همدان؛

افزایش 12 درصدی صادرات صنایع دستی استان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان از افزایش 12 درصدی صادرات صنایع دستی استان خبر داد.

افزایش 12 درصدی صادرات صنایع دستی استان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ علی مالمیر افزود: صادرات صنایع دستی استان همدان در 9 ماهه سال گذشته از مبدا گمرک همدان حدود 10 میلیون دلار بوده است.

وی اظهار کرد: از آنجا که بخشی از صادرات صنایع دستی از مبادی گمرکات سایر استانها بوده است با احتساب آنها میزان صادرات صنایع دستی همدان در 9 ماهه سال گذشته حدود 40 میلیون دلار ارزیابی شده است که پس از برجام در مدت مشابه امسال این رقم 12 درصد رشد داشت.

مالمیر گفت: صنایع دستی یکی از مهمترین بخش های صادراتی استان همدان است و حدود هشت درصد صادرات استان از مبدا گمرک همدان مربوط به صنایع دستی است.

وی اضافه کرد: استان همدان در گذشته صنایع دستی خود را به حدود 20 کشور صادر می کرد که با اعمال تحریم ها بخش عمده ای از مشتریان خارجی این استان به دلیل نگرانی ها و سختی های پیش آمده در تعاملات اقتصادی از تولیدکنندگان همدانی جدا شدند و صادرات صنایع دستی همدان با مشکلاتی مواجه شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان از دست دادن مشتری را ضربه و آسیب جدی به پیکره کسب و کار تولیدکنندگان صنایع دستی استان و از آسیب های جدی تحریم ها برشمرد و گفت: کسب مجدد بازار و مشتریان اقدام دشواری است و فعالان صنایع دستی استان امیدوارند در دوران پسا برجام بتوانند بازار گذشته خود را پیدا کرده و جایگاه خود را در آن بازار ارتقا دهند.

مالمیر امکان ایجاد فرصت های جدید و پایدار شغلی در حوزه صنایع دستی را از دستاوردهای برجام برشمرد و گفت: در استان همدان 36 هزار نفر در حدود 22 هزار کارگاه صنایع دستی استان همدان مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: حدود 6 درصد کل اشتغال استان مربوط به حوزه صنایع دستی است لذا با گشایش های برجامی در حوزه صادرات و فروش تولیدات صنایع دستی ، این صنعت رشد می کند و فرصت های شغلی جدید در آن ایجاد می شود.

مالمیر با اشاره به اینکه ثبت جهانی لالجین برندی ارزشمند است که به خوبی می توان از آن در صادرات سفال لالجین استفاده کرد گفت: این در حالیست که چهار شهر جهانی در ایران وجود دارد که یکی از این شهرها در همدان است و این امر نشان دهنده ظرفیت بالای استان در زمینه صنایع دستی و پشتیبانی و سیاستگذاری درست دولت تدبیر وامید در حمایت از تولید است.

صنایع دستی همدان شامل منبت، قالی بافی، چرم دوزی، گلیم، مرواربافی و گیوه بافی است و از همه مهم تر می توان به سفال و سرامیک شهر لالجین اشاره کرد.

انتهای پیام/ ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.