جشن تاریخی سده در شهرستان سرایان برگزار شد.

عرب،مسئول میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت :سده و يا به لهجه بعضی از روستاييان شهرستان سرايان سِدَی از جمله رسوماتی بوده است كه در اكثر روستاها و شهرهای سرايان برگزار مي شده است و مردم خود را موظف به اجرای آن می دانستند.برگزاری جشن سده در شهرستان سرایان

وی افزود: معمولاً در همه ی روستاها و شهر ها آتش در داخل خيابان و يا كوچه و بعضی از افراد جلوی در خانه های شان خرمنی از آتش روشن می كردند و بيشتر افراد مخصو صاً جوانان و نوجوانان كوچه از روي آن می پريدند.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: در اين مراسم علاوه بر درست كردن خرمن آتش گلوله ای از آتش را نيزدرست می كردند ، برای درست كردن گلوله ای از آتش مقداری پارچه را به مواد آتش زا مثل نفت پر کرده و آن را به صورت گلوله ای در می آوردند و با يک سیم بزرگ به طول حدود يک متر می بستند وبعد گلوله راروشن كرده و آن را می چرخاندند تكه هايی كه ازپارچه می سوخت روی زمين می افتاد و يا به بالا پرت می شد که در كل منظره زيبايی را درست می كرد .

عرب افزود: از دیگر برنامه های سده این است که کودکان و نوجوانان هنگام شب به صورت گروهی و خواندن شعر مخصوص به خانه اهالی مراجعه کرده و اهل خانه با آجیل و تخمه از آنان پذیرایی می کنند و جالب اینکه تمام مردم برای پذیرایی از بچه ها تخمه و آجیل آماده می کنند.

وی گفت:همچنین در خانه بزرگترهای فامیل شب نشینی و چراغانی برگزار می شود و شاهنامه خوانی ، حافظ خوانی ، دو بیتی ، آوازهای محلی ، قصه های حماسی و نشست صمیمی بزرگان در کنا ربچه ها از دیگر رسومات سده است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان افزود: اين مراسم در گذشته تقريباً‌ در سرايان و همه شهر ها و روستاهای اطراف آن به اجرا در می آمد و خوشبختانه الان هم در اکثر نقاط شهرستان اجرا می شود.

عرب گفت: از لحاظ فرهنگی در جشن سده اشعار فردوسی،حافظ و مختارنامه خوانده می شود و این باعث می شود جوانان با این فرهنگ ها و کتاب های شعر آشنا شوند.

وی افزود:بدون شک چنانچه این جشن ها احیاء شود باعث جذب گردشگر و تحول در رونق اقتصادی روستا و یا مکانی که اجرا می شود نیز خواهد شد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار