رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران تأثیر شگرفی در گفت‌وگوهای بین‌المللی دارد.

انقلاب اسلامی ایران تأثیر شگرفی در گفت‌وگوهای بین‌المللی داردبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در همایش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان اسلام که در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به این موضوع که انقلاب اسلامی ایران تأثیر شگرفی در سرنوشت جهان داشت، اظهار داشت: ما باور داریم که با توجه به تنوع فرهنگی در جهان امروز، گفت‌وگوهای فرهنگی راهی است به سمت شناخت بیشتر و در پی آن تعامل سازنده میان فرهنگ‌های مختلف که چشم‌انداز روشنی از همکاری و مشارکت در حوزه‌های گوناگون را فراروی ما قرار می‌دهد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: امکان رسیدن به چنین تعامل سازنده با توجه به تجربه‌های مشترک ایران و کشورهای عربی در حوزه تمدن اسلامی و نیز ظرفیت‌ها و توانمندی‌های امروز ملت‌های ما دور از واقعیت نیست و البته گفت‌وهای مستمر و پویا، یکی از راه‌های اصلی تحقق آن است.

وی با بیان این موضوع که اوضاع نابسامان منطقه، ظرفیت‌ها و امکانات موجود ملت‌ها را در معرض خطر قرار داده است بیان داشت: در چنین فضای بیمناک و پرخطری، مسئله گفت‌وگو با عنوان یک ضرورت چهره می‌نماید. باور داریم که عنصر فرهنگ در چنین گفت‌وگویی دارای نقش اساسی و تعیین کننده است؛ از این‌رو سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان مدیر روابط فرهنگی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و ملت‌های جهان، طرح گفت‌وگوهای فرهنگی را با هدف رسیدن به راه حل‌های برون رفت و ناسازگاری‌های موجود از یکسو و تحکیم و تقویت پیوندهای تقویتی ایران و کشورهای دیگر از سوی دیگر درنظر دارد.

وی در مورد عملکرد دبیرخانه‌ گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و عرب گفت: از زمان تأسیس این دبیرخانه طی یک سال گذشته، فعالیت‌های گسترده‌ای صورت گرفته است که نمونه آن پیش نشست‌های شش گانه گفت‌وگو میان استادان و فرهیختگان ایران و عرب در تونس، لبنان، قطر و تهران و همچنین شکل دادن به شبکه‌ای از ارتباطات بین نهادهای علمی و دانشگاهی ایران و عرب است.

وی افزود: اولین دوره گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب با حضور قریب به یکصدوپنجاه تن از اساتید و فرهیختگان ایرانی و همچنین 85 تن از دانشوران عرب در 6 حوزه برگزار شده که سرانجام فکری آن نیز در کمیسیون‌های شش‌گانه و در مراسم اختتامیه‌ای که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود به اطلاع عموم خواهد رسید.

ترکمان ادامه داد: نکته مهم این گفت‌وگوها این است که نهادهای تولیدکننده علم و دانش در ایران و کشورهای عرب با یکدیگر شبکه‌ای از ارتباطات سودمند را سامان دادند و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نقش مدیریتی و پیوند دهندگی را به عهده گرفته که تجربه تازه‌ای در حوزه دیپلماسی و فرهنگی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: با توجه به برگزاری این همایش و دستاوردهای فکری این جمع فرزانه امیدواریم که نتایج مطلوبی در جهت فهم مشترک از چالش‌ها، موانع و دیدگاه‌ها و تقویت اعتماد متقابل بوجود آید تا زمینه همکاری‌های مشترک در برون رفت از چالش‌ها و تحکیم پیوندها و تقویت تعامل فرهنگی میان ملت‌های منطقه فراهم آید.

ترکمان در بخش پایانی سخنان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس آنچه در توان و امکان دارد  این راه را آغاز کرده و انشاءالله با توکل به خداوند این مسیر را ادامه می‌دهیم و امیدواریم تا بتوانیم با همکاری و همراهی سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی در عرصه جهانی در آینده‌ای نزدیک شاهد نتایج درخشان چنین گفت‌وگوهایی باشیم. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار