رییس پلیس راه خوزستان از افزایش 18 درصدی تعداد کشته شدگان تصادفات جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سرهنگ رضا دولتشاهی، رییس پلیس راه خوزستان با بیان اینکه بطور متوسط روزانه 2 نفر در جاده های استان جان خود را از دست می دهند اظهار کرد: در ده ماهه سال 95 تعداد تصادفات استان خوزستان نسبت به مدت مشابه سال قبل 1 درصد افزایش یافت. همچنین در این مدت تعداد تصادفات منجر به فوت نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در سال جاری به طور متوسط روزانه 2 نفر بر اثر تصادفات جاده ای کشته می‌شوند. متاسفانه تعداد کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای در ده ماهه 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل 18 درصد افزایش یافته است و در حال حاضر خوزستان در زمینه افزایش کشته‌شدگان تصادفات جاده‌ای رتبه اول را در کشور دارد.

دولتشاهی تصریح کرد: در ده ماهه سال جاری در خوزستان تعداد تصادفات جرحی 5 درصد افزایش و تعداد تصادفات خسارتی 2 درصد کاهش یافته است. همچنین در این مدت 30 درصد از تعداد کل تصادفات جاده‌ای در استان مربوط به موتورسیکلت بوده است.

رییس پلیس راه خوزستان اذعان داشت: بیش ترین تصادفات منجر به فوت در ده ماهه سال 95 به ترتیب در محورهای امیدیه-دیلم، باغملک-ایذه-دهدز، ماهشهر-هندیجان و اهوازـ اندیمشک رخ داده است. محورهای اهوازـ آبادان، آبادان-اروند و آبادان- ماهشهر نیز از دیگر محورهای حادثه‌ساز خوزستان در سال 95 هستند.

وی دوطرفه بودن این محورها را علت بیش ترین تصادفات منجر به فوت عنوان کرد و گفت: در جاده‌های دوطرفه شدت حوادث عموما نسبت به جاده‌های یک‌طرفه بیشتر است؛ در جاده‌های یک‌طرفه معمولا تصادفات به صورت واژگونی یا برخورد جلو به عقب است که این‌گونه تصادفات شدت حادثه را کاهش می‌دهند.

سرهنگ رضا دولتشاهی افزود: اما در جاده‌های دوطرفه معمولا تصادفات به صورت برخورد شاخ به شاخ خودروها صورت می‌گیرد و به تبع آن متاسفانه شدت حوادث بالا است اما در مجموع نیز نمی‌توان گفت که در برخی محورهای استان اصلا حادثه رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به برخورد یک خودروی 206 و یک دستگاه کمپرسی در روزهای اخیر در دزفول گفت: این تصادف در محور بین دزآب و شهر انقلاب دزفول رخ داد. شاید حدود 10 سال است که هیچ تصادفی در این محور رخ نداده بود. متاسفانه 7 نفر در این تصادف کشته شدند و طبق بررسی‌های صورت گرفته دو علت برای وقوع این حادثه در نظر گرفته شد.

دولتشاهی خاطرنشان کرد: 50 درصد تقصیر و علت حادثه به علت انحراف به چپ برای راننده خودروی 206 و 50 درصد دیگر نیز دیگر نیز به دلیل عدم رعایت الزامات جاده‌ای، عدم نصب چراغ‌های چشمک‌زن و تابلوهای هشدار برای اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان در نظر گرفته شد. متاسفانه در این محور هیچ‌گونه تابلو و علایم هشداردهنده وجود ندارد.

رییس پلیس راه خوزستان ادامه داد: همچنین در محوری که این تصادف رخ داد متاسفانه جاده به صورت غیرهندسی احداث شده است، به همین علت با پایان بررسی‌ها 50 درصد علت وقوع حادثه را برای خودروی 206 و 50 درصد دیگر را نیز مطابق تبصره 3 ماده 14 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی برای اداره‌کل حمل و نقل جاده‌ای استان در نظر گرفتیم.

دولتشاهی با بیان این‌که متاسفانه  فرهنگ ترافیک در استان خوزستان مشکلات زیادی دارد، اظهار کرد: بیشترین عامل تصادفات عموما به عامل انسانی بازمی‌گردد. در مجموع تصادفات جاده‌ای ده‌ ماهه سال جاری تقریبا 90 درصد این تصادفات مربوط به عامل انسانی بوده‌اند. عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز و خستگی و خواب‌آلودگی به ترتیب سه عاملی هستند که موجب افزایش تصادفات منجر به فوت در سال جاری در خوزستان شده است.

وی ادامه داد: عدم توجه به جلو نیز به صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی، صحبت کردن با سرنشینان و خوردن و آشامیدن برمی‌گردد که متاسفانه موجب می‌شود که حواس راننده از جلو منحرف شود.

رییس پلیس راه خوزستان در خصوص علل حادثه‌خیز بودن محور باغملک-ایذه-دهدز تصریح کرد: از یک‌سو خوزستان از لحاظ ارتفاع در پست‌ترین نقطه قرار گرفته است و از سوی دیگر استان چهارمحال و بختیاری بام کشور است و اختلاف ارتفاع این دو استان در میزان بالای حوادث جاده‌ای در محور ایذه-دهدز به سمت شهرکرد بروز و نمود می‌کند. این محور دوطرفه کوهستانی و دارای عرض کم پیچ غیرهندسی  است. که این موارد موجب شده تا محور ایذه ـ دهدز به یکی از نقاط حادثه‌خیز و حادثه‌ساز استان تبدیل شود.

دولتشاهی ادامه داد: پیگیری‌هایی انجام و مقرر شده تا این محور دوبانده شود. همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته درسال آینده یک پاسگاه بین‌راهی نیز در این محور راه‌اندازی خواهد شد.
انتهای پیام/گ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.