مدیر مرکز بهداشت خوزستان از شناسایی ‌2 هزار و 800 بیمار مبتلا به ایدز در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دکتر شکرالله سلمان‌زاده در نشست منطقه‌ای هماهنگی نحوه عملیاتی شدن چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز در ایران که امروز (2 بهمن ماه) در اهواز برگزار شد،‌ اظهار کرد: چهارمین برنامه استراتژیک کنترل اپیدمی HIV در کشور از سوی وزارت بهداشت و سایر نهادهای مرتبط با HIV تنظیم و توسط رییس جمهور امضا و به منظور اجرا، ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 2 هزار و800 بیمار مبتلا به ایدز در استان شناسایی شده افزود: اما با توجه به عدم شناسایی بسیاری از بیماران HIV به نظر می‌رسد تعداد واقعی بیماران مبتلا به ایدز در خوزستان 3 برابر این رقم باشد.

سلمان‌زاده تصریح کرد:‌ کنترل HIV به تنهایی از عهده وزارت بهداشت بر نمی‌آید؛ کنترل و مقابله با HIV به همکاری بین‌بخشی گسترده نیاز دارد و معمولا مشکل‌ترین قسمت کار نیز همین هماهنگی‌های بین‌بخشی است که نشست امروز به منظور هماهنگی بین نهادهای مرتبط با HIV در زمینه اجرای برنامه‌های مدنظر برگزار شده است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان  با بیان این‌که در حال حاضر بیماری ایدز یک اپیدمی در دنیا و به تبع آن، کشور ایران و استان خوزستان است، بیان داشت:‌ در خوزستان 2 هزار و 800 نفر به HIV مبتلا هستند که به نظر می‌رسد تعداد واقعی بیماران مبتلا به HIV در استان سه برابر این رقم باشد زیرا بسیاری از بیماران مبتلا به ایدز شناسایی نمی‌شوند.

وی مهم ترین اقدام جهت کنترل اپیدمی HIV را شناسایی تمام افراد مبتلا به HIV و درمان آنان عنوان کرد و گفت: ‌از تمام افرادی که دارای رفتار پرخطر هستند خواهشمندیم با مراجعه به آزمایشگاه‌ها، آزمایش HIV بدهند؛ این آزمایش‌ها به صورت کاملا رایگان در مراکز مشاوره‌ای بیماری‌های رفتاری در تمام شهرستان‌ها خوزستان انجام می‌شود.

سلمان زاده خاطرنشان کرد: ‌این مساله بسیار حائز اهمیت است که افرادی که به هر نحوی دارای رفتار پرخطر هستند آزمایش HIV را انجام دهند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان  در خصوص اقداماتی که منظور کنترل و مقابله با HIV در خوزستان صورت می‌گیرد، اذعان داشت:‌ در گروه‌های پرخطر حضور فعالی داریم و این گروه‌ها را شناسایی و درمان می‌کنیم. همچنین تلاش شده تا در زمینه بیماری ایدز آموزش‌های لازم به جمعیت‌های در معرض خطر که عمدتا جوانان هستند، در مدارس و دانشگاه‌ها ارایه شود. با اجرایی شدن چهارمین برنامه استراتژیک کنترل اپیدمی HIV، کنترل HIV در خوزستان سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد و با سرعت بیشتری افراد پر خطر شناسایی و درمان می‌شوند.

وی تصریح کرد: ایران متعهد است که همگام با سایر کشورها تا سال 2020 میلادی 90 درصد از بیماران مبتلا به HIV را شناسایی و درمان کند و همچنین بار ویروسی این افراد را به میزانی کاهش دهد که دیگر خطری برای جامعه نداشته باشند.

شکرالله سلمان‌زاده در خصوص چهارمین برنامه استراتژیک کنترل اپیدمی HIV بیان داشت:‌ این برنامه شامل بحث‌های آموزشی، حمایتی، درمان و شناسایی بیماران مبتلا به HIV است تا در نهایت، تعداد بیماران مبتلا به ایدز کاهش یابد و مرگ و میر ناشی از این بیماری به صفر برسد، همچنین هیچ فردی به بیماری ایدز مبتلا نشود و انگ اجتماعی ایدز نیز به صفر برسد.

‌وی گفت: اجرایی شدن این برنامه مستلزم همکاری و هماهنگی بین‌بخشی میان وزارت بهداشت و سایر نهادهای مرتبط با HIV است و با توجه به این‌که دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از دانشگاه‌های پیشرو در زمینه اجرای برنامه‌های کنترل HIV است، همچنین قدمت و سابقه این دانشگاه در مبارزه با HIV، به عنوان میزبان نشست امروز انتخاب شد.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.