معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی گفت: در سالیان اخیر اکتشافات قابل توجهی داشته ایم و در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد با طرفین خارجی هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان غلامرضا منوچهری معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی در کنفرانس نفت ایران 2017 اظهار داشت: ایران در تولید گاز و ذخایر گاز در دنیا رتبه اول را دارد، البته در حوزه نفت رتبه سوم یا چهارم را داریم، اما به هر حال پتانسیل بسیار زیادی در حوزه نفت و گاز را دارا هستیم.

وی تصریح کرد: در سالیان اخیر اکتشافات قابل توجهی داشته ایم که از این رو ذخایر ما نیز به نوعی افزایش می یابد، این موضوع به زودی از سوی مسئولان وزارت نفت اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران پتانسیل اکتشافی بسیار زیادی دارد افزود: در مدل های جدید قراردادی هم توسعه بهره برداری و هم اکتشافات جدید دیده شده است، در حال حاضر در حال مذاکره برای انعقاد قراردادهای جدید نفتی و گازی هستیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی گفت: علی رغم رشد انرژی های تجدیدپذیر و محدودیت گازهای گلخانه ای طبق برآورد جهانی هم چنان وابستگی به ذخایر ادامه خواهد داشت و پتانسیل عمده آینده در دنیا نفت و گاز خاورمیانه خواهد بود که ایران نیز در قلب خاورمیانه و به عنوان یکی از شرکت های مورد توجه جهان محسوب می شود.

وی افزود: در حال حاضر شرکت های عراق، ایران و مکزیک شرکت هایی هستند که مورد توجه جهان در زمینه ذخایر محسوب می شوند اما عراق به دلیل وضعیت امنیتی خود کمتر مورد توجه قرار می گیرد و در این بین ایران به لحاظ امنیت و پایداری فوق العاده خود در منطقه خاورمیانه نسبت به عراق آینده خوبی در توسعه نفت و گاز خواهد داشت.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی بیان داشت: در برآوردهای انجام شده ظرفیت تولید گاز و نفت، ایران ظرفیت تولید هشت و نیم بشکه نفت خام را دارد.

وی همچنین عنوان کرد: شرکت های عمده اروپایی به بازار ایران نگاه جدی دارند، moe بانک ها نوید این موضوع در سال های آینده است، البته کارفرمایان شرکت های خصوصی باید در این زمینه ریل گذاری گسترده ای انجام دهد.

منوچهری تصریح کرد: زیرساخت های حقوقی قراردادی و ذهنی ما پذیرنده حرکت مثبت کشور نیست.

وی با اشاره به اولین قراردادهایی که در ماه های آینده در حوزه نفت و گاز منعقد خواهد شد افزود: این موضوع بازار کار عمده را ایجاد و سهم بسیاری برای شرکت های ایرانی فراهم خواهد کرد البته اگر بتوانیم سرمایه گذاری در بخش بالادستی را با تزریق تکنولوژی های جدید شفاف سازی مالی و مطابقت قوانین و ساختارهای شرکت هایمانب را با استانداردهای بین المللی تطبیق دهیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی با بیان اینکه پیش بینی شده جذب سرمایه گذاری در این حوزه را به رقمی بین 30 تا 40 میلیون دلار در سال برسانیم افزود: پیش بینی می شود حدود 60 تا 70 سرمایه گذاری ها تبدیل به کار در داخل کشور شود.

منوچهری ضمن انتقاد از این که برخی بر این باورند که با پررنگ نقش شرکت های خارجی سهم شرکت های ایرانی کم رنگ می شود افزود: شرکت های خارجی جای شرکت های ایرانی را نمی گیرند و فضای بازتری برای حضور شرکت های ایرانی در مجامع بین المللی شکل می گیرد که البته نقش کارفرمایان در نحوه مدیریت این کار گروه بسیار تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی به هیچ عنوان فکر نکند که با متد قبلی می تواند وارد صحنه بازار بین المللی شده و می تواند سهم بگیرد، از آنجایی که هیچ محدودیتی در نحوه مدیریت شرکت های خصوصی وجود ندارد این شرکت ها می توانند کارشناس خارجی به خدمت بگیرند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی افزود: لزوم سهم خواهی بخش خصوصی با قانون و سرو صدا کفایت نمی کند بلکه باید یک ظرفیت سازی نهاد مهندسی و ریسک در سازمان هایمان شکل بگیرد که اغلب در این حوزه دچار مشکل هستیم.

منوچهری با بیان اینکه در دوره تحریم تا حدود زیادی ارتباطاتمان با شرکت های بین المللی ممتاز محدود و حتی در مواردی قطع شده بود افزود: ایران با اتکا به قابلیت های خود در شرکت های دولتی غیردولتی و بخش خصوصی توانست فعالیت توسعه ای خود را در بخش گاز توسعه ببخشد.

وی ادامه داد: امروز حدود 18 پارس گاز جنوبی را در دست داریم و به زودی فاز جدیدی را وارد مدار بهره برداری خواهد شد، در عین حال که توانسته ایم از ظرفیت مهندسی ساخت و حتی تامین مالی کارگشایی هایی داشته باشیم اما در بخش تکنولوژی خارجی و رشد این صنعت کنار مانده ایم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی تصریح کرد: در دوره جدید (پسابرجام) فرصت داد و ستد فراهم شده و سیاست گذاری هایی که ما در دوره جدید دنبال می کنیم مبتنی بر خط مشی سیاست های کلی اقتصادی ابلاغ شده از جانب رهبری است.

منوچهری خاطرنشان کرد: تامین رشد پویا و بهبود مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف چشم انداز بیست ساله با رویکردهای جهانی و انعطاف پذیر در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری ذکر شده همین طور در بندهای 10 ، 11، 13و 14 به تنوع پیوند ایران با جهان افزایش ذخایر نفت خام و میادین نفت خام و بر افزایش تولید در میادین تاکید شده است.

وی گفت: آنچه در صنعت نفت دنبال می شود در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است و در واقع سه بازیگر عمده در بالادست داریم.


معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی با بیان اینکه بازیگر اول دولت، کارفرما و سازمان های توسعه ای هستند که در دل آنها قوانین سیستم کارفرمایی شکل می گیرد افزود: این موضوع نیاز به توسعه و بهبود و تجهیز رویه و عمل دارد و باید اذعان داشت که این بازیگر برای ده ها طرح بالادستی بزرگ مهیا نیست.

منوچهری تصریح کرد: در شکل تعریف شده در تعامل با دنیا و بخش خصوصی بازیگر اول یعنی کارفرما مقوله مهم و تعیین کننده است.

وی با بیان اینکه رکن دوم بخش خصوصی ایرانی است افزود: این کنفرانس امروز به معنی ساز و کار بازیگران بخش خصوصی و ظرفیت این بخش می دانیم، تا در زمینه نفت و گاز شرکت های بازرگانی، پیمانکاری و خدمات سازنده و تجهیزات را باید دنبال کنیم تا تقسیم کار بین این مجموعه به خوبی انجام گیرد.


معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی با اشاره به رکن سوم که شرکت های بین المللی آن را شکل می دهند گفت: شرکت های بین المللی در این صحنه ورود عمده تری خواهند داشت، شرکت های نفتی، اپراتورها، EPC کارها از جمله مجموعه رکن سوم هستند.

منوچهری تاکید کرد: این سه رکن باید بتواند به درستی با یکدیگر کار کند البته باید کار درست تعریف شود تا بتوانیم به رشد اقتصادی که حدود 8 درصد پیش بینی شده دست یابیم چرا که این امر در کمک به زیرساخت های اقتصاد مقاومتی نقش دارد و می تواند در رسیدن ایران به نقش اول در منطقه خاورمیانه کمک رسان باشد، این موضوع نیز نیاز به فکر، ایده ، توان مشارکت پذیری و همراستایی عمده ای دارد.

وی گفت: متاسفانه در دوره اخیر اصحکاک زیادی صرف شد تا حداقل های لازم برای رسیدن به مفاهیم مشترک پذیرفته شود، از جمله در قراردادهای نفتی  هر چند موضوع خاصی نبود و قرارداد متقابلی بود که دوره اش طولانی و بهره اش متناسب با نیازهای واقعی میادین نفت، اما برای رسیدن به درک مشترک انرژی بسیاری صرف شد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی حدود یازده شرکت در بخش خصوصی احراز صلاحیت کردند 29 شرکت بین المللی بالادستی که هنوز متقاضی هستند ممکن است در ارزیابی های دیگری قرار بگیرند.

منوچهری با بیان اینکه در شرکت ملی محدود به قراردادهای جدید بالادستی نیستیم و باید قراردادهای بایبک را به کار ببندیم افزود: ما در حال مذاکره هستیم تا خدمات و اجزای کار آن گونه که متعارف است به کار ببندیم تا در لایه های مختلف کاری بتوانیم تعامل خوبی ایجاد کنیم.

وی در باره نقش پذیری شرکت های ایرانی گفت: نقش پذیری شرکت های ایرانی در قالب انتقال تکنولوژی با شرکت خارجی در یک سطح انتقال تکنولوژی به شرکت های ایرانی تایید صلاحیت شده برمی گردد که ما آنها را به عنوان شریک در نظر گرفته ایم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی ادامه داد: تجهیزاتی که در ایران ساخته می شود  چه از طریق گرفتن برند و ساخت مشترک و چه از طریق اعمال استاندارد کارفرما با دستور زنگنه دانشگاه هایی را به عنوان کمک در مراحل مطالعاتی تهیه مخزن در نظر گرفته ایم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی تاکید کرد: در تعریف مفهوم و شناخت از ظرفیت های داخلی ایجاد ساز و کار دوره جدید فعالیت نفتی ما در دوره قوام شکل گیری و رشد شرکت های ایرانی در بخش نفت و گاز تلقی می شود تا از شرکای دست دوم به اول و همسطح تبدیل شویم و عمق دانش فنی مدیریت پروژه ای را به عهده بگیریم.

منوچهری درباره یکی از ضعف های بخش خصوصی گفت: توان تامین مالی فاینانس پروژه یکی از ضعف هایی است که با آمدن شرکت های خارجی می توانیم از آنها در این زمینه کمک بگیریم اما شرکت های ایرانی باید سهم خود را در جایگاه اولی با اتکا به ابزار پولی و سرمایه کشور امکانات بانکی و صندوق ها داشته باشد.

وی گفت: با از بین رفتن تحریم ها باید بخش خصوصی را به بازارهای بین المللی بکشانیم، اقبال خوبی از طریق شرکت های بین المللی و موسسات مالی به ویژه از ناحیه اروپا و آسیای جنوب شرقی وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی گفت: کارفرما باید تعریف خوبی از پروژه ها مدل اقتصادی نحوه بازپرداخت ها و تضامین داشته باشد، با روشنی  بیشتر جواب سرمایه گذاران را دهد، در ایران شرکت ملی نفت به نیابت دولت تمام عیار مالک و صاحب مخزن و قوانین، این موضوع را محکم کرده است.

منوچهری بیان داشت تعاریف پیچیده و مفصلی وجود دارد تا هم الزامات قانونی را تامین کند و هم برای شرکت طرف قرارداد این اطمینان را دهد که در دراز مدت نتیجه این قرارداد مثبت خواهد بود تا سایر سرمایه گذاران ترغیب شوند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار