صائب عریقات تهدید کرد اگر سفارت آمریکا به بیت المقدس منتقل شود، تشکیلات خود گردان فلسطین دیگر اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.

عریقات: در صورت انتقال سفارت آمریکا، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیمبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان ، صائب عریقات -- مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطینی -- در گفتگو با کریستین امانپور، مجری این شبکه درباره تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس گفت: ما هنوز هیچ اقدام جدی در این خصوص مشاهده نکرده ایم. همه آن چیزی که در این خصوص وجود دارد، چیزهایی است که در رسانه های آمریکا منتشر می شود و چیزهایی است که در کارزار انتخاباتی شنیدیم. 

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نامه ای به ترامپ نوشت. ما پیامهایی ارسال کرده ایم اما متاسفانه ما هیچ پاسخی از آنها (آمریکا) دریافت نکرده ایم. در هر حال ما تا کنون هیچ اظهار نظر  رسمی درباره انتقال سفارت نشنیده ایم و امیدوارم که رئیس جمهور ترامپ این کار را نکند.

امانپور گف: اما می گویند که قرار است دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل به بیت المقدس برود و در آنجا کار کند. البته این حرف در حالی گفته شده است که هیچ حرف رسمی درباره انتقال سفارت به بیت المقدس زده نشده است. اگر آمریکا سفارت خود را به بیت المقدس منتقل کند چه معنایی خواهد داشت؟

عریقات گفت در سال 1967 کنست اسرائیل قانونی را تصویب و اجرایی کرد تا انضمام شرق بیت المقدس به اسرائیل انجام شود. بنابراین آنها شرق قدس و غرب آنرا  به عنوان بیت المقدس واحد در نظر می گیرند و آن را جزو  اسرائیل می دانند و این مسئله ای است که کل جامعه بین المللی از جمله آمریکا از سال هزار و نهصد و شصت و هفت آن را رد کرده است. اکنون انتقال سفارت و سفیر به بیت المقدس فقط یک معنا دارد و آن این است که آمریکا انضمام شرق بیت المقدس را پذیرفته است. اگر آمریکا این کار را بکند، به معنای خواندن فاتحه راه حل دو کشور است. چیزی که ما اکنون با آن روبرو هستیم، سه هزار و شصت و شش واحد مسکونی و شهرک در قلب کرانه باختری است که قرار است کشور فلسطینی  (با پایتختی) شرق بیت المقدس باشد. به نظر من ما دولت اسرائیل را مصمم کرده ایم تا احساس کند تحت حمایت و محافظت دولت ترامپ قرار دارد و می تواند به شهرکسازیها و کشتن راه حل دو کشور و دفن آن ادامه دهد و هر کاری که می خواهد انجام دهد. 

امانپور گفت اگر آمریکا این کار را انجام دهد واکنش فلسطینیان و در کل عربها چه خواهد بود؟

عریقات گفت من نمی خواهم از طرف همه جهان عرب صحبت کنم بلکه فقط از جانب تشکیلات خودگردان فلسطینی و فلسطینیان صحبت می کنم. ما در تشکیلات خودگردان فلسطینی دیگر اسرائیل را به رسمیت نخواهیم شناخت زیرا ما نمی توانیم به هیچ وجه اسرائیل را به رسمیت بشناسیم اگر آمریکا بگوید انضمام شرق بیت المقدس را به اسرائیل می پذیرد. مسئله دوم اینکه توافقاتی که با اسرائیل امضا شده است عملا باطل و بی اعتبار خواهد بود زیرا نتانیاهو تصمیم گرفته است آنها را از بین ببرد و باطل کند. بنابراین او مسئول حقوق معلمان، پزشکان، رفته گران و غیره در کرانه باختری، نوار غزه و شرق بیت المقدس خواهد بود زیرا تشکیلات خودگردان فلسطینی دیگر نمی تواند کاری بکند و قدرتی داشته باشد زیرا عملا نابود خواهد شد و نتانیاهو آن را نابود می کند. مسئله سوم اینکه ما به مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهیم رفت و خواستار تعلیق عضویت اسرائیل خواهیم شد تا زمانی که به قوانین بین المللی و حاکمیت قانون و قطعنامه های شورای امنیت احترام بگذارد. به علاوه همانطور که گفتم ما فلسطینیان در آن صورت ، در حالیکه دیگر هیچ راه حل دو کشور و هیچ امکانی برای تشکیل کشور فلسطینی وجود ندارد، خواستار حقوق برابر و حق شهروندی برابر با اسرائیلیها خواهیم شد، رژیم آپارتاید اسرائیل باید پایان یابد. ما تلاش خواهیم کرد خود را در واقعیت کشوری واحد بگنجانیم که بنیامین نتانیاهو، نفتالی بنت و لیبرمن آن را با شهرک سازی دیکته کرده اند. 

امانپور گفت آمریکا تلاش کرده است میانجی صادقی باشد. اما واقعیت این است که همیشه به اسرائیل در مقایسه با فلسطینیان نزدیکتر بوده است و نزدیکتر است. آیا فکر نمی کنید اکنون لحظه آخر برای شفافیت است که در آن رئیس جمهور جدید آمریکا می آید و خیلی روشن می گوید که در سیاست او اولویت با اسرائیل است و بقیه مسائل بستگی به شانس شما دارد و شما ممکن است مجبور باشید برای به دست آوردن بهترینها در توافق آینده حداکثر تلاش خود را بکنید؟

عریقات گفت من همه زندگی خود را صرف رسیدن به صلح میان فلسطینیان و اسرائیلیها کرده ام. زندگی و کار من همگی وقف نجات جان اسرائیلیها و فلسطینیان شده است. به نظر من جهان اکنون میان دو گروه تقسیم شده است کسانی که طرفدار صلح هستند و آنهایی که مخالف صلح هستند. عناصری در اسرائیل و آمریکا که می خواهند راه حل دو کشور را نابود کنند، بزرگترین اشتباه استراتژیک زندگی خود را مرتکب می شوند. من نمی گویم که آمریکا متحد اسرائیل نیست، زیرا ما این مسئله را می دانیم که آمریکا متحد اسرائیل است. من نمی گویم که آمریکا اسیر منافع خود نیست، ما می دانیم که آمریکا اسیر منافع خود است. اما در عین حال باید بدانیم که من هم اکنون بدترین سناریوی زندگی خودم را تجربه می کنم. من در پنجاه سال گذشته تحت اشغال اسرائیل زندگی کرده ام. ما به صلح فرصت دادیم و حق موجودیت اسرائیل را بر اساس مرزهای هزار و نهصد و شصت و هفت به رسمیت شناختیم. ما بارها مذاکره کرده ایم. ما خشونت را کنار گذاشته و آن را محکوم کرده ایم. در عین حال اگر آقای نتانیاهو و آنهایی که در آمریکا از او حمایت می کنند، بخواهند به من راه حلی را دیکته کنند، آنها نمی توانند این کار را بکنند زیرا من شنیده ام که رئیس جمهور ترامپ گفته است او قراردادهای زیادی بسته است و در قراردادها باید منصف بود. من با او موافقم که هیچ صلح و هیچ توافقی نمی تواند بدون انصاف حاصل شود. اما اگر او نمی خواهد راه حلی را بر نتانیاهو تحمیل کند ، چرا باید بخواهد که راه حلی را به من تحمیل کند. بنابراین کل قضیه میان فلسطینیان و اسرائیلیها به یک واژه وابسته است و آن « انصاف» است. نبود انصاف به این معناست که خدا به داد فلسطینیان و اسرائیل در دهه های آینده برسد. آخرین مطلبی که می خواهم بگویم این است که فرض را بر این بگیریم که نتانیاهو در نابود کردن راه حل دو کشور موفق شود، آیا او می تواند بعد از آن مرا تحمل کند، او بعد آن می خواهد با من چه کار کند؟

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۵
چه انتقال پیداکنه که میکنه واون آمریکای جنایتکارواسرائیل وانگلیس برادرخوانده هستندوچه نکنه شما خائن به فلسطین هستیدوکشورتون رودودستی به اسرائیل تقدیم کرده اید.
آخرین اخبار