به گزارش
حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (شنبه) در آیین افتتاح سامانه یكپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) كه در وزارت كشور انجام شد با تبریك ایام پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی ایران انقلابی كم نظیر و متكی به آحاد ملت و رهبری پیامبر گونه و خردمندانه امام راحل بود و با حضور همه اقشار بدون توسل به روش های خشونت آمیز و صرفاً با اتكا به آرمان های بزرگ ملت حاصل شد.
معاون اول رییس جمهور افزود: انقلاب اسلامی در مقطعی به پیروزی رسید كه تبلیغات دنیا در آن زمان این بود كه دیگر حركت های متكی به دین جایگاهی در دنیا ندارد و در این مقطع انقلاب اسلامی متكی بر دین مبین اسلام به پیروزی رسید و ملت ایران توانست در برابر رژیم شاهنشاهی كه به تعبیر خودشان ژاندارم منطقه بود و از حمایت آمریكا بهره می برد با استفاده از روش های مسالمت آمیز انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند.
وی ادامه داد: امروز پس از گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی، چیزی جز زیبایی و سربلندی ملت ایران به چشم نمی خورد و سخنان اخیر دولت آمریكا كه به تصور خودشان حرف های جدید و هشدار گونه می زنند، حرف هایی بی ارزش است چرا كه ملت ایران در 38 سال گذشته، جنگی 8 ساله را تحمل كرده كه همه قدرت ها و امكانات آنها در طرف مقابل ایران بودند و تجهیزات و تسلیحات پیشرفته در اختیار ارتش عراق بود و این جنگ در شرایطی انجام شد كه ایران تازه دوران انقلاب را پشت سر گذاشته بود اما ملت ایران با همه این مشكلات توانست سربلند و سرافراز از این مقطع عبور كند و پس از آن نیز تهدیدها و تحریم های دشمنان همواره پابرجا بوده است ولی ملت ایران هیچگاه تسلیم نشده است.
جهانگیری با اشاره به دستاوردهای حاصل شده در دوران پس از انقلاب اسلامی تصریح كرد: البته همچنان فاصله زیادی با آرمان های انقلاب اسلامی داریم و اگر موانع، مشكلات و تحریم ها نبود، معیشت مردم و اشتغال جوانان امروز از وضعیت بهتری برخوردار می بود.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: با وجود همه مشكلات كارهای بزرگی انجام شده و امروز حدود 5 میلیون دانشجو در كشور مشغول تحصیل هستند و ایران از نظر تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی در جایگاه سوم یا چهارم جهان قرار دارد و امروز این تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی بزرگترین فرصت و سرمایه در خدمت ملت ایران هستند تا كشور مسیر توسعه را طی كند.
وی با بیان اینكه ایران در دوران تحریم به نقطه ای رسید كه در بخش فناوری نانو كه مهمترین فناوری روز دنیا است، در جایگاه ششم جهان قرار دارد، افزود: اخیراً بانك جهانی اعلام كرده است كه ایران هجدهمین قدرت اقتصادی دنیا است و در گزارش دیگری ایران از نظر تولید علم و فناوری در رتبه شانزدهم قرار دارد و از نظر قدرت نظامی و دفاعی نیز ایران هفتمین كشور دنیا است.
جهانگیری در ادامه با بیان اینكه كشورهای غربی هم نتایج تهدید ملت ایران و هم نتایج تعامل با این ملت را تجربه كرده اند، گفت: اگر با ملت ایران با زبان تعامل و تكریم گفتگو كنند، می توانند پای میز مذاكره بنشینند و به نتایج خوبی دست پیدا كنند كه به تعبیر رییس جمهور همه طرف ها در آن سود ببرند.
معاون اول رییس جمهور افزود: ولی زمانی كه زبان آنها عوض می شود و با تهدید سخن می گویند مطمئن باشند كه برای آنها هیچ دستاورد و حاصلی نخواهد داشت. ملت ایران لنگر گاه ثبات منطقه است و ایران نه تنها مشكل منطقه نیست بلكه راه حل منطقه است و به حل مشكلات كمك می كند.
وی خاطر نشان كرد: اگر مشورت ها و كمك های ایران نبود داعش امروز در عراق و سوریه حاكم بود و معلوم نبود سایر كشورهای عربی كه خود داعش را بوجود آوردند امروز چه وضعیتی داشتند.
جهانگیری با اشاره به اتهامات كشورهای غربی علیه ملت ایران مبنی بر اینكه ایران حامی تروریسم است، اظهار داشت: این اتهامات آنقدر قدیمی و نخ نما شده كه گوینده آن نیز باید خجالت بكشد زیرا كشوری كه عملاً در صحنه نبرد و مقابله با تروریست ها بوده در حقیقت ایران است وگرنه ائتلاف های آنها علیه گروه های تروریستی، خسارت چندانی به تروریست ها وارد نكرده است.
