بلومبرگ با اشاره به انتخاب رئیس جمهور جدید آلمان احتمال داد روابط طوفانی در انتظار برلین-واشنگتن خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی درباره رئیس جمهوری جدید آلمان نوشت: فرانک والتر اشتاین مایر روز یک شنبه از سوی مجمع ویژه فدرال آلمان به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری این کشور انتخاب شد، با توجه به مواضع وی بر ضد ترامپ پیش بینی می‌شود که در روابط با ایالات متحده مشکلاتی در پیش داشته باشد.

بلومبرگ با اشاره به برهم خوردن معادلات جهانی با روی کار آمدن دونالد ترامپ نوشت: وقتی از اشتاین مایر درباره بهبود روابطش با روسیه سوال شد وی گفت که جهان با یک بازتعریف کامل در نظم بین‌المللی مواجه است.

اشتاین مایر ساعتها بعد از انتخابش به عنوان رئیس جمهوری به شبکه زد دی اف گفت: در گذشته مشخص کرده بودیم که ما بیشتر در مذاکرات با شرکای شرقی مشکل داریم. اکنون ناگهان ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که حداقل با ابهاماتی روبرو هستیم و همچنین در روابط فراآتلانتیک مشکلاتی داریم.

بلومبرگ افزود: اگرچه رئیس جمهور آلمان اختیارات سیاسی و اجرایی ندارد با این وجود همتای آلمانی دونالد ترامپ، اشتاین مایر است. در حالیکه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیدگاه سیاسی خود را درباره کمپین انتخاباتی ترامپ مدیریت کرد اما اشتاین مایر که در آن زمان وزیر خارجه این کشور بود از کمپین انتخاباتی ترامپ انتقاد کرد و حتی تابوی روابط فراآتلانتیک میان اروپا و آمریکا را شکست.

اشتاین مایر که ترامپ را "خطیب نفرت" خوانده بود درباره سه هفته اول ریاست جمهوری ترامپ گفت: نمی‌دانم فقط من احساس می‌کنم شوکه هستم یا بقیه هم چنین احساسی دارند. واقعا نمیدانم چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد.

اشتاین مایر با دو سوم آراء از سوی مجمع فدرال به عنوان رئیس جمهور آلمان انتخاب شد. طبق قانون اساسی رئیس جمهور این کشور بیشتر درگیر روابط خارجی است هرچند که به گفته بلومبرگ، یواخیم گوک، رئیس جمهور قبلی، در امور داخلی به ویژه مسائل پناهجویان هم دخالت میکرد و به مرکل توصیه هایی داشت.

اشتاین مایر در دوره صدراعظمی گرهارد شرودر و با پست رئیس کارکنان دولت کار خود را در دولت آلمان شروع کرد، سپس بعد از 11 سپتامبر وزیر اطلاعات این کشور شد و در دور مرکل نیز دو دوره به عنوان وزیر خارجه آلمان فعالیت کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار