واردات دارو به افغانستان از ۹۰ شرکت خارجی ممنوع شد

اداره ملی تنظیم امور دارویی وزارت صحت عامه افغانستان از ممنوعیت واردات دارو از ۹۰ شرکت داروسازی خارجی خبرداد.

واردات دارو از ۹۰ شرکت خارجی ممنوع شده استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، نورشاه کامه وال، رییس اداه ملی تنظیم امور دارویی وزارت صحت عامه گفت که پیش از این شرکت های داخلی از ۴۶۷ شرکت دارو سازی خارجی به شکل رسمی دارو وارد می کردند ولی در نتیجه بررسی های این اداره، واردات دارو از ۹۰ شرکت خارجی ممنوع شده است.

آقای کامه وال، مشخص نکرد که این شرکت ها مربوط به کدام کشورهای هستند؛ اما تاجران امور دارویی افغانستان عمدتاً از شرکت‌های پاکستانی، ایرانی و هندی دارو وارد می کنند.

به گفته وی، ۹۰ شرکت خارجی پس از آن از لیست حذف شده است که کیفیت پایین داروهای وارداتی از این شرکت ها تثبیت گردید.

او خاطر نشان کرد که هم اکنون، کیفیت دارو های وارداتی در کشور به شکل عملی کیفیت سنجی می شود؛ اما تا دو یا سه هفته دیگر لابراتوار تثبیت کیفیت دارویی در کابل افتتاح و آغاز به کار خواهد کرد.

سهم شرکت‌های داخلی در تولیدات دارو در کشور بسیار اندک است و بسیاری از نیازمندی های دارویی شهروندان کشور از بیرون وارد می شود.

گفته می شود که برخی وارد کننده های دارو به شرکت های خارجی داروهایی با کیفیت پایین و قیمت ارزان سفارش می دهند تا از فروش بلند آن سود بیشتری به جیب بزنند.

اما؛ رییس اداره تنظیم امور دارویی صحت عامه خاطر نشان کرد که به منظور بالا بردن کیفیت دارو در کشور، این اداره از شفاخانه‌ها و دارو فروشی‌های کابل و ولایت‌های دیگر نظارت پیگیر می کند و از ۶ ماه گذشته تا اکنون حدود ۶۲ تن داروی بی کیفیت جمع آوری و حریق شده است.

آقای کامه وال به مردم افغانستان اطمینان داد که در نتیجه تلاش‌های نظارتی این اداره تا یک سال آینده، داروها در بازارهای کشور با کیفیت خواهد شد و هیچ دارویی بی کیفیتی به بیماران فروخته نخواهد شد.

این در حالی است که هم اکنون مردم افغانستان از کیفیت پایین دارو در داروخانه ها به شدت شکایت دارند و به دلیل ارائه خدمات غیر معیاری صحی در کشور، بسیاری از بیماران جهت تداویی به خارج سفر کرده و هزینه های هنگفتی را متقبل می شوند.

جمهور نوشت: بر اساس معلومات وزارت صحت عامه، افغانها سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دالر برای تداوی شان در خارج از کشور مصرف می کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.