معاون اول رییس جمهور افزود: دشمنان ملت ایران در حقیقت می خواهند با تهدید ایران، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی كه قصد سرمایه گذاری در ایران دارند را بترسانند و از این طریق روند كار و توسعه در ایران را با كندی مواجه كنند، وگرنه ملت و مسئولین ایران ارزشی برای حرف های بی ادبانه دولتمردان آمریكایی قائل نیستند.
وی اضافه كرد: آنها خودشان متوجه شده اند كه ایران برنامه های وسیعی برای توسعه اقتصادی در پیش دارد و دنیا باید بداند كه یكی از كانون های توسعه كه می تواند چرخ توسعه دنیا را به حركت وادار كند، ایران است.
جهانگیری با بیان اینكه كشور چین زمانی این نقش را در دنیا ایفا می كرد و كانون توسعه دنیا بود، گفت: البته ایران به بزرگی فرصت چین نیست اما وقتی فقط وزارت نفت ایران طرح هایی به ارزش 220 میلیارد دلار در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی آماده كرده، نشان دهنده اهمیت و فرصت كم نظیر سرمایه گذاری در ایران است. علاوه بر این طرح های بزرگ و متعدد دیگری نیز در سایر بخش هانظیر حمل و نقل، خرید هواپیما، خرید لوكوموتیو و صنایع مختلف آماده سرمایه گذاری است. كشورهای دنیا كه امروز نیازمند كانون توسعه هستند و به دنبال سرمایه گذاری در طرح های مختلف اقتصادی اند می توانند برای سرمایه گذاری در ایران به عنوان یكی از مهمترین كانون های توسعه برنامه ریزی كنند.
معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود دو محدودیت اصلی پیش روی توسعه كشور را مسائل زیست محیطی و محدودیت منابع آب برشمرد و گفت: این محدودیت ها در كنار چالش های پیش رو مانند حجم نیروی بیكار، كاهش وضعیت معیشتی مردم و قدرت اقتصادی ایران كه باید ارتقاء پیدا كند، ایجاب می كند تا برنامه ریزان كشور با تدبیر و دقت برنامه های منسجمی را برای توسعه و عبور از موانع تدوین نمایند.
وی با یادآوری اینكه موضوع محیط زیست و آلودگی هوای كشور امروز به دغدغه اصلی و مشترك مردم و مسئولین تبدیل شده است، اظهار داشت: به دلیل فعال بودن سازمان های مردم نهاد در خصوص مسائل زیست محیطی، موضوع محیط زیست امروز به موضوع و دغدغه مشترك مردم و مسئولین كشور تبدیل شده و وقتی كه مسائل كشور به موضوع مشترك مسئولین و آحاد جامعه تبدیل می شود و مردم نیز در حل این مسائل مشاركت می كنند، امید بیشتری برای حل مسائل وجود خواهد داشت.
جهانگیری با اشاره به سیاست ها و برنامه هایی كه برای مقاطع مختلف كه كشور با هوای ناسالم و هشدار آمیز مواجه است، گفت: در برخی روزها كه این مشكلات وجود دارد تدابیری اتخاذ می شود كه برخی گروه های سنی حتی المقدور از منزل خارج نشوند و گاه مدارس تعطیل می شود و محدودیت های ترافیكی نیز اعمال می گردد و همه اینها بدین خاطر است كه سلامت مردم با خطرات جدی مواجه نشوند.
معاون اول رییس جمهور با تاكید بر اینكه برای حل مسائل زیست محیطی باید تمركز جدی معطوف شود و راهكارهای علمی دقیق در پیش گرفته شود، تصریح كرد: البته برخی شعار می دهند كه موضوع آلودگی هوا را به ما بسپارید تا ظرف یك سال آن را حل كنیم. این گونه اقدامات با شعار حل نمی شود و نیازمند كار دقیق و مطالعات و اقدامات گسترده است.
وی با تاكید بر اینكه حدود 80 درصد آلایندگی ها به خودروها، موتورسیكلت ها و وسایل حمل و نقل مرتبط است، خاطر نشان كرد: از این رو باید تمركز اصلی برای مدیریت آلودگی هوا نیز بر همین موضوع معطوف شود.
جهانگیری با اشاره به سخنان برخی افراد كه می گویند وقتی مشكل آلودگی هوا وجود دارد چرا تولید خودرو متوقف نمی شود، افزود: اینكه هر خانواده ای یك خودرو داشته باشد حق طبیعی آنها است و اگر خانواده ای به خودرو نیاز داشته باشد و نتوانیم برای او تامین كنیم به دور از انصاف است. البته باید در تولید خودروها استانداردهای ایمنی و زیست محیطی لازم رعایت شود.
معاون اول رییس جمهور یكی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست را حراست از حقوق آحاد ملت در خصوص مسائل زیست محیطی برشمرد و گفت: در همین راستا یكی از اقدامات انجام شده از سوی دولت این است كه معاینه فنی خودروها باید به صورت دقیق و مطابق با استانداردهای لازم انجام شود و دولت لایحه ای نیز به مجلس شورای اسلامی داده تا بر اساس آن زمان لازم برای معاینه فنی خودروها كه هم اكنون پنج سال پس از تولید است كاهش پیدا كند.
وی با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص قابلیت ها و عملكرد سامانه یكپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) گفت: اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته و وزارت كشور، شهرداری ها، بخش خصوصی و نیروی انتظامی هر كدام سهم مهمی در اجرای این برنامه داشتند كه باید از آنها تشكر كنیم.
جهانگیری افزود: این سامانه یكپارچه داده های اطلاعاتی خوبی را در اختیار قرار می دهد كه لازم است این اطلاعات مورد تحلیل قرار گیرد تا بتوانیم برای برنامه ریزی های آینده كشور نیز از آنها استفاده كنیم.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: برای حل مسائل زیست محیطی كلان شهر ها نیازمند توزیع بنزین با استاندارد بالا هستیم و تقریباً امروز در همه كلان شهر ها بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع می شود و با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندر عباس كه فاز نخست آن باید به زودی افتتاح شود، ایران قادر خواهد بود بنزین مورد نیاز كشور را با استاندارد بالا از این پالایشگاه تامین كند.
وی همچنین با تاكید بر ضرورت خارج شدن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل گفت: متاسفانه تعداد خودروهای فرسوده در كشور زیاد است و برای حل این مشكل باید دو روش بطور همزمان مورد استفاده قرار گیرد به گونه ای كه استفاده از خودروهای فرسوده برای مالكان آنها مقرون به صرفه نباشد و در كنار این روش باید مشوق های مالی و حمایت های بانكی را برای كسانی كه میخواهند خودرو خود را نوسازی كنند در نظر بگیریم زیرا معمولاً خودروهای فرسوده متعلق به اقشار ضعیف جامعه است و دولت باید برای تبدیل این خودروها به خودروهای جدید آنها را مورد حمایت قرار دهد.
جهانگیری نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را از برنامه های اولویت دار دولت برشمرد و افزود: دولت تدبیر و امید برای نوسازی 90 هزار تاكسی تصمیماتی اتخاذ كرده است كه امروز بر اساس گزارش ارائه شده وزارت كشور 40 هزار تاكسی نو سازی شده و در بخش اتوبوس و مینی بوس نیز كارهایی آغاز گردیده است.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینكه آسیب رسانی خودرو های فرسوده فقط در بخش آلایندگی محدود نمی شود، گفت: این خودروها هزینه های دو چندانی برای مالكان خود دارند چرا كه مصرف سوخت آنها گاه تا دو برابر افزایش پیدا می كند و هزینه های تعمیرات، تصادفات و سایر موارد نیز باید مدنظر قرار گیرد.
وی با تاكید بر اینكه موضوع حمل و نقل ریلی نیز همزمان بعنوان یكی دیگر از اولویت های دولت تدبیر و امید دنبال می شود، گفت: حمل و نقل ریلی یكی از مطمئن ترین و ایمن ترین روش های حمل و نقل است و باید تلاش كنیم تا جایی كه امكان دارد حمل بار و مسافر را به سمت حمل و نقل ریلی هدایت كنیم.
جهانگیری افزود: در بخش قطار بین شهری با اقدامات و برنامه ریزی هایی كه صورت گرفته، پنج مركز استان كه در حال حاضر به راه آهن سراسری متصل نیستند حداكثر باید تا نیمه اول سال 96 به راه آهن سراسری كشور متصل شوند.
معاون اول رییس جمهور یكی از سیاست های مستمر دولت تدبیر و امید را حمایت از توسعه قطار شهری به خصوص در كلان شهر ها عنوان كرد و گفت: دولت همچنین برنامه وسیعی برای قطار حومه شهرها در دستور كار دارد و وزارت راه و شهرسازی این برنامه را دنبال می كند.
وی افزود: نوسازی ناوگان حمل و نقل كشور و توسعه خطوط ریلی و قطار شهری نیازمند سرمایه گذاری فراوان است و این موضوع علامت مثبتی برای سازندگان و تولید كنندگان داخل كشور است كه بتوانند سهم خود را از این بازار بزرگ كسب نمایند.
جهانگیری با اشاره به برنامه ریزی برای خرید 2 هزار واگن قطار شهری از طریق منابع مالی خارجی افزود: در این طرح به گونه ای برنامه ریزی شده كه حدود 55 درصد باید از تولید داخلی باشد و قطعاً در مراحل بعد با انتقال دانش فنی كه به كشور صورت خواهد گرفت، سازندگان و تولید كنندگان داخلی سهم بیشتری را در آینده كسب خواهند كرد.
معاون اول رییس جمهور تصریح كرد: اقتصاد مقاومتی دقیقاً به همین معنا است و كسی نباید به دنبال تعریف دیگری برای اقتصاد مقاومتی باشد. اقتصاد مقاومتی یعنی چگونه از همه ظرفیت های داخل كشور برای توسعه استفاده كنیم.
وی در ادامه به پدیده ریز گردها كه باعث مشكلاتی برای مردم برخی استان ها شده است نیز اشاره و خاطر نشان كرد: دولت برنامه هایی برای حل مشكل ریز گردها البته در بخشی كه منشأ داخلی دارد تدوین كرده و برای بخش اصلی آن كه منشأ خارجی دارد در تلاش هستیم تا از طریق مذاكره با دولت های كشورهای همسایه این معضل را برطرف كنیم.
در این مراسم وزیر كشور نیز گزارشی از روند برنامه ریزی و طراحی سامانه یكپارچه معاینه فنی ایران ارائه كرد و گفت: در بهمن ماه سال 94 نخستین واحدهای معاینه فنی خودرو به این سامانه متصل شدند و امسال نیز 444 واحد معاینه فنی به این سامانه متصل خواهد شد.
دكتر رحمانی فضلی همچنین گزارشی از برنامه ریزی های انجام شده برای خرید 2000 واگن قطار شهری و نیز نوسازی 40 هزار دستگاه تاكسی ارائه كرد و به ارائه توضیحاتی در خصوص استمرار این برنامه های دولت پرداخت.
وزیر صنعت معدن و تجارت هم در این مراسم با اشاره به بحث استاندارد موتور خودروهای داخلی و موضوع معاینه فنی خودروها گفت: گامهای موثری در این زمینه برداشته شده بطوریكه امروز تمام خودروهای داخلی با استاندارد یورو4 به بازار عرضه می شوند و در خصوص خودروهای سنگین هم تلاش شده تا با مشاركت كشورهای خارجی موتورهای سی ان جی سوز طراحی و تولید شود.
وی در خصوص انعقاد قرارداد فاینانس 2000 واگن قطار شهری نیز خاطرنشان كرد: هدف از این برنامه انتقال دانش فنی به كشور، اشتغالزایی و دستیابی به تولیدات جدید است. به زودی مناقصه این طرح برگزار و مذاكراتی با بانكها و شركتهای بیمه خارجی انجام خواهد شد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با تاكید بر اینكه با نگاه آینده نگر برای توسعه خطوط مترو در كلانشهرها برنامه ریزی می كنیم، گفت: بهبود زندگی شهروندان وظیفه دولت است و ما همه مساعی خود را به كار خواهیم بست تا همه مردم ایران بویژه ساكنان كلانشهرها از آب و هوای مناسب برخوردار باشند.
معاون وزیر كشور هم توضیحاتی در خصوص سامانه یكپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) ارائه كرد و گفت: حذف دخالت عامل انسانی در ثبت نتایج آزمون، حذف وابستگی به برچسب و امكان جعل، نظارت آنلاین و تمام وقت بر عملكرد همه مراكز و امكان صدور معاینه فنی با درجه كیفی متفاوت از قابلیت های سیمفا است.
وی همچنین به اهداف تامین 2000 دستگاه واگن قطار شهری اشاره و خاطر نشان كرد: كاهش آلایندگی، ایجاد اشتغال، كاهش مصرف سوخت، ارتقاء كمی و كیفی حمل و نقل عمومی در 9 كلان شهر كشور، انتقال دانش و تكنولوژی و تشكیل زنجیره های تولید قطعات و مجموعه ها در داخل كشور از جمله اهداف این برنامه است.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی هم در این مراسم با اشاره به وجود 19 میلیون دستگاه خودرو در كشور، گفت: در سال جاری 1 میلیون خودرو در 10 ماهه نخست شماره گذاری شده كه نسبت به سال قبل 40 درصد افزایش داشته است.
سردار مومنی افزود: امكان ساماندهی ترافیك بصورت سنتی و بدون استفاده از سیستم های هوشمند دیگر میسر نیست و سامانه سیمفا طرحی ضروری و مورد نیاز برای كشور بود كه بستر و زیر ساخت های خوبی برای تصمیمات آینده و اقدامات جدید فراهم خواهد كرد.
در این جلسه با حضور معاون اول رییس جمهور قراردادی میان سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران (ایدور) و وزارت كشور برای فاینانس 2 هزار واگن قطار شهری امضاء شد.
انتهای پیام/