ژان مارک آیرو از تمایل فرانسه برای اجرایی شدن تمام مفاد توافق هسته‌ای ایران سخن گفت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه الریاض چاپ عربستان، ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه -که به عربستان سفر کرده است- در گفتگو با این روزنامه درباره مبارزه با تروریسم  اعلام کرد: فرانسه، کاملا از اوضاع خاورمیانه اطلاع دارد و دوست کشورهای این منطقه است. طی سالهای گذشته، دامنه شراکت ما با این کشورها به صورت قابل ملاحظه‌ای توسعه پیدا کرد و حضور فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، در نشست سران شورای همکاری خلیج (فارس) در ماه مه دو هزار و پانزده نشان دهنده همین مسئله است. 

وی افزود: در حال حاضر، اولویت ما مبارزه با تروریسم برای شکوفایی منطقه و امنیت آن است. مبارزه با تروریسم با پایبندی دیپلماتیک و نظامی در چارچوب ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش، صورت می‌گیرد و من به توانایی های خود برای پیروزی در برابر این گروه اطمینان دارم. به همین سبب است که برای صلح مجدد و ثبات در سوریه، لیبی، عراق و یمن تلاش می‌کنیم. 

وزیر امور خارجه فرانسه درباره اینکه آیا به پایان مشکلات مردم سوریه، امید دارد یا خیر گفت: موضع فرانسه، ثابت است. این کشور همواره بر راه حل سیاسی به عنوان تضمینی برای پایان دادن به مشکلات مردم سوریه، تاکید کرده است. باید روند سیاسی و منافع ملی در تلاش های ما اولویت داشته باشد و به همین سبب فرانسه آماده است تا از همه تلاش ها در این خصوص، از جمله نشست آستانه، حمایت کند.

آیرو افزود: باید به چارچوب مذاکرات بین‌المللی یعنی بیانیه ژنو و قطعنامه 2254 پایبند بود. نشست آستانه باید زمینه‌ساز از سرگیری مذاکرات سیاسی ژنو، با نظارت سازمان ملل باشد. فرانسه بار دیگر تکرار می‌کند که از استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه، حمایت می‌کند. 

وی در پاسخ به این سوال که راه حل «توقف خطر ایران» در منطقه چیست، در اظهاراتی مغرضانه گفت: فرانسه تمایل بسیاری دارد که توافق هسته‌ای با همه جزئیات آن اجرا شود. همانگونه که می‌دانید فرانسه معیارهای دقیقی در این توافق وارد کرده است که به «نگرانی‌ها»ی عربستان وجامعه جهانی پاسخ می‌دهد. به موازات این اقدام، فرانسه، با ایران گفتگوی سیاسی کرد که سازنده بود و ایران در این گفتگوها در جریان نگرانی ها از سیاست‌های منطقه‌ای تهران، قرار گرفت. 

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: افزایش تنش در خاورمیانه به نفع دشمنان ما، یعنی داعش و سایر گروه‌های تروریستی خواهد بود و برای مقابله با این خطر، چاره‌ای جز هماهنگ کردن تلاش ها نداریم و به همین سبب همه کشورهای منطقه را به گفتگو دعوت می‌کنیم. 

ژان مارک آیرو در این مصاحبه همچنین روابط عربستان و فرانسه را خوب توصیف و بر تمایل پاریس برای شراکت راهبردی با ریاض، تاکید کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار