نماینده مردم لنگرود گفت: دولت باید در پول شهرداری‌ها امانت را رعایت می‌کرد تا آنها مجبور به فروش تراکم نشوند.

دولت مطالبات شهرداری را پرداخت نکرده است/شهرداری‌ها مجبور به تراکم فروشی شدند

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در صحن علنی امروز (سه‌شنبه 12 بهمن ماه) طی سوال خود از وزیر اقتصاد و دارایی ضمن گرامیداشت دهه فجر اظهار داشت: امروز حدود 70 درصد جمعیت در شهرها زندگی می‌کنند و بحث مدیریت شهری باید به صورت جدی پیگیری شود.

لاهوتی با بیان اینکه حدود 1241 شهرداری در سطح کشور وجود دارد، گفت: 1071 شهرداری در مناطق زیر 50 هزار نفر جمعیت وجود دارد، برخی کارکنان شهرداری در حوزه‌های انتخابیه نمایندگان ماه‌هاست حقوق و یا اضافه کار دریافت نکرده‌اند.

وی ادامه داد: 50 درصد منابع درآمدی شهرداری از محل پروانه‌های ساخت است که به وسیله صدور پروانه‌های ساختمانی دریافت می‌شود و 20 درصد دیگر از محل منابع مالیات ارزش افزوده تأمین می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: اگر دولت به تعهدات خود در قبال شهرداری که مجموع 6 درصد پرداخت به شهرداری‌ها می‌شود، پرداخت نکند چه خواهد شد؟ در ماده 8 قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت مکلف شده 30 درصد از محل منابع تولید نسبت به حمل و نقل درون شهری به شهرداری‌ها پرداخت کند که نه این دولت و نه دولت قبلی چنین کاری انجام ندادند.

نماینده لنگرود بیان داشت: ما در بخش بافت‌های فرسوده شهرداری را مکلف کردیم تا 50 درصد به مردم تخفیف دهد و دولت باید معادل آن تخفیف را به صورت صددرصد به شهرداری‌ها پرداخت می‌کرد که تنها به ندرت افرادی که صاحب نفوذ یا رانتی بودند توانستند دیناری دریافت کنند.

لاهوتی اذعان داشت: شهرداری‌ها یک ریال از کمک دولت که مجلس آن را قانون کرده نتوانسته استفاده کند.

وی گفت: در ماده 28 قانون مالیات مستقیم آنجا هم دولت پول شهرداری‌ها را پرداخت نکرده، شهرداری‌ها منابع درآمدی پایداری ندارند و مجبورند تراکم فروشی کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه متأسفانه کمیسیون ماده 100 به جای آنکه در شهرداری‌ها بازدارنده باشد رافع شده و این خطرناک است افزود: بیش از 99 درصد آرای صادره از سوی کمیسیون ماده 100 خلاف قانون بوده و این تنها به دلیل عدم اجرای دولت به قول‌های خود بوده است.

نماینده لنگرود خطاب به طیب‌نیا بیان داشت: 12 هزار میلیارد تومان باید به حساب شهرداری‌ها واریز می‌کردیم اما عمده تخلفات در زمان مدیریت شما انجام شده که تنها از این مبلغ 6 هزار و 800 میلیارد تومان به شهرداری پرداخت شده و مابقی هنوز بلاتکلیف است.

لاهوتی ادامه داد: در سال 94 نیز باید 2600 میلیارد تومان به حساب شهرداری واریز می‌شد که تنها هزار و 600 میلیارد تومان پرداخت شده است، این دخل و تصرف در کمک‌های مردم است.

وی خطاب به وزیر اقتصاد و دارایی اظهار داشت: شما به عنوان امانت پول شهرداری و دهیاری را از مردم دریافت کردید اما آن را پرداخت نکرده‌اید و این اختلاس و تصرف در امانت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: 3 هزار میلیارد تومان از معوقات حقوق شهرداری‌ها را پرداخت نکرده‌ایم و ما از وزیر اقتصاد انتظار داریم حقوق قانونی را وصول کرده و بدون برداشت دیناری مبالغ شهرداری را واریز کند.

نماینده لنگرود در بخش دوم اظهارات خود بعد از سخنان طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی خطاب به پزشکیان نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده گرفته است، گفت: منظور بنده از اختلاس این است که این پول امانت نزد دولت بوده و از بیان این کلمه از وزیر اقتصاد عذرخواهی می‌کنم.

لاهوتی تصریح کرد: حدود 3 هزار میلیارد تومان از بند الف ماده 38 به حساب دهیاری و شهرداری‌ها واریز نشده و از سوی دیگر 4 هزار و 300 میلیارد تومان نیز از محل فراورده‌های نفتی پرداخت نشده است و در این میان شهرداری برای جبران کمبود بودجه خود مجبور به فروش تراکم، مجوز ساخت و ... شده است.

وی خطاب به پزشکیان تأکید کرد: طیب‌نیا طی یک ماه گذشته نشان داده که قصد اصلاح این مشکلات را دارد و وی امروز در صحن بیان کرد که تا دو ماه دیگر این مسائل را حل خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خطاب به پزشکیان خاطر نشان کرد: بنده می‌خواهم  جلسه‌ای با حضور طیب‌نیا، سازمان شهرداری‌ها و نمایندگان مجلس قبل از اسفندماه که اوج مالی شهرداری‌هاست برگزار شود و بنده تنها در این صورت رأی اعتماد به وی را در صحن مطرح نمی‌کنم.

پزشکیان نایب رئیس اول در پاسخ به لاهوتی گفت: وزیر اقتصاد برگزاری جلسه پیش از اسفندماه را قبول دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار