مقدار و شکل برخودار است تعلق می گیرد. این بدن لطیف به گونه ای عین بدن دنیوی است و هرکس آن را ببیند می گوید این همان انسانی است که در دنیا زندگی می کرد، ولی از این جهت که دارای جرم و ماده نیست و قابلیت فعل و انفعال شیمیایی و فیزیکی ندارد با آن تفاوت دارد؛ مانند جسمی که انسان در خواب و رؤیا می بیند.

اما آیات قرآن کریم به روشنی گواهی می دهد که معاد انسان ها در رستاخیز تنها روحانی نبوده، بلکه این بازگشت روحانی و جسمانی است، همچنین جسمی که روح به آن تعلق خواهد گرفت همان جسم عنصری دنیوی است. آیات فراوانی براین مطلب دلالت دارد که در این جا به جهت اختصار تنها به نقل چند نمونه اکتفا می کنیم:

1. برخی از آیات در پاسخ کسانی است که زنده شدن استخوان ها را محال می پنداشتند؛ مانند:  《بگو استخوان ها را آن کس که آنها را بار نخست آفرید زنده می کند》 و  《آیا انسان مى‏پندارد که هرگز استخوانهاى او را جمع نخواهیم کرد》؟. 《آرى قادریم که (حتّى خطوط سر) انگشتان او را موزون و مرتّب کنیم》

2.تعدادی از آیات گواهی می دهند که انسان روز قیامت از قبر برخاسته و پای محاسبه می آید، آن جا که می فرماید: 《آیا نمى‏داند در آن روز که تمام کسانى که در قبرها هستند برانگیخته مى‏شوند》. و 《... (بار دیگر) در «صور» دمیده مى‏شود، ناگهان آنها از قبرها، شتابان به سوى (دادگاه) پروردگارشان مى‏روند》

3.البته گاهی قرآن امکان معاد جسمانی را از طریق وقوع آن در دنیا روشن می کند؛ مانند سرگذشت شگفت انگیز عزیر (ع) و داستان حضرت ابراهیم (ع) در پرسش از خداوند از چگونگی معاد جسمانی. از این که قرآن کریم گاهی از طریق ارجاع به زندگی نخست و گاهی با ارائه نمونه هایی از احیای مردگان؛ مانند داستان عزیر یا داستان اصحاب کهف و... سخن به میان می آورد، می توان نتیجه گرفت که حیات مجدد انسان با همین بدن مادی همراه خواهد بود.

از طرف دیگر از سخنان امام علی (ع) در نهج البلاغه نیز می توان فهمید که معاد انسان ها در سرای دیگر با بدن طبیعی خواه بود. آن حضرت در این باره می فرماید: 《بدانید که این پوست نازک انسان را بر آتش شکیبی نتواند بود، پس به خود رحم کنید ...》 یا آن جا که می فرماید: 《... و رستاخیز پیش آید، آن گاه از قالب گورها ... بازشان گیرد و بیرونشان کشد، در حالی که همه در جهت امر خداوندی دوان اند و به سوی معادش شتابان...》. امام علی (ع) در جایی دیگر می فرماید: 《... و هر آ ن که را زمین در درون خود دارد بیرون ریزد، پس خداوند آنان را در پی کهنگی، باز آفرینی کند، و در پی پراکندگی، اجزاشان را فراهم آورد...》.
 
منابع:

یس، 79، "قُلْ یُحْییهَا الَّذی أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِکُلِّ خَلْقٍ عَلیم"‏.

قیامت، 3- 4،"أَ یَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ * بَلى‏ قادِرینَ عَلى‏ أَنْ نُسَوِّیَ بَنانَه‏".

عادیات، 9، "أَفَلا یَعْلَمُ إِذا بُعْثِرَ ما فِی الْقُبُور".

 یس، 51، "وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَإِذا هُمْ مِنَ الْأَجْداثِ إِلى‏ رَبِّهِمْ یَنْسِلُون‏".

بقره، 259، "أَوْ کَالَّذی مَرَّ عَلى‏ قَرْیَةٍ وَ هِیَ خاوِیَةٌ عَلى‏ عُرُوشِها قالَ أَنَّى یُحْیی‏ هذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِها فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قالَ کَمْ لَبِثْتَ قالَ لَبِثْتُ یَوْماً أَوْ بَعْضَ یَوْمٍ قالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عامٍ فَانْظُرْ إِلى‏ طَعامِکَ وَ شَرابِکَ لَمْ یَتَسَنَّهْ وَ انْظُرْ إِلى‏ حِمارِکَ وَ لِنَجْعَلَکَ آیَةً لِلنَّاسِ وَ انْظُرْ إِلَى الْعِظامِ کَیْفَ نُنْشِزُها ثُمَّ نَکْسُوها لَحْماً فَلَمَّا تَبَیَّنَ لَهُ قالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیر".

بقره، 260، "وَ إِذْ قالَ إِبْراهیمُ رَبِّ أَرِنی‏ کَیْفَ تُحْیِ الْمَوْتى‏ قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى‏ وَ لکِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبی‏ قالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّیْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَیْکَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلى‏ کُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ یَأْتینَکَ سَعْیاً وَ اعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَکیم‏".

 معادیخواه، عبد المجید، خورشید بی غروب نهج البلاغة، خ 182، ص 218، نشر ذره، چاپ اول، 1373.

همان، خ 82، ص 80.

 همان، خ 108، ص 125.

مرسلات 42، مؤمنون 19، صافات 42، دخان 55 و ...

 واقعه 21، طور 22 و...

رحمن 72، واقعه 22 و ..

انتهای پیام/
برچسب ها: داستان ، مرگ ، انسان ، قران ، اخرت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین براتی قاسمی
۰۱:۲۵ ۰۸ بهمن ۱۳۹۹
بله مطلب شما کاملا صحیح است زیرا مبنا قرآن است نه یه سری فلسفه باف چون‌عالم غیر معصوم ممکن الخطاست و فلفسه ای که با آیات و رویات و احادیث ما در تناقض باشد رد است و قابل قبول نیست و فلسفه باید معقول و محکم باشد
معاد هم مادی است هم معنوی و این درست است و طبق مبنا و‌معقول است در ضمن عده فرق ماده دنیا با ماده آخرت را نمی دانند و میگویند نقص ها ناشی از ماده است در حالی این غلط است نقص می تواند از فشار روحی و روانی هم باشد
زیرا با دین داری درست و معتدل هم جنبه های جسمانی از نقص دور می شود هم جنبه روحی.
اللّٰهُمَّ عَجِّل لِوَلیِکَ الفَرَج
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۳۱ ۰۷ بهمن ۱۳۹۵
درست همان که در قران مجید شمس عصر آمده است ولاغیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
نه نداره بلکه به صورت روح هست اما به اذن خدا دیگران همدیگر با جسم میبینند نه روح!
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۴:۵۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
خیلی مطلب خوب و اموزنده ای بود واقعا" دستون درد نکند هم به درد دنیا می خورد و هم اخرت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
مطلب خوبی بودروح انسان پس ازمرگ ازقالب دنیوی به قالب اخروی(مثالی)واردخواهدشدچراکه روح ازخوداراده ای نداردوتازمانی که واردجسم نشودنمی تواندحساب پس دهدهمانندانسانی که درعالم خواب ازخوداراده ای نداردونمی تواندتشخیص دهدکه اوداردخواب می بیندویاعکس العملی ازخوددرخواب نشان دهدپس انسان اگردراین دنیابمیردحتمادران دنیایعنی عالم برزخ زنده خواهدشد وروح اودرقالب(جسم)جدیدی خواهدرفت درغیراینصورت انسان نابودخواهدشدپس مرگ یعنی پایان زندگی دنیوی وشروع زندگی اخروی درجسم جدیدخواهدبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
درعالم‌‌برزخ‌روح‌بدون‌جسم‌هست‌ودرروزقیامت‌خداوند‌بدن‌های‌پوسیده‌رابازمی‌آفریندوروح‌همراه‌جسم‌‌خواهدبود‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
خدایا تو مواظب ما باش.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۰:۰۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
خوب بود