مسئول سازمان بسیج مداحان کشور در هشتمین نشست گفتگو آیینی بنیاد دعبل خزاعی از باید ها و نباید های ورود مداحان اهل بیت (ع) به عرصه سیاست و فعالیت های این نهاد گفت.

حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هشتمین نشست اهالی رسانه با فعالان فرهنگی - دینی با حضور محمد فراهانی مسئول بسیج مداحان کشور مورخ شنبه 16 بهمن ماه در سالن همایش های بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد.

محمد فراهانی در ابتدای این نشست با بیان فعالیت های سالیانه سازمان بسیج مداحان کشور درخصوص پرداختن این برنامه به مباحث تعلیم،‌ تربیتی،‌ اخلاق و خروجی این نهاد گفت: در کنار مباحث تعلیمی برای بزرگسالان، مباحث آموزشی را برای نوگلان حسینی در رده سنی نوجوانان و برای بزرگسالان دوره های آموزشی تعلیم و تربیتی را درنظر گرفته ایم.

وی در ادامه بیان کرد: برای سهولیت مسیر تربیتی، محصولات این سازمان را از قبیل آثار مکتوب،‌ لوح فشرده و نرم افزارهای آموزشی، به کمک دیگر نهادهای زیربط در دستور انجام کار قرار داده‌ایم.

مسئول بسیج مداحان کشور با اشاره به اینکه یکی از اقدامات انجام شده ورود به بحث آموزش مداحان در حوزه آوا ها و نواهای ایرانی است،‌دراین باره عنوان کرد: یکی از فعالیت های سازمان بسیج مداحان حضور مداحان و خواندن آنها در دستگاه های موسیقی ایرانی مانند بیات ترک،‌ چارگاه،‌شور و... است که با نوای ذاکرین انجام می شود.

فراهانی با ورود به بحث تربیت و اخلاق، پیرامون فعالیت های این عرصه در بسیج مداحان اظهار داشت: در بخش تربیت و اخلاق،‌ رشته اخلاق را با منش مداحان کشور تطبیق داده ایم و در این 6 ساله جلسات هفتگی با مضمون تربیتی-اخلاقی برگزار میشود و فیلم های آن به پخش می رسد.

وی درخصوص ورود مادحین به مباحث سیاسی و یا جرم های قضایی توضیح داد: به پیشنهاد سازمان بسیج مداحان کشور، شورای هماهنگی تشکلات این سازمان به گزارش ها و تخلفات ذاکران اهل بیت (ع) به صورت کاملا تخصصی با نیروهای که دارند، هیات را رصد می کنند و بعد از جمع آوری تذکر ها و گزارش های رسیده در شورا رسیدگی به تخلفات بیان می شود.

مسئول بسیج مداحان کشور افزود: همچنین در عرصه بصیرتی‌،طی نشست ها و جلسات متعدد پیش از ایام محرم،‌ رمضان المبارک و فاطمیه برای خواهران و برادران داریم و در سال یکبار همایش نخبگان را با همکاری هیئت رزمندگان اسلام و تشکلات همسو در شهر مشهد مقدس برگزار می‌کنیم و به نوعی عناوین بصیرتی را پیش از ایام مناسبتی سال بیان خواهیم کرد.

فراهانی با بیان اینکه هرساله یک چهره شاخص در عرصه نوکری اهل بیت (ع) را معرفی کنیم و زندگینامه او را در قالب مستند در سطح صدا و سیما پخش می کنیم،‌درخصوص موانع ورود مداحان به سیاست تصریح کرد: سیاست سازمان منع مداحان از ورود به جناح‌بندی‌های سیاسی است و چنانچه موردی مشاهده شود تلاش می کنیم با تذکر و اقدام از طریق پیشکسوتان رفع شود. البته این جلوگیری،‌منع قانونی نیست بلکه منع اخلاقی و ارشادی می شوند که این امر در دستور کار شورای هماهنگی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این سازمان باهمکاری هییت رزمندگان اسلام برای تشویق شاعران،‌ مداحان هرساله همایشی را با عنوان سوگواره در سطح استانی و کشوری برگزار می کند و با رقابت و استقبالی که صورت می گیرد با پوشش خبری رسانه نفرات برتر این همایش اعلام می شود.

فراهانی ادامه داد: سازمان در عین تمام فعالیت‌ها سعی دارد حتی‌المقدور از موازی‌کاری پرهیز نماید و ما سازمان بسیج مداحان را برادر کوچک سازمان تبلیغات اسلامی در عرصه ستایشگری اهل بیت(ع) می دانیم.

مسئول بسیج مداحان کشور پیرامون قانون‌گذاری و چارچوب نظام به روی تخلفات ذاکرین اهل بیت (ع)، گفت: پیش از این یکبار با تفکراتی که شکل گرفت،‌ به قوه قضاییه پیشنهاد دادگاه بخصوصی را برای بررسی به تخلفات مداحان داده بودیم،‌ اما مورد تایید واقع نشد و شورای هماهنگی تشکلات شکل گرفت.

وی تاکید کرد: حقیقت و عین واقعیت را آمار تخلفات مداحان را اگر بخواهید بدانید،‌ باید بگویم که در طول تاریخ در کشور ایران کمترین تخلفات را در عرصه مداحی کشور داریم.

فراهانی درخصوص حضور بانوان مداح و به اصطلاح خانم‌های جلسه‌ای و دربرگیری سازمان بسیج مداحان بیان کرد: بسیج خواهران با سیاست های سازمان بسیج مداحان به سمت و سویی پیش می‌رود که فعالیت‌های این افراد را به صورت گسترده و خیلی دقیق‌تر در این سال‌های اخیر فعالیت کرده‌اند.

وی افزود: ما در بخش آموزش برای خواهران،‌ دوره های آموزشی را برای تربیت بانوان مداح و به اصطلاح خانم های جلسه‌ای در نظرگرفته ایم و باید به اینکه توجه کرد که خانه‌هایی که روضه امام حسین (ع) برپا باشد شیطان درمنزل نفوذ نخواهد کرد.

فراهانی در پایان خاطر نشان کرد: به همراه مداحانی که هرساله در صدا و سیما برنامه دارند،‌ یک و یا دو نفر به چهره های ذاکرین اضافه می شوند و این امر پسندیده ای است، که مثل جامعه قرآنی که هرساله یک نخبه معرفی میکند ما هم در جامعه مداحی خود هرساله یک نخبه کشوری را معرفی کنیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار