شاید روز بدون تصادف هیچ وقت نرسد اما با رعایت قوانین می توانیم شاهد کمترین تصادف در جاده ها باشیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، حواس پرتی ، جاده های خیس و لغزنده ، رانندگی با سرعت زیاد ، بی توجهی رانندگان به قوانین ، خودروهای بدون ایمنی مناسب ، استفاده از دارو های خواب آور حین رانندگی و ...

همه و همه تنها در یک لحظه می تواند خانواده ای را بی سرپرست کند و یا ممکن است عضوی از خانواده را تا آخر عمر گوشه نشین کند .
روز بدون تصادف آرزوی دست نیافتنی / لطفا تصادف نکنید
همزمان با نزدیک شدن ایام نوروز ، شاهد اجرای طرح های مختلف از طرف سازمان های ذیربط به منظور کاهش ترافیک و تصادف در سطح جاده های کشور هستیم ، اما همچنان مرگ در کمین رانندگان است .

* اولین قربانی تصادف رانندگی در ایران که بود ؟

نخستین تصادف رانندگی در تهران ، واقع در خیابان سپه و پاییز سال 1305 به وقوع پیوست .


روز بدون تصادف آرزوی دست نیافتنی / لطفا تصادف نکنید

این تصادف بین اتومبیل مظفرالدین شاه و درشکه غلامحسین درویش معروف به درویش خان نوازنده رخ داد که درویش خان را به کام مرگ کشاند .

از زمان اولین تصادف در ایران ، یعنی 83 سال پیش شاهد تصادف های بسیاری در جاده های کشور بوده ایم که در این میان ، جان تعداد زیادی از هموطنان گرفته شد .

*افزایش مصدومین حوادث رانندگی در 8 ماهه امسال / ایلام دارای کمترین تلفات است

بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور،  در 8 ماهه نخست امسال 237 هزار و 534 مصدوم حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی کشور مراجعه کردند که از این تعداد 170 هزار و 385 نفر مرد و 67 هزار و 149 نفر زن بودند .

همچنین آمار مصدومین حوادث رانندگی 8 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد 1/8 درصدی مواجه بوده است .

شایان ذکر است استان های فارس با یک هزار و 60 ، خراسان رضوی با 838 و تهران با 831 فوتی ، بیشترین آمار و استان های ایلام با 96 ، کهگیلویه و بویر احمد با 122 و خراسان جنوبی با 145 فوتی کمترین آمار تلفات در حوادث رانندگی را داشته اند .

*نقش هلال احمر در کاهش تلفات جاده ای

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به نقش هلال احمر در کاهش تلفات جاده ای گفت : جمعیت هلال احمر با توجه به رسالت نهضت های بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر به عنوان مدافع ، حامی و مسئول در اقدامات بشر دوستانه با هدف تسکین آلام بشری ، در حوادث جاده ای کشور که سالانه خسارت های معنوی و مادی بسیاری را به هموطنان تحمیل می کند ، ورود کرده و نقش های گوناگونی را ایفا می کند.

وی افزود : به طور مثال کمپین  تصادف های جاده ای و یا نقش جوانان و داوطلبان امدادگر در ایام نوروز و برخی مناسبت ها به منظور آرامش بخشی به رانندگان و آموزش به منظور رانندگی صحیح تر و یا تولید محتواهای آموزشی و انجام پژوهش های مختلف با هدف کاهش تصادف ، صورت می گیرد .

روز بدون تصادف آرزوی دست نیافتنی / لطفا تصادف نکنید

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر اظهار داشت : از سوی دیگر سازمان امداد و نجات با تجهیز و آماده سازی پایگاه های بین شهری و جذب ، نگهداری و آموزش امدادگران و نجاتگران بیشترین نقش را در کاهش آسیب های پس از سانحه ایفا می کند .

*انجام کمترین و بیشترین عملیات جاده ای در استان های مختلف

سلیمی در خصوص کمترین و بیشترین عملیات صورت گرفته به وسیله نیروهای هلال احمر گفت : طی 6 ماه گذشته ، 12 هزار و 489 مورد عملیات در جاده های سطح کشور انجام شده است .

این مقام مسئول اذعان داشت : در مدت زمان یاد شده بیشترین خدمات ارائه شده در اصفهان با یک هزار و 114 مورد ، مازندران 942 مورد ، فارس 648 مورد و کمترین خدمات به ترتیب در استان های ایلام (128 ) ، قم (129 ) و یزد (152 ) صورت گرفت .

*جاده هایی که تسلیم راننده ها هستند

اصولا در هر تصادفی 4 عامل انسان ، جاده ، وسیله نقلیه و محیط دخیل هستند .

می توان گفت جاده همیشه تسلیم راننده است و راننده ای که جاده را خلوت می بیند ، ناخودآگاه وسوسه می شود سرعت خود را افزایش دهد .

پیشگیری از تصادف تمرین ، مهارت و تکنیک های خاص رانندگی را می طلبد و راننده خوب کسی است که در هر شرایطی ، حتی با رعایت نکردن قوانین از سوی سایر رانندگان و یا وجود شرایط جوی نامناسب و ... طوری رانندگی کند خود  که عامل تصادف نباشد .


گزارش از زهرا حسینی سرشت


انتهای پیام /ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.