بندرعباس؛

آغاز سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر

سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در سواحل هرمزگان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بندرعباس،میثم قاسمی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: دو گروه چهار نفره با دوربین های چشمی و تلسکوپ ، شمارش پرندگان را در سی سایت انجام می دهند.
 
وی افزود:در این سرشماری اطلاعاتی در خصوص برآورد جمعیت و تنوع گونه‌ها ، توصیف تغییرات حاصله در شمار و پراکنش جمعیت‌های پرندگان مهاجر آبی، ارزیابی اهمیت هر یک از سایت‌ها ، مقایسه جمعیت و تنوع پرندگان موجود در هر یک از مناطق تالابی به دست می آید. 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: هرسال با شروع فصل سرما ، پرندگان مهاجر خشکی زی ، آبزی و کنارآبزی به سواحل شنی، پهنه های وسیع گلی، تالابهای بین جزر و مدی و جنگلهای مانگرو هرمزگان برای زمستان گذرانی کوچ می کنند.

میثم قاسمی افزود: پرندگان مهاجر بیشتر از خانواده های حواصیلیان، آبچلیکیان ، سلیمیان و کاکاییان و باکلانیان هستند.
 
وی گفت: این پرندگان از صد گونه آبزی و کنارآبزی هستند.

پرندگان مهاجر تا پایان زمستان و آغاز فصل گرم سال میهمان مناطق خوش آب و هوای هرمزگان هستند.

بیشترین پرندگان مهاجری که از ایران عبور می کنند در مسیر پروازی آسیای مرکزی هستند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: تغییرات آب و هوایی با دخالت انسان، توسعه ناپایدار و از بین بردن زیستگاه ها، نشت مواد نفتی، آلودگی مواد پلاستیکی، توربین های بادی و دکل های برق و مخابراتی، ساختمانهای بلند و آلودگی نوری، از عوامل تاثیر گذار در بقاء پرندگان مهاجر است.

پارسال براساس آخرین سرشماری پرندگان زمستان گذر که در سی و پنج سایت استان انجام شد، هفتاد هزار و سیصد و شصت و پنج قطعه پرنده از نود و نه گونه شمارش شد. 

بیشترین جمعیت پرندگان شمارش شده به باکلان بزرگ با ده هزار و دویست و سی و شش قطعه ، تلیله شکم سیاه پنج هزار و پانصد و شصت و هشت قطعه و گیلانشاه بزرگ سه هزار و هفتصد و پنجاه و شش قطعه اختصاص داشت.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.