آخرین نشست پرسش و پاسخ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به انیمیشن «رهایی از بهشت» به كارگردانی علی نوری‌اسكویی اختصاص داشت.

نشست «رهایی از بهشت» در برج میلاد | ترکیبی از تکنیک دو بعدی و سه بعدیبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان  آخرین نشست پرسش و پاسخ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به انیمیشن «رهایی از بهشت» به كارگردانی علی نوری‌اسكویی اختصاص داشت که با حضور اصحاب رسانه در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

در این نشست علی نوری‌ اسكویی تهیه‌كننده و كارگردان، سید وحید اولیایی تهیه‌كننده، مسعود حمزه‌ای مدیر تولید، آرش قاسمی صداگذار، پانته‌آ رهنمون و كتایون اعظمی صدا بازیگران این انیمیشن حضور داشتند. 
 
در ابتدای این نشست پانته‌آ رهنمون با اشاره به اینکه شانزده سال است در حوزه انیمیشن و سینما به طور تخصصی فعالیت می‌کند، بیان کرد: متاسفانه به انیمیشنی كه اولین بار در دنیا از دو سیستم ساخت در کنار هم برای یک کار سینمایی بلند استفاده کرده و برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران وارد بخش مسابقه جشنواره شده است، باید دقت بیشتری می شد و کاش قدر هنرمندانی را که چهار سال از زندگی‌شان را پای آن گذاشته‌اند، می‌دانستند. معتقدم این انیمیشن سرشار از دقت و ظرافت است، موسیقی متن آن با احساس آدمی بازی می‌كند و تصاویر آن گویا است. 

كتایون اعظمی نیز گفت: گله‌ام از این است که اگر فیلمی از اساس درخور توجه نبوده است، چرا به بخش مسابقه راه پیدا كرده و بعد رفتاری این‌چنین با آن می‌شود. یك انیمیشن برای اولین بار به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر امسال راه پیدا کرده است، اما آن را نادیده می‌گیرند. «رهایی از بهشت» در ایران یک اتفاق كم نظیر است. 

وی ادامه داد: این انیمیشنی كه برای بزرگسال است، تمام مدت برایش صدا درست شده و صداگذاری محض داشته است. اما مهجور واقع شد و برای آن متاسفم. مگر می‌شود كار منحصر به فردی كه شصت دقیقه موسیقی متن برای آن ساخته شده، شنیده نشود. 

در ادامه نشست علی نوری‌اسكویی درباره روند ساخت این انیمیشن توضیح داد: پرداختن به داستان زندگی شهید چمران در یک انیمیشن، راه رفتن بر روی لبه تیغ بود. از آنجا که مخاطبان ایرانی هنوز با یكسری از انیمیشن‌ها در دنیا آشنا نیستند، فكر كردم می‌شود دریچه‌ای را برای گشودن روایت‌های جدی‌تر از طریق این انیمیشن در ایران باز كرد چرا که سینمای انیمیشن ایران اولین قدم‌هایش است و در این میان بارقه‌ای به وجود آمده تا صنعت انیمیشن ما بتواند بیش از پیش رشد كند. 

این کارگردان افزود: ما جزو معدود كشورهایی در دنیا هستیم كه هر سال چند فیلم انیمیشن بلند را به سینما وارد می‌كنند. در حالی که  تولید انیمیشن بلند كار سنگینی است كه همه كشورها قادر به تامین زیرساخت‌های آن نیستند. «رهایی از بهشت» یك پله از هزاران پله‌ای است كه سینمای انیمیشن باید طی كند تا به جایگاهی كه سینمای بلند ما اکنون در دنیا دارد، برسد. 
 
وی در بخش دیگری ار صحبت‌هایش به مخاطبان اصلی این انیمیشن اشاره و تصریح کرد: مخاطب هدف «رهایی از بهشت» نوجوان و بزرگسال است و مخاطب كودك آن را متوجه نخواهند شد، گرچه ممكن است از تصاویر آن لذت ببرد. یكی از بزرگترین چالش‌های این فیلم كه به واسطه آن توسط بزرگان دنیا تحسین شده است، استفاده از عنصر روایت تركیبی از تکنیک دوبعدی و سه‌بعدی همزمان در این انیمیشن است که به غیر از كارهای اكسپریمنتال تا به حال كسی در دنیا به سراغ چنین تجربه‌ای نرفته بود. 

اولیایی نیز درباره برنامه اکران این انیمیشن در عرصه بین‌المللی گفت: خدا رو شكر بحث فروش «رهایی از بهشت» در اروپا و امریكا به خوبی پیش رفته و در چین هم با وجود سختی‌هایش خوب بوده است و به زودی اكران خواهد شد. 

در حاشیه این نشست مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر ضمن تشكر از اهالی رسانه برای همراهی‌شان در روزهای جشنواره، گفت: به تمامی همكاران رسانه‌ای‌ام كه تا این وقت شب با ما در برپایی این دوره جشنواره فیلم فجر همكاری کرده‌اند، خسته نباشید می‌گویم. به ویژه شماها که تا الان در آخرین نشست پرسش و پاسخ جشنواره حضور داشتید و جزو فینالی‌ها هستید! 

وی افزود: خوشبختانه امسال پس از سال‌ها، برای هر ٤٤ فیلم جشنواره نشست پرسش و پاسخ برگزار شد، حتی در نشست «فصل نرگس» هم تهیه‌كننده آن حضور پیدا کرد و بعد اعلام کرد که عوامل فیلم در نشست شرکت نخواهند کرد. به هر حال از تمامی كم و كاستی‌های این روزها عذرخواهی می‌كنم و  امیدوارم اگر نقصی از سمت روابط عمومی جشنواره بوده است، ببخشید و اگر هم بی‌احترامی به کسی شده است، به سهم خودم معذرت‌خواهی می‌كنم.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.