اردبیل؛

افتتاح طرح های کشاورزی با اعتبار 753 میلیارد ریال در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از بهره برداری ۴۱ طرح کشاورزی در این استان در دهه مبارک فجر امسال با اعتبار ۷۵۳ میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازاردبیل، عدیل سروی در جلسه بررسی وضعیت پروژه های قابل افتتاح در ایام الله دهه فجر با اعلام این خبر افزود: تعداد ۴۱ پروژه در دهه مبارکه فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید که عمده این طرح ها در ارتباط با صنایع تبدیلی و تکمیلی، نخستین کارخانه فرآوری محصولات سیب زمینی و سورتینگ سیب زمینی، واحد های پرورش مرغ گوشتی، بسته بندی حبوبات، پرورش واحد های گاو شیری و طرح های آبیاری تحت فشار است.

وی افزود: میزان سرمایه گذاری برای این طرح ها بالغ ۷۵۳ میلیارد ریال است که با افتتاح این طرح ها برای تعداد ۳۱۴ نفر به صورت مستقیم شغل و کار ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تعداد طرح های قابل افتتاح در حوزه بهبود تولیدات دامی را هفت طرح با صرف هزینه ۲۲۸ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: فارم پنج گوشتی شرکت آرتا جوجه، پرورش مرغ مادر گوشتی رضا رسولی دباغ، پرورش مرغ گوشتی شرکت دو ستاره، پرورش گاو شیری نور محمد عیوضی و پرورش گاو شیری شرکت تعاونی مهر با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۱ میلیارد تومان در ایام دهه فجر افتتاح خواهند شد.

سروی یادآور شد: با بهره برداری از طرح های بهبود تولیدات دامی برای ۷۳ نفر به صورت مستقیم کارآفرینی ایجاد خواهد شد.

وی تعداد طرح های قابل افتتاح در ارتباط با آب و خاک را ۲۰ فقره با صرف هزینه ۶۹ میلیارد و ۴۰۲ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: این طرح ها که مربوط به انواع سیستم های آبیاری تحت فشار می شود، در شهرستان های مشگین شهر، گرمی، خلخال و کوثر به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تعداد طرح های قابل افتتاح در زمینه شیلات و آبزیان را نیز 6 مورد عنوان کرد و گفت: برای این طرح ها یک هزار میلیارد و ۶۰۳ میلیون ریال هزینه شده است که برای تعداد ۲۱ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد .

سروی خاطرنشان ساخت: در ایام الله دهه مبارکه فجر امسال در شهرستان کوثر شاهد افتتاح طرح موسوم به «سامانه ضد تگرک » نیز خواهیم بود که برای تکمیل این پروژه اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیون تومان هزینه شده است. نصب و راه اندازی این سامانه کمک مؤثری برای باغداران و زارعان منطقه خواهد بود؛ زیرا سامانه ضد بارش تگرگ این امکان را به وجود می آورد که قبل از بارش تگرگ و با پیش بینی وضع هوا و مشاهده عینی ابرها نسبت به تبدیل تگرگ به باران وضعیت جوی را تغییر داده و بدین ترتیب از خسارات پیشگیری می نماید.

وی گفت: استفاده از این سامانه نه تنها هیچگونه عوارض زیست محیطی ندارد، بلکه باعث افزایش مقدار و شدت باران نیز می شود که این مهم از هر لحاظ به نفع باغداران و زارعان منطقه خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اهمیت طرح های شاخصی که درایام الله دهه مبارک فجر به بهره برداری خواهد رسید، افزود: در راستای حمایت واقعی و مداوم از کشاورزان بویژه سیب زمینی‌کاران با برنامه های استانی و هدفمند جلوگیری از ضررهای مالی که عمدتاً از نبود صادرات ناشی می شود، خوشبختانه در این زمینه دو مرکز مهم به بهره برداری خواهد رسید.

سروی گفت: این دو مرکز یکی کارخانه فرآوری سیب زمینی موسوم به فرنج فرایز است که ۱۰ نوع از محصول سیب زمینی فرآورده های غذایی تولید خواهد کرد و دیگری کارخانه سورتینگ سیب زمینی در حوزه تعاون روستایی است که به صورت استاندارد تمامی مراحل سورتینگ و شستشو و خشک کنی و بسته بندی و ضد عفونی و عقیم سازی غده های این محصول از لحاظ بیماری های ویروسی و باکتریایی را انجام خواهد داد.

وی در پایان افزود: بدیهی است در کنار تمامی طرح های تولیدی و عمرانی و زیربنایی با راه اندازی این دو واحد مهم قدم های مؤثری در صادرات آن و بهبود وضعیت معیشتی سیب زمینی‌کاران استان برداشته خواهد شد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.