روسیه: سامانه موشکی اسکندر پاسخی به ناتو است

روسیه اعلام کرد: تا هنگامی که موشک های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اروپا باقی بماند، سامانه های موشکی اسکندر در استان کالینینگراد نیز مستقر خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری ریانووستی ؛ دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور روسیه روز شنبه تاکید کرد: خارج کردن موشک های اسکندر از منطقه کالینینگراد تا زمانی که وضعیت اجرای طرح استقرار سامانه های پدافند موشکی در شرق اروپا مشخص نشود، قابل بررسی نیست.

 لهستان کشور هم مرز کالینینگراد پیشتر استقرار سامانه های موشکی اسکندر را در این استان نگران کننده خوانده بود، ولی روسیه با رد این دیدگاه، تاکید کرده است، قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در این باره گفته است که ناتو خوب می داند، مسکو تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست، اما این پیمان در حال استقرار هر چه بیشتر تسلیحات نزدیک مرزهای روسیه است. 

کالینینگراد روسیه خارج از سرزمین اصلی کنار دریای بالتیک و هم مرز بلاروس، لیتوانی و لهستان خط مقدم مسکو در مقابل تهدیدهای نظامی ناتو و آمریکا به شمار می رود.

این استان تا پیش از جنگ دوم جهانی با نام کوئینسبرگ بخشی از پروس شرقی متعلق به آلمان بود، ولی سال 1945 در جریان جنگ دوم جهانی از سوی نیروهای مسلح شوروی تصرف شد.

این استان در شرایط تهدیدهای روزافزون ناشی از حضور موشکی، پیاده نظام و پایگاههای ناتو و آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه اکنون به راهبردی ترین منطقه این کشور برای مقابله و دفاع از خود تبدیل شده است.

موقعیت ویژه این استان به عنوان سکوی هدف گیری بسیاری از بخش های سرزمینی اروپا که میزبان نیروهای ناتو و آمریکا هستند، اصلی ترین پیام روسیه به غرب به شمار می رود.

ناتو و آمریکا اکنون در منطقه بالتیک مجاور استان کالینیگراد شامل کشورهای استونی، لیتوانی و لتونی نیرو دارند و همچنین واشنگتن سامانه های موشکی موسوم به سپر هوایی خود را در لهستان و رومانی مستقر کرده است که روسیه آن را تهدید کننده می داند.

موشک اسکندر هر چند در رده جنگ افزارهای کوتاه برد دسته بندی می شود، اما از مجموعه تسلیحات منهدم کننده با قدرت بالا است که می تواند برای برتری در نبرد احتمالی مقابل غرب به روسیه کمک زیادی بکند.

موشک بالستیکی-تاکتیکی اسکندر با گزینه هایی از انواع کلاهک ها دارای توان انفجاری بالا حتی سنگرکوب افزون بر شلیک علیه اهداف متحرک زمینی، تجمع نیروها و ادوات جنگی، برای از بین بردن سامانه های دفاع موشکی نیز قابل کاربرد است.

دو موشک مستقر در هر سکو از امکان هدف گیری و شلیک های جداگانه و مدیریت اصلاح مسیر در زمان پرواز از حداقل برد 50 تا حداکثر 400 کیلومتر برخوردارند.

موشک های اسکندر برای غرب بسیار نگران کننده است، زیرا فقط در 16 دقیقه قابل شلیک می‌شود و همچنین با توان سرعت 6 ماخ و فریبکاری بسیار زیاد از جمله پرتاب اجسام گمراه کننده رادارهای دشمن ، هنگام نزدیک شدن به هدف می توانند به عنوان جانشین بمباران دقیق با اختلاف فقط حدود هفت متر نسبت به نقطه تعیین شده استفاده شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار