بسیاری از افراد مبتلا به سینوزیت رابطه خوبی با فصل‌های سرد سال ندارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ نظری متخصص بیماریهای داخلی با اشاره به اینکه سینوس‌ها حفره‌هایی هستند که در استخوان‌های صورت قرار گرفته‌ است و از طریق مجرایی به بینی متصل‌ شده‌اند و زمانی که سینوس‌ها دچار عفونت شوند، بیماری سینوزیت را ایجاد می‌کنند.

وی گفت: در این شرایط معمولا بیمار از سردرد و احساس سنگینی سر شکایت دارد؛ سردردی که با حرکت سر، قرار دادن سر بین زانوها و خم شدن به جلو بدتر می‌شود.

نظری با اشاره به اینکه . سینوزیت حاد التهاب و تورم مخاط سینوس است و علائمی مثل سردرد، ترشحات بینی، احتقان بینی، درد در صورت یا دندان‌ها، درد چشم‌ها و سرفه‌های شبانه دارد، اما سینوزیت مزمن شکل خفیف‌تر و طولانی‌تر سینوزیت حاد است که تشخیص آن کمی سخت‌تر بوده و علامت اصلی آن ترشحات عفونی پشت حلق است و معمولا به درمان دارویی جواب نمی‌دهد و برای درمان نیاز به عمل جراحی دارد.

وی افزود سردرد ناشی از سینوزیت در عرض چند روز تشدید می‌شود و ممکن است پشت چشم‌ها، دندان‌های آسیای بالا یا گوش تیر بکشد. گاهی علاوه بر سردرد بیمار بویژه کودک مبتلا دچار سرفه و بوی بد دهان می‌شود. علاوه بر سردرد، ترشح زرد یا سبز و چرکی از بینی و وجود احساس خلط در پشت حلق هم تحریک گلو و احساس حالت تهوع و استفراغ را به همراه دارد

متخصص بیماریهای داخلی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از سینوزیت بویژه نوع مزمن، درمان فوری و بموقع سرماخوردگی است. همچنین رعایت بهداشت شخصی، شستن مداوم دست‌ها، دوری از مواد آلرژی‌زا و مقابله با آلودگی هوا از مهم‌ترین عواملی است که می‌توان به کمک آنها از بروز این بیماری پیشگیری کرد..

وی افزود: باید از مصرف مایعات خیلی سرد بپرهیزند، به طور منظم ورزش کنند و فعالیت بدنی داشته باشند، از تماس با افراد مبتلا به سرماخوردگی یا عفونت ویروسی مجاری تنفسی فوقانی اجتناب کنند، در هوای خیلی گرم یا خیلی سرد (هوای راکد) نمانند، هنگام شنا کردن شیرجه نزنند و در سفرهای هوایی حتما از قطره ضداحتقان بینی استفاده کنند. بد نیست بدانید عطر و ادکلن و خوشبوکننده‌ها هم می‌توانند باعث تورم مخاط بینی و عود سینوزیت شوند؛ هر چند در مورد تعداد کمی از بیماران (بیشتر در مبتلایان به آسم و آلرژی) صادق است.


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.