خسروتاج گفت: برای رسیدن به هدف 20 میلیون گردشگر در سال 1404 نیازمند برنامه‌ریزی آماری هستیم اما زیرساخت‌های ما برای رسیدن به این هدف کامل نیست.

بدون سند چشم‌انداز گردشگری دور خودمان می‌چرخیم/ زیرساخت ها برای رسیدن به 20 میلیون گردشگر آماده نیستبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت در نخستین همایش تجاری‌سازی خدمات گردشگری با اشاره به اینکه توسعه گردشگری موجب متنوع‌سازی درآمد کشور می‌شود، گفت: با توجه به اینکه این بخش منابع ارزی برای کشور ایجاد می‌کند، می‌تواند مورد توجه سازمان توسعه تجارت باشد.

وی با بیان اینکه توسعه گردشگری نیازمند فرهنگ‌سازی است، اظهار داشت: برخی توسعه گردشگری در کشور را کاری مذموم عنوان می‌کنند، در حالی که به مزیت‌های مثبت این صنعت فکر نمی‌کنند، هم اکنون یکی از معضلات جدی کشور بحث اشتغال است، در حالی که گردشگری می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل کند و ما باید فضایی ایجاد کنیم که این امر توسعه یابد.

خسروتاج با تأکید بر اینکه در بحث گردشگری باید چشم‌انداز روشنی را تعریف کرد، افزود: در صورت عدم وجود چنین چشم‌اندازی، حرکت ما در این بخش دایره‌ای خواهد بود و به جای اول برمی‌گردیم، بنابراین برای دنبال کردن این موضوع در سطح ملی، بدون داشتن چشم‌انداز امکان حرکت نداریم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه اولویت‌بندی برای تجاری‌سازی هر کالایی اهمیت دارد، اظهار داشت: در گردشگری هم باید طبقه‌بندی و تقسیم‌بندی انجام شود، اولویت‌ها مخاطبین کشورهای هدف را برای ما معین می‌کند و باید ببینیم در بخش گردشگری چه خدماتی را به می‌توانیم به گردشگران ارائه دهیم.

خسروتاج بیان داشت: برای تجاری‌سازی گردشگری باید ذائقه مصرف‌کننده مشخص باشد و اگر این ذائقه را مشخص نکنیم، باز هم نتوانسته‌ایم به موضوع تجاری‌سازی توجه کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه برای رسیدن به هدف 20 میلیون گردشگر در سال 1404 نیازمند برنامه‌ریزی آماری هستیم، گفت: زیرساخت‌های ما برای رسیدن به این هدف کامل نیست.

وی افزود: کسانی که قرار است وارد صحنه گردشگری شوند، باید سازوکار حضور در عرصه بین‌المللی را داشته باشند و نکته مهم در این رابطه این است که تا چه اندازه تشکل‌های گردشگری در توانمندسازی اعضا قدم برداشته‌اند و چه کارهایی انجام داده‌اند.

خسروتاج با تأکید بر اینکه برای توسعه گردشگری باید نظام تشویقی وجود داشته باشد، گفت: نظام تشویقی ضمن اینکه می‌تواند برخی کمبودها و نواقص شرکت‌ها را جبران کند، می‌تواند زیربنای نظام آماری را در بخش گردشگری بسازد.

وی افزود: باید فعالان حلقه‌های زنجیره ارزش توریسم را توانمند کنیم و لازم است برای توسعه گردشگری، در بخش‌های مختلف این صنعت برندسازی کنیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار