واشنگتن پست نوشت رئیس جمهور آمریکا آن دسته از کشورهای حامی اصلی تروریسم را که در آن‌ها فعالیت تجاری دارد، از فرمان ضدمهاجرتی معاف کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛  پایگاه اینترنتی واشنگتن پست در گزارشی به فرمان جنجالی "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان 7 کشور مسلمان (ایران، سوریه، عراق، یمن، سودان، سومالی و لیبی) به آمریکا پرداخته است. بسیاری از تحلیلگران از اینکه نام عربستان به عنوان کشور پرورش دهنده تروریست‌های حملات 11 سپتامبر در این فهرست به چشم نمی‌خورد ابراز تعجب کرده‌اند.

واشنگتن پست در گزارش خود آورده است: تمام 7 کشور مسلمانی که نامشان در فهرست ضد مهاجرتی رئیس جمهور آمریکا آمده است، در یک موضوع با یکدیگر مشترک هستند؛ دونالد ترامپ در هیچ‌یک از کشورهای نام برده فعالیت تجاری ندارد. شهروندان این کشورها در 90 روز آینده اجازه سفر به آمریکا را نخواهند داشت و مشخص نیست این فرمان موقت پس از مدت یاد شده تمدید شود یا خیر. 

در ادامه این گزارش آمده است: با توجه به اینکه تعدادی از عاملان اصلی حادثه حمله به برج‌های دوقلوی نیویورک در 11 سپتامبر سال 2001 دارای تابعیتی عربستانی بودند، آل سعود در تجهیز و حمایت مالی تروریست‌های سوریه سابقه‌ای طولانی دارد و از 13 آوریل 2013 تجاوز نظامی به یمن را آغاز کرد، کاملا آشکار است ترامپ بخاطر منافع خود حاضر به قرار دادن نام عربستان در فهرست ضد مهاجرتی نشده است. در کنار عربستان چند کشور مسلمان دیگر نیز هستند که در معرض اتهامات تروریستی قرار دارند؛ اما به لطف فعالیت‌های تجاری ترامپ، از هر قانون سختگیرانه‌ای در امان هستند. 

"یان برمر"، اندیشمند و تحلیلگر سیاسی، در واکنش به فرمان جدید ترامپ در حساب توییتری خود نوشت: ترامپ، روادید هر کسی از کشورهای ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را متوقف می‌کند. ترامپ در هیچ یک از کشورهای مذکور تجارت و کسب و کار ندارد؛ اما در مصر، ترکیه و عربستان تجارت دارد.

ترامپ در فلسطین اشغالی، هند، اندونزی، کانادا، امارات متحده عربی، انگلیس، چین، برزیل، پاناما، عربستان، ایرلند، قطر، مصر، گرجستان، مکزیک، فیلیپین، آفریقای جنوبی، ترکیه و اروگوئه کسب و کار تجاری دارد و پیش‌بینی می‌شود چتر حمایتی ترامپ شامل آنها شود.

طبق آمار موسسه "کیتو"، یک اندیشکده آمریکایی، در سال‌های 1975 تا 2015، حتی یک آمریکایی هم به دست شهروندان 7 کشور قرار گرفته شده در فهرست ترامپ، کشته نشده است.  

این اندیشکده اعلام کرد حدود 3000 آمریکایی در بازه زمانی یاد شده به دست شهروندانی از عربستان، امارات و مصر کشته شده‌اند. اغلب این قربانیان درحملات 11 سپتامبر جان خود را از دست دادند. نکته قابل تامل آنکه آمریکا هنوز از شهروندان سه کشور عربستان، امارات و مصر استقبال می‌کند و اتباع آن‌ها می‌توانند به راحتی ویزای آمریکا را اخذ کرده و به این کشور سفر کنند.

ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود هنگامی که در آلاباما سخنرانی می‌کرد ضمن تقدیر از دوستی سعودی‌ها گفت: دوستان سعودی برای من آپارتمان خریدند، 40 تا 50 میلیون دلار برایم خرج کردند، من آنها را بسیار دوست دارم و نمی‌توانم دیدگاه بدی درباره آن‌ها داشته باشم.

ترامپ در اوت سال 2015 و اندکی پس از آغاز رقابت‌های انتخاباتی، 8 شرکت وابسته به گروه هتلداری "ترامپ" را در عربستان به ثبت رساند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار