تست‌های پاراکلینیک در حوزه اپتومتری باید توسط اپتومتریست‌های مجرب و ماهر صورت گیر تا از بروز آسیب به بینای افراد جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ششمین سمینار جامع اپتومتری با عنوان پاراکلینیک در اپتومتری که صبح امروز در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، عسگر دوستدار دبیر علمی و مدیر گروه دپارتمان اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: یکی از شرح وظایف اپتومترست‌ها انجام تست‌های پاراکلینیک، تفسیر و شرح نتایج این آزمایش‌ها است. 
 
وی اظهار داشت: اپتومتریست‌ها برای اینکه بتوانند خدمتی ارزنده به مردم ارائه کنند باید دانش و اطلاعات علمی خود را افزایش دهد که خوشبختانه در راستای این امر طبق بررسی‌های صورت گرفته ضریب رشد اپتومتری در ایران نسبت به امریکا بیشتر بوده است. 
 
مدیر گروه دپارتمان اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: اپتومتریست‌ها باید با شناخت جایگاه‌ واقعی خود تلاش کنند پیش از گذشته در چرخه ارتقای سلامت علمی کشور موثر باشند الان حدود 2800 اپتومتریست در ایران داریم که سالانه حدود 100 نفر به این تعداد افزوده می‌شود همچنین تا 10 سال آینده تعداد اپتومتریست ها حدود 4 هزار نفر برآورد می‌شود. 
 
دوستدار یادآور شد: جامعه اپتومتریست نباید اجازه دهد که افراد غیر متخصص در سایر رشته‌ها وارد این حوزه شوند و سلامت بینایی مردم را به خطر بیاندازد. 
 
در ادامه این مراسم شهرزاد نکونام عضو جامع اپتومتری ایران بیان کرد: از جمله موارد وظایف اپتومتریست ها بررسی علل نابینایی یا کم بینایی در کاهش دید افراد محسوب می‌شود که برای بررسی این اختلالات بینایی لازم است از تست‌های پارا کلینیک استفاده کنیم، همچنین در مورد تجویز لنزهای تماسی بهتر این لنزها باید از تست‌های پارا کلینیک کمک بگیریم. 
 
وی اظهار داشت: برای بسیاری از جراحی‌ها که به عنوان جراحی‌های عیوب انکساری مانند لیزیک، لازک یا فمتولیزیک شناخته می‌شوند، تعیین لنزهای داخل چشمی و PRQ، نیازمند استفاده از تست‌های پارا کلینیک هستیم. 
 
عضو جامع اپتومتری ایران عنوان کرد: از دیگر وظایف اپتومتریست‌ها می‌توان به اندازه گیری قرنیه، تعیین ضخامت قرنیه و در جراحی‌های آب مروارید در مورد لنز داخل چشمی (داخل و یا پشت اتاق قدامی) برای اندازه گیری این موارد نیازمند استفاده از تست‌های پارا کلینیک توسط اپتومتریست‌ها هستیم که این تست‌ها با عنوان اکوگرافی چشم انجام می‌شود. 
 
نکونام تصریح کرد: از آنجایی که تغییر بر اندازه لنزها اگر همراه با اشکال باشد در دید فرد نتیجه سوءای را به جا می‌گذارد، بنابراین این اعمال در حیطه چشم پزشکی باید توسط افراد اپتومتریست متخصص و مجرب انجام و نتایج تست‌ها توسط این اشخاص تفسیر و بررسی شود، زیرا این گروه از افراد درباره آناتومی و فیزیولوژی چشم و مکانیسم قسمت‌های مختلف آن اطلاعات علمی کامل دارند، بنابراین انجام این امور توسط اپتومتریست ها نتیجه بهتری نسبت به ارائه این خدمات توسط اپراتور ناآشنا به فیزیولوژی چشم دارد. 
 
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار