یک روزنامه پاکستانی نوشت: هفته آینده نشستی 6 جانبه با موضوع کمک به حل مسائل افغانستان در مسکو برگزار خواهد شد.

ایران، پاکستان و هند دور میز حل مسائل افغانستان می‌نشینند
به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، یکی از رسانه‌های معتبر پاکستان روز چهارشنبه نوشت هفته آینده نشستی شش جانبه با موضوع کمک به حل مسائل افغانستان در مسکو برگزار خواهد شد که نمایندگانی از ایران، پاکستان و هند هم در آن حضور خواهند داشت.

روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان در سایت اینترنتی خود به نقل از منابع روس نوشت که در این نشست شش جانبه، نمایندگانی از روسیه، چین و افغانستان هم حضور خواهند داشت. این نشست قرار است 27 بهمن ماه جاری (چهارشنبه هفته آینده) در مسکو برگزار شود.

هفتم دی ماه گذشته نیز نشستی سه جانبه میان پاکستان، چین و روسیه به میزبانی مسکو برگزار شد و در آن نشست، تصمیم گرفته شد که افغانستان هم در جلسات بعدی این نشست ها حضور داشته باشد.

پیش از این نیز روسیه از ورود ایران به جمع مذاکرات با هدف کمک به صلح و آشتی در افغانستان و مبارزه با تروریسم در این کشور حمایت کرده بود. تجربه مشترک و موفق ایران و روسیه در مبارزه با تروریست های داعش در سوریه، باعث شده تا روسیه در اندیشه استفاده از این تجربه در افغانستان باشد.

روسیه که به کمک ایران، گام‌های موثری را برای مبارزه علیه داعش در سوریه برداشته است، این بار در تلاش است تا با تشکیل ائتلافی آسیایی، ضمن گام برداشتن در مسیر کمک به مذاکرات صلح افغانستان، به مقابله با داعش در این کشور برود.

یکی از نکات حائز اهمیت درخصوص نشست شش جانبه قریب الوقوع مسکو باهدف حل مسائل افغانستان و بررسی راهکارهای مبارزه با گروه های تروریستی از جمله داعش در این کشور، حضور نمایندگانی از پاکستان و هند بر سر یک میز برای گفت و گوهای مشترک با هدف کمک به حل مسائل افغانستان است.

پاکستان و هند یکدیگر را متهم به استفاده از خاک افغانستان برای انجام اقدامات تروریستی علیه یکدیگر می دانند. بنا براین هرگونه اقدام مثبت در جهت ثبات و حل مسائل افغانستان، نه تنها به نفع این کشور، بلکه به نفع ثبات و آرامش منطقه خواهد بود.

لذا نشست شش جانبه روسیه نه تنها می تواند گام مثبت در جهت حل مسائل افغانستان باشد، بلکه مجالی است برای هند و پاکستان تا در کنار دیگر کشورها و قدرت های منطقه ای که با این دو کشور روابط بسیار دوستانه دارند، از تنش ها و اختلاف های میان خود بکاهند.

این نشست شش جانبه درحالی قرار است به میزبانی مسکو برگزار شود که آمریکا، به عنوان کشوری که حضور نظامی گسترده و نفوذ زیادی در افغانستان دارد، برای شرکت در نشست مسکو دعوت نشده است. با این حال ضمیر کابلوف نماینده ویژه دولت روسیه در امور افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه به نقل از سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور گفته است اگر آمریکا بخواهد همکاری سازنده با قدرت های منطقه ای برای کمک به حل مسائل افغانستان داشته باشد، درها به روی این کشور نیز باز است.

ایرنا نوشت: منابع و مقامات رسمی پاکستان تا کنون درباره نشست شش جانبه هفته آینده در مسکو اظهار نظر نکرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار