دادستان برکنار شده آمریکا به آنچه دو سال پیش در جلسه تأیید صلاحیتش گفت، عمل کرد.

آیا می‌توانید تقاضای نادرست رئیس‌جمهور را رد کنید؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلگراف، جلسه تأیید صلاحیت «سالی ییتس» به عنوان جانشین دادستان کل آمریکا که دو سال پیش برگزار شد به اندازه اخراج شدنش از سوی دونالد ترامپ  - رئیس‌جمهور آمریکا- جنجال به پا نکرد و حرف‌هایش در آن جلسه مورد توجه قرار نگرفت.

اما فیلمی که اکنون از جلسه تأیید صلاحیت وی در سال 2015 منتشر شده است، به خوبی دلیل تنش میان وی و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا را مشخص می‌کند.

در این فیلم جف سشنز –سناتور وقت ایالت آلاباما و گزینه فعلی ترامپ برای سمت دادستان کل- به ییتس می‌گوید: «باید در این مسئولیت شجاعت زیادی داشته باشی زیرا از تو تقاضاهایی می‌شود که باید به آنها جواب رد بدهی».

در ادامه سشنز از ییتس می‌پرسد: «آیا دادستان کل می‌تواند به تقاضای نادرست رئیس‌جمهور پاسخ منفی دهد؟»

ییتس در پاسخ می‌گوید: «به نظر من، دادستان کل یا جانشین دادستان کل موظف به پیروی از قانون هستند و می‌توانند به رئیس‌جمهور مشاوره قانونی و مستقل بدهند».

ییتس پس از روی کار آمدن دولت ترامپ به دلیل پایان یافتن دوره مسئولیت دادستان کل قبلی، به عنوان دادستان موقت آمریکا سرپرستی این نهاد حقوقی را تا معرفی دادستان جدید برعهده گرفت و طی روزهای اخیر با ابراز مخالفت با دستور ضد مهاجرتی دونالد ترامپ –رئیس‌جمهور آمریکا- به حرف‌هایی که دو سال پیش در جلسه تأیید صلاحیتش زد عمل کرد.

وی روز گذشته اعلام کرد در خصوص قانونی بودن این دستور (ممانعت از ورود اتباع 7 کشور مسلمان به آمریکا)‌ متقاعد نشده است و از وکلای وزارت دادگستری نیز خواست از دستور اجرائی ترامپ حمایت نکنند. به دلیل همین مخالفت، وی در ساعات اولیه امروز به دستور ترامپ از کار برکنار شد.

ترامپ روز جمعه دستوری را صادر کرد که براساس آن، ورود پناهجویان سوری به آمریکا به مدت 4 ماه ممنوع شد. همچنین صدور ویزا برای شهروندان کشورهای سوریه، عراق، ایران، یمن، سودان، سومالی و لیبی به مدت 90 روز متوقف شد. این موضوع انتقاد مردم و مقامات آمریکایی را برانگیخت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار