نشست پرسش و پاسخ فیلم «اشنوگل» به كارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی سرنسری در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

اشنوگلبه گزارش خبرنگار  حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست پرسش و پاسخ فیلم «اشنوگل» به كارگردانی هادی حاجتمند و علی سلیمانی سرنسری در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

در این نشست هادی حاجتمند و علی سلیمانی سرنسری كارگردانان، ابراهیم اصغری فیلمنامه‌نویس و تهیه كننده، مهران اكرمی آهنگساز، سید محمود موسوی‌نژاد صداگذار، برزو ارجمند، ماه‌چهره خلیلی، كاوه سماک‌باشی و آزیتا تركاشوند بازیگران این فیلم حضور داشتند. 

در ابتدای این نشست، علی سلیمانی درباره روند ساخت این فیلم و کارگردانی مشترک با هادی حاجتمند در یک پروژه توضیح داد: با حاجتمند بر سر کارگردانی فیلم زود به تفاهم رسیدیم و در این راه از ظرفیت‌های هم استفاده كردیم. عنوان «اشنوگل» هم به پیشنهاد برزو ارجمند بود.

وی ادامه داد:  از سال ٩٢ پیگیر ساخت این فیلم بودیم. از آن زمان تحقیقات را شروع  كردیم و در این بین با قهرمانی به نام شهید مصطفی رحمانی آشنا شدیم كه شخصیت بسیار عجیبی داشت. به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم پرتره‌ای درباره او بسازیم. در نتیجه فیلمی ساختیم كه زوایای دیگر هم داشته باشد و به شهید هم پرداخته شود. «اشنوگل» اکنون فیلمی قابل احترام است که تمام تلاش‌مان را كردیم تا بهترین‌های خود را در آن ارائه دهیم.

هادی حاجتمند به عنوان دیگر کارگردان «اشنوگل» نیز گفت: ما در مرحله فیلمنامه هم كار را به صورت گروهی انجام دادیم و با علی سلیمانی کار را بازنویسی كردیم. سر آخر به این نتیجه رسیدیم که ابراهیم اصغری فیلمنامه را تكمیل كند و سپس من و سلیمانی با هم بر سر سكانس‌های نظر نهایی دادیم و به روایت خودمان نوشتیم. این نسخه‌ای هم كه الان می‌بینید كاملا قابل دفاع است و به خاطر ساخت آن افتخار می‌كنم. معتقدم این تیم اگر به اندازه استاندارد پول داشت، قطعا با یک شاهكار بر روی پرده سینما روبرو می‌شدیم البته اگر مبلغ هم بیشتر می‌شد، باز با همین تیم فیلم را می‌ساختیم.

در ادامه ابراهیم اصغری ضمن ابراز خوشحالی از ساخت چنین فیلمی با موضوع شهدای غواص بیان کرد: مهمترین خوشحالی‌ام این است که خداوند به من فرصت داد تا از این شهدای مظلوم فیلم بسازیم. بخش کمی از بودجه را از طریق استفاده فاكتورهای مختلف جذب کردیم. از نهادهای زیادی مانند سازمان اوج گرفته تا غیره پیگیری كردیم اما هیچ كدام پای كار نیامدند و این سازمان‌ها به وظیفه خود عمل نكردند و از بودجه‌های مربوطه در اختیار ما نگذاشتند.

فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده «اشنوگل» افزود: بعد از آن بود که سراغ همكارانم در این پروژه رفتم و  آنها هم با ما همکاری كردند و با حداقل دستمزدها پای كار ایستادند. از آنجا که این صحنه‌ها اصلا دیگر وجود نداشتند، تمامشان به سختی در شهرك دفاع مقدس بازسازی شدند. در حداقل زمان و با همكاری همه گروه، فیلم توانست به اینجا برسد و از همه همكارانم ممنونم كه باعث شدند دستمان را جلوی مدیران فرهنگی دراز نكنیم.

بروز ارجمند درباره همکاری‌اش در این پروژه گفت: فیلمنامه نسخه اول را دوست نداشتم اما با كارگردانان جلسه گذاشتیم و بعد فیلمنامه بازنویسی شد كه باز هم اشكال داشت؛ اما نمی‌توانستیم كار را عقب بیاندازیم.

این بازیگر ادامه داد: اصولا در هر كاری كه بازی می‌كنم چه كمدی چه جدی، بلد نیستم بگویم كم یا زیاد بازی می‌كنم. آنچه كه بازی می‌كنم همان چیزی است كه از دستم برمی‌آید. برای این كار هم كلی از قبل نقشه كشیده بودم، اما در كل و با زمان كمی که داشتم از این كار راضی هستم.

ماه‌چهره خلیلی نیز به عنوان دیگر بازیگر این فیلم گفت: از ابتدا نقش پیچیده‌ای برایم بود؛ چون دو دوره زمانی داشت و با این وجود این کاراکتر بیماری روانی هم دارد. برای رسیدن به نقش فیلم‌های مستند زیادی دیدم و تحقیق زیادی كردم. امیدوارم نقش به خوبی از آب درآمده باشد، چون کار خیلی سخت بود.

كاوه سماك‌باشی نیز گفت: شرایط كار در فصل تابستان و آفتاب طاقت‌فرسا و كویری كه كار می‌كردیم، سخت بود اما گروه خوب و همدل و همچنین دعای شهدای غواص پشت این گروه بود. معتقدم پشت هر جناح‌بندی که هستیم، همه ما ایرانیان مدیون شهدای جنگ هستیم و امیدوارم سینمای دفاع مقدس فراموش نشود و هر سال شاهد پویایی آن باشیم.

در ادامه سید محمود موسوی‌نژاد با تاکید بر سختی‌های صداگذاری در ژانر جنگی بیان کرد: اساسا صداگذاری كارهای جنگی سخت است كه البته این فیلم فضای ذهنی مخصوص به خود را هم داشت و در این بین زمان كمی هم داشتیم. در برج میلاد كه پخش خوبی نداشت اما در سالن‌های دیگر بهتر از اینجا بوده است.

حاجتمند در بخش دیگری از این نشست، با انتقاد از پرداخت نشدن به موضوعات این چنینی در سینمای ایران و نبودن فیلم «اشنوگل» در بخش سودای سیمرغ  گفت: من این سوال را دارم كه چرا بزرگان سینما تا به حال چنین موضوعی را پیدا نكرده بودند؛ چون خیلی مشخص و مشهود بوده است. نمی‌دانم چه دست و چه فرهنگ و چه ادا و اطواری، فیلتر روی عینك‌های کارگردانان گذاشته است كه این قهرمانان را در کشورمان نمی‌بینند. قهرمانانی كه تمام ویژگی‌ها را برای روایت سینمایی مناسب دارند.

وی ادامه داد: جای «اشنوگل» در جشنواره امسال در بخش سودای سیمرغ خالی بود و فكر می‌كردم كارها خیلی خوب هستند که ما به سودای سیمرغ راه پیدا نکردیم اما با دیدن فیلم‌ها در جشنواره‌، متوجه شدم اصلا اینطور نبوده است.

اصغری نیز در پایان این نشست پیشنهاد داد: چند روز پیش هم به آقای ایوبی گفتم. بعضی از فیلم‌های جشنواره امسال اصلا نباید برای جشنواره فجر كه جشنی منسوب به انقلاب است، انتخاب می‌شدند. راهكاری كه در این میان به نظر من وجود دارد این است كه هیات انتخاب آرای خود بر روی سایت‌ها بگذارند كه علنی شود. به نظرم این مطالبه باید توسط دوستان رسانه‌ای صورت گیرد.


انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار