تیرو کمان بیمار رابطه سالاری و سکوت وزارتی؛

از افتخارات مصادره ای در تیر و کمان و ریاست خزانه دار تا رابطه سالاری و سکوت وزارتی

فدراسیون تیر و کمان از جمله فدراسیون های ورزشی است که اسیر دعواها و تحرکاتی از قیبل تصاحب صندلی ریاست درسال های اخیر بوده است.

ازافتخارات مصادره ای در تیر و کمان و ریاست خزانه دار تا رابطه سالاری و سکوت وزارتیبه گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛رشته ورزشی تیرو کمان یکی از ورزش های نوپا در کشور است که پتانسیل زیادی را برای کسب مدال در مسابقات جهانی و المپیک دارد در ابتدا شروع به کار این رشته ورزشی در کشور شاهد موفقیت ورزشکاران در میدان های ورزشی بودیم اما به مرور زمان از قابلیت های تیروکمان کاسته شد.

یکی از اتفاقات مهمی که در چند سال اخیر برای تیرو کمان رخ داد تغییر در راس مدیریت این فدراسیون بود که باجایگزینی شجاعی به جای کریم صفایی این فدراسیون با چالش های زیادی  مواجه شد.

دوشغله بودن شجاعی یکی دیگر از مشکلاتی بود که حواشی زیادی برای فدارسیون تیرو کمان به همراه داشت تا اینکه وی مجبور به کناره گیری از سمت خزانه داری کمیته ملی المپیک شد.

زمانی که ریاست شجاعی در فدراسیون تیراندازی با کمان قطعی شد برخی از مدیریت تک محوری وی ناراضی بودند اما به هر شکل ممکن رئیس در جایگاهش ثابت ماند.

کمان هایی که دست تیرانداز نیست؛

مدت قانونی ریاست شجاعی در فدراسیون تیرو کمان مهر امسال به پایان رسید اما وزارت ورزش وجوانان با وجود پایان این دوره، هنوز سرپرستی برای این فدراسیون انتخاب نکرده و در حال حاضر ریاست شجاعی در فدراسیون تیروکمان غیر قانونی است.
قهرمانی تیم کامپوند در مسابقات جهانی یکی از شاخص ترین موفقیت های دوران ریاست شجاعی است اما ریاست وی در طول چند سال با ضعف هایی هم رو به رو بوده است که ممکن است برای این رشته در آینده تبعاتی به همراه داشته باشد.

حضور افراد ناکار آمد در کمیته فنی تیرو کمان

اعضای کمیته فنی باید از قهرمانان سابق وافراد مجرب  تیراندازی با کمان تشکیل شود اما این مهم در این رشته مورد توجه قرار نمی گیرد و روسای هیئت ها که تخصصی در تیروکمان ندارند در این کمیته مشغول به فعالیت هستند.

انحلال مدرسه استعداد یابی آرش آذر در تیرو کمان

مدرسه تیراندازی باکمان آرش آذر که در زمان روسای قبلی تاسیس شده بود و استعدادهای زیادی را پرورش می داد اکنون فعالیت نمی کند و بسیاری از استعدادهای این رشته بعد از بی اعتنایی مسئولان به مسائل غیر ورزشی کشیده شدند در حالی که فدراسیون می توانست با وجود آنها آینده تیرو کمان را تامین کند اما این مدرسه به علت حمایت نکردن مسئولان فدراسیون تعطیل  شد.
مسابقات جهانی تیراندازی باکمان که چند وقت پیش تیم جوانان و نوجوانان کشورمان در آن شرکت کردند و موفق به کسب مدال های زیادی شدند یکی از دیگر از مسائلی است که مدیریت فعلی به آن می بالد اگر به حضور کشور های شرکت کننده در این رقابت ها توجه کنیم متوجه خواهیم شد که از بین 80 نفر کمانداران حاضر در مسابقات بیشترین ورزشکار متعلق به ایران بوده است حتی کشورهایی مثل آمریکا،کره جنوبی وچین که در این مسابقات صاحب سبک هستند شرکت نکرده بودند.

