اهواز؛

سوراب کومار خواستار گسترش روابط اقتصادی با دزفول

سفیردهندوستان در ایران در سفر غیررسمی خود به دزفول گسترش روابط اقتصادی با این شهرستان در حوزه کشاورزی را خواهان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سوراب کومار سفیرهندوستان با توجه به ظرفیت های دزفول در تولیدات کشاورزی و قطب کشاورزی بودن این شهرستان بیان داشت: خواستار روابط اقتصادی بیش تر با این شهرستان هستیم تا روابط اقتصادی خود را در بخش کشاورزی گسترش دهیم.

وی افزود: تشابهات و ارتباطات تاریخی فراوانی بین هندوستان و ایران وجود دارد و زبان فارسی و کتاب های فارسی در هندوستان در گذشته بسیار رواج داشته است.

کومار اظهار داشت: تعاملات تاریخی و فرهنگی فراوانی بین مردم این دو کشور در گذشته وجود داشته و سفر رئیس جمهور هند به چابهار در چندی پیش نیز نشانه تمایل به گسترش روابط بین این دو کشور است.

سفیر هندوستان تصریح کرد: امیدواریم پس از برجام و رفع تحریم ها جایگاه ایران و بویژه خوزستان از نظر تولیدات بهتر از گذشته شود.

وی اذعان داشت: سفر به دزفول جنبه تاریخی و فرهنگی دارد و تمایل دارم پس از دزفول به شهرهای شوشتر و شوش نیز سفر کنم.

فرماندار دزفول نیز به بیان پیشینه ایران و شهرستان دزفول پرداخت و گفت:مردم خواهان سرنگونی حکومت شاهنشاهی در ایران بودند و چون خواهان استقلال بودند رژیم را سرنگون کردند و مردم هند نیز در مبارزه با انگلستان روزهای سختی را به رهبری گاندی سپری کرده اند که به دلیل این اتفاقات مردم براحتی یکدیگر را درک می کنند.

حبیب اله آصفی افزود:هزاران سال کشورهای هندوستان و ایران هم مرز بودند و با تشکیل کشور پاکستان فاصله ای بین این دو کشور ایجاد شد ولی از گذشته دور روابط خوبی بین این دو کشور در بخش تجارت منسوجات برقرار بود و همواره رابطه خوبی بین این دو کشور وجود داشته و در گذشته زبان فارسی نیز زبان رسمی مردم هندوستان بوده است.

وی گفت: دزفول یکی از شهرهای مهم خوزستان است و دارای یک حوزه تمدنی 6 هزار ساله است که آثار آن برجای مانده است.

حبیب الله آصفی، فرماندار دزفول بیان داشت: نخستین دانشگاه جهان نیز در دزفول ساخته شده و حوزه تمدنی گرانقدری مانند معماری آب در این شهرستان وجود دارد که دعوت می شود تاجران هندی از ظرفیت های اقتصادی و گردشگری این شهرستان نیز دیدن کنند و در صورت تمایل سرمایه گذاری کنند.

وی اظهار کرد:ظرفیت های بزرگ نفتی در شهرستان دزفول وجود دارد و افزون بر 10 درصد سبزی و صیفی جات کشور در دزفول و شهرهای اطراف تولید می شود که این محصولات به روسیه و 15 کشور دیگر از جمله ارمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان صادر می شود.

آصفی خاطرنشان کرد:برخی محصولات نیز مانند ماهی ازوم برون و ماهی خاویاری نیز پس از شمال کشور منحصر به دزفول است و می توان در این زمینه ها نیز سرمایه گذاری کرد.

فرماندار دزفول همچنین به وجود مزارع گل در این شهرستان اشاره کرد و گفت:از سه سال گذشته تاکنون بیش از هشت میلیارددلار سرمایه گذاری در دزفول انجام شده که بیشتر خارجی است و در 20 روز آینده با حضور معاون رئیس جمهوری بخشی از آنها افتتاح می شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار