بیستم بهمن سالروز عملیات غرور آفرین والفجر 8 در منطقه فاو و آزاد سازی بخشی از خاک عراق است.

 به گزارش گروه  استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ نیروی دریایی عراق در سالهای ابتدایی جنگ از طریق بندر فاو بارها نفتکش ها و کشتی های ایران را مورد هدف قرار داده بود.

برای رفع این مشکل دسترسی به بندر فاو در دستور کار فرماندهان ایران قرار گرفت.

قرار گرفتن رود خروشان اروند و وجود موانع فیزیکی موجب شده بود که دسترسی به فاو سخت شود اما فرماندهان سپاه و ارتش با طراحی عملیات موفق شدند با عبور از اروندرود به پشت خاکریزهای شهر فاو برسند و وارد این شهر شوند و آن را تصرف کنند.

در این عملیات سایت موشکی مستقر در شهر فاو که شهرهای آبادان و خرمشهر را بمباران می کرد از بین رفت و دسترسی عراق به آب های خلیج فارس نیز محدود شد.

در عملیات والفجر هشت،نزدیک به 800 کیلومتر مربع از خاک عراق آزاد و تلفات و خسارات سنگینی به دشمن وارد شد.

 عراق در جریان این عملیات، بیش از 50هزار تن کشته، زخمی و اسیر بر جای گذاشت.
10 تیپ پیاده کماندویی و نیروی مخصوص و 2 تیپ زرهی، 4 گردان ضد هوایی، 10 گردان جیش الشعبی و 5‌ گردان توپخانه دشمن نیز منهدم شد.

در جریان عملیات والفجر هشت (فاو) همچنین بیش از 50 فروند هواپیما و چرخ بال، صدها دستگاه تانک، نفربر و خودروی نظامی، توپ صحرایی، توپ ضدهوایی و ناوچه موشک انداز منهدم شد و ده‌ها دستگاه تانک و نفربر،180 دستگاه خودرو، 20 عراده توپ صحرایی، 120 عراده توپ ضدهوایی، 3 دستگاه رادار موشک و 34 دستگاه مهندسی از میان تجهیزات ارتش عراق به غنیمت قوای ایران درآمد.


انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.