درخشش کمانداران به نام باشگاه ها به کام فدراسیون نشین ها

کماندارانی که در رده سنی جوانان و نوجوانان در مسابقات جهانی شرکت کردند، فدراسیون تنها کاری که برای آنها انجام داد ،گرفتن روادید و مجوز حضورشان برای اعزام بود. در غیر این صورت این کمانداران محصول باشگاه هایی هستند که در ان فعالیت می کردند که به نام فدراسیون ثبت شد.به عبارتی فدراسیون هیچ هزینه ای برای پرورش این استعدادها صرف نکرده است که با این کار تلاش کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند نادیده گرفته می شود و به نوعی افتخارات را مصادره کرده است.

نقش پررنگ رابطه در انتخاب اعضای کادر فنی

متاسفانه یکی از مسائلی که در چند سال اخیر برعملکرد تیم ملی تاثیر گذار بود حضور افراد غیر مجرب در کادر فنی تیم ملی است.کسانی در کادر فنی تیم ملی حضور دارند که افراد شاخصی در تیرو کمان نیستند وفقط به دلیل اینکه مورد اعتماد رئیس فدراسیون هستند هدایت تیم های ملی را برعهده دارند.

 جای خالی تیم های قدرتمند در لیگ برتر تیروکمان

از جمله مشکلاتی که در لیگ بر تر تیراندازی باکمان وجود دارد شرکت تیم های گمنام و ناآشنا است متاسفانه لیگ برتر تیراندازی باکمان لیگ پویایی نیست و تیم ها از حامیان مالی قدرتمندی برخوردار نیستند که این عامل باعث انصراف برخی ملی پوشان در مسابقات لیگ شده است.تیم هایی که در لیگ برتر حضور دارند متعلق به شرکت های خصوصی هستند که بدون برنامه برای شرکت در لیگ اعلام آمادگی می کنند در حالی که در گذشته تیم های باشگاهی با بازیکنان با کیفیت در لیگ حضور داشتند که یکی از دلایل کنار رفتن این تیم ها نداشتن قدرت مالی وعدم حمایت از سوی فدراسیون بود.

تکاپوی شجاعی در آستانه انتخابات

متاسفانه هرچه به زمان انتخابات تیراندازی باکمان نزدیک می شویم لابی گری های رئیس فدراسیون برای رای آوردن در انتخابات آینده بیشتر می شود . به طور مثال  مسابقات داخلی تیرو کمان در طول سال با حضور تعداد زیادی از ورزشکاران نشان دهنده این است که شجاعی برای رای آوردن هم به برگزاری مسابقات هم متوسل شده است تا کارنامه مدیریتی خود را پر بار تر از قبل کند.در حالی که در گذشته مسابقات کمتر اما با کیفیت بالا برگزار می شد.

مسابقات داخلی تیراندازی باکمان در حالی با حضور تعداد زیاد کماندار برگزار می شود که رکورد های قابل توجهی ثبت نمی شود و این مسابقات به لحاظ کیفی در سطح بسیار پایینی است به نظر می رسد فدراسیون به کمیت بیشتر توجه دارد تا کیفیت مسابقات.

به هرحال شجاعی در چند سال حضورش در راس فدراسیون تیروکمان نتوانسته انتظارات را برآورده کند و باید دید که مدیرجدید چه تدابیری برای شکوفایی در این رشته نوپا دارد ؟

باید افرادی کارآمد در راس فدراسیون قرار گیرند
کریم صفایی رئیس سابق فدراسیون تیراندازی باکمان درباره عملکرد این فدراسیون پس از برکناری اش تصریح کرد: برای توسعه و بالندگی کشور در تمام عرصه ها باید به سمتی برویم که افراد کارآمد و دارای سابق اجرایی قابل قبول مسئولیت را به عهده بگیرند. من درزمانی که رئیس فدراسیون  بودم تیروکمان ایران از رتبه 129 دنیا صعود کرد وصاحب جایگاه تک رقمی شد. افکار عمومی باید عملکرد فدراسیون فعلی را قضاوت کند.کارنامه من در دور ان ریاستم مشخص است ونیاز به توضیح ندارد.

در آسیا بی رقیب بودیم

وی افزود:در آن زمان در شته های ریکرو  و کامپوند ایران در آسیا بی رقیب بودند حتی در مسابقات جهانی هم زنان کماندار ما روی سکو می رفتند متاسفانه روند روبه رشد تیرو کمان ایران قطع شد.8 سال گذشته حرکت علمی در تیرو کمان کشور به وجود آمد و تکنیک آماندسن نروژی را در رشته کامپوند به کار گرفتیم و از آن در ساخت کمان کامپوند استفاده کردیم.

صفایی ادامه داد: همچنین با  ورود  پارک و کیومی دومربی خارجی، رشته ریکرو نیز در مسیر جدیدی قرار گرفت که نتیجه آن ورود یک سیستم علمی تخصصی در این رشته بود که برای تیرو کمان بانوان تاثیر زیادی داشت.در دوران ریاست من تیرو کمان ایران چندین کرسی بین المللی داشت که این نشان دهنده پیشرفت علمی این ورزش واعتبار در عرصه های جهانی بود.

در جذب حامیان مالی موفق بودیم

رئیس سابق فدراسیون تیراندازی باکمان  درباره اینکه فدراسیون فعلی چه اندازه در جذب اسپانسر ها موفق عمل کرد عنوان کرد:با وجود همه این موفقیت به طور ناگهانی در سال 90من را از ریاست فدراسیون برکنار می کنند که این کار  در شان ورزش کشورما نبود.در آن زمان بالاترین اسپانسر غیر توپی را داشتیم و عده ای معترض این موضوع بودند که چرا تیرو کمان باید 40 پخش تلویزیونی داشته باشد.
با برکناری من به هدفی که خواستند رسیدند متاسفانه فدراسیون تیروکمان ایران در حال حاضر از چنین امکاناتی برخوردار نیست و بیشتر تیم ها در لیگ برتر به خاطر مشکل مالی قادر به ادامه بازی نیستند وحتی برخی کمانداران به خاطر حقوق های دریافتی کم این ورزش را کنار می گذارند.

وی در باره این موضوع که برخی ملی پوشان به خاطر اعتراض به عملکرد فدراسیون توبیخ می شوند گفت : مسئولان فدارسیون باید انتقاد پذیر باشند اما متاسفانه خلاف آن را شاهد هستیم وقتی ورزشکاری علیه مسئولان صحبت می کند از تیم ملی کنار گذاشته می شود.ورزشکاری که 12 سال برای تیم ملی زحمت کشیده است اکنون به خاطرانتقاداتش باید قید تیم ملی را بزند که این موضوع کم ظرفیتی مسئولان را نشان می دهد.متاسفم که قانون بازی جوانمردانه در ورزش ما نادیده گرفته می شود. کسانی را که باعث فساد در ورزش می شوندباید طرد کنیم.

وی گفت:پس از برکناری من نزدیک به 30 ورزشکار این رشته کنار گذاشته شدند حتی این افراد مطالبات خود را از فدراسیون در یافت نکردند اکنون من دوباره برای احقاق حقوق آنها می خواهم در انتخابات شرکت کنم آنها نباید چوب حماقت برخی افراد را بخورند.

صفایی در باره تاسیس مدرسه آرش آذر و انحلال آن زمان ریاست فعلی فدراسیون  خاطر نشان کرد: مدرسه آرش آذر را برای شناسایی استعدادهای تیروکمان تاسیس کردیم که نزدیک به 70 نخبه این رشته ورزشی آموزش می دیدند اما متاسفانه این مدرسه با مدیریت جدید به بهانه های مختلف منحل شد و بسیاری از دانش آموزان این مدرسه تیرو کمان را کنار گذاشته اند ودیگر کسی پیگیر سرنوشت این مدرسه ودانش آموزان آن نشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار