مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: بانک سرمایه دارای هیات مدیره است و ما این هیات مدیره را به بانک مرکزی معرفی می‌کنیم و یک پروسه طولانی 17، 18 ماهه زمان می‌برد تا بانک مرکزی آنها را تایید کند، بانک سرمایه به لحاظ قوانین بانکداری زیر نظر بانک مرکزی است و ما چون 47 درصد سهام آن را داریم هرکاری نمی توانیم در آنجا بکنیم.

اختلاس گذشته ربطی به صندوق ذخیره فرهنگیان ندارد/ فعالیت ۱۶ شرکت اصلی با سهام بالای ۵۰ درصد در این صندوق
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی نیکدل در نشست خبری با اصحاب رسانه در غرفه صندوق ذخیره فرهنگیان در نمایشگاه صندوق‌های بازنشستگی پیشران توسعه ملی با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه واریز سهم ٥ درصدی دولت به فرهنگیان در صندوق فرهنگیان دیده نشده بود، گفت: این موضوع در برنامه ششم توسعه مجددا دیده شده و دولت مکلف شده است که معادل واریزی معلمان، مبلغی را به صندوق ذخیره فرهنگیان واریز کند.

وی افزود: علی‌رغم اینکه طبق مصوبات، فرهنگیان باید ٥ درصد از حقوق خود و دولت نیز معادل آن را به صندوق واریز کنند اما حدود ١.٣ درصد از حقوق فرهنگیان کم می‌شود و دولت نیز معادل همین ١.٣ را به صندوق واریز می‌کند.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه واریزی اعضا تاکنون 1108 میلیارد تومان و واریزی دولت 149 میلیارد تومان بوده است، گفت: با احتساب سودهای جمع‌آوری شده، کل موجودی معلمان حدود 4300 میلیارد تومان است، از این میزان 998 میلیارد تومان معادل 22 درصد در شرکت ساختمان معلم و 1046 میلیارد تومان در پتروفرهنگ سرمایه‌گذاری شده است.  

نیک‌دل تأکید کرد: هزار و 870 میلیارد تومان از دارایی صندوق در شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان در قالب سهام بورس، 998 میلیارد تومان در شرکت ساختمانی، هزار و 46 میلیارد تومان در شرکت پترو‌ فرهنگ است. 

وی ادامه داد: تمام اموال فرهنگیان عمدتا بر روی زمین است که به هیچ عنوان قابل اختلاس نیست و اموال فرهنگیان صندوق ملکی و اوراق بهادار نیست و در قالب اموری چون پتروشیمی مروارید، ماشین‌سازی اراک و شرکت‌های بسیار دیگر سرمایه‌گذاری شده و به زمین چسبیده است. 

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه عمده سرمایه‌گذاری‌های صندوق ذخیره سودآور هستند، تصریح کرد: 8 درصد از دارایی‌ها در قالب وجوه اداره شده در شرکت لیزینگ ما متمرکز است، در پروژه‌های مختلفی در عسلویه، تهران و مشهد به کار گرفته شده است.

وی با بیان اینکه 375 میلیارد تومان از درآمد صندوق در شرکت لیزینگ که به وسیله خود شرکت تأسیس شده سرمایه‌گذاری شده، افزود: شرکت لیزینگ خودرو وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان تا به امروز 115 هزار خودرو با اقساط 48 ماهه به فرهنگیان اهدا شده و در مقطعی حدود 300 خودروی آی 20، وارد برنامه لیزینگ ما شد که تنها حدود 10 تا 12 درصد مدیران ما این خودروها را گرفتند و مابقی را کارمندان و فرهنگیان ثبت‌نام کردند.

نیکدل اظهار داشت: مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان حدود ١٦ شرکت اصلی و بیش از ٢٧ شرکت زیرمجموعه و فرعی دارد، گفت: تعدادی از شرکت‌های فرعی ما هرکدام شش الی هفت درصد از سهام بانک سرمایه را در اختیار دارند که مجموع آن به حدود ٤٧ درصد سهام بانک سرمایه می‌رسد.  بنابراین بانک سرمایه شرکت اصلی ما نیست و روی آن اعمال مدیریت کامل نداریم.
 
مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: بانک سرمایه تابع مقررات بانک مرکزی است و اگر تخلفی در آن صورت بگیرد جابجایی مدیران و عوامل مدت زمانی به تاخیر می‌افتد.
 
وی با اشاره به اینکه از زمانی که مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان سرپرست بانک سرمایه تعیین شد، کنترل از این صندوق خارج شد، ادامه داد: اگر غندالی اکنون در زندان است با سمت سرپرستی بانک سرمایه در زندان است نه سمت مدیرعاملی صندوق ذخیره فرهنگیان. اختلاسی که ماه‌های گذشته صورت گرفته مربوط به بانک سرمایه بوده و هیچ ربطی به صندوق فرهنگیان ندارد که در این میان برخی افراد آگاهانه یا غیرعمد این اختلاس را به این صندوق ارتباط می‌دهند که این مساله سبب تشویش افکار فرهنگیان شده و صدمه جدی به پیکره آموزش و پرورش وارد می کند.
 
نیک دل عنوان کرد: این صندوق در بانک هیچ گونه پس اندازی ندارد و متاسفانه باید بگویم که در طی این اختلاس سپرده‌های مردم غارت و بدون پشتوانه به افراد دیگر وام داده شده است.
 
مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: این صندوق سه نفر نماینده به بانک مرکزی از 5 دی ماه معرفی کرده که متاسفانه تا به امروز تاییدیه آنها صادر نشده و به همین خاطر ما هیچ گونه کنترلی بر این بانک نداریم.
 
نیک دل تاکید: کردن 200 میلیارد تومان از سرمایه اولیه بانک سرمایه مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان است که تا به امروز این سرمایه 167 میلیارد تومان سود دریافت کرده است.
 
وی ادامه داد: شرکت‌های زیر ساخته صندوق از رشد چشمگیری برخوردار بودند و اگر تخلفی در یکی از شرکت های فرعی وابسته به صندوق صورت گرفته است ما با شناسایی افراد و با توجه به سابقه شان آنها را عوض و عزل می‌کنیم و با توجه به تخلفات صورت گرفته به وسیله آنها این صندوق از طریق قوه قضائیه با آنها برخورد می‌کند.
 
مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه در بعضی از مواقع به خاطر تخلفات صورت گرفته کل اعضای هیئت مدیره عوض می‌شدند، افزود: تغییر در مدیران شرکت‌های وابسته به صندوق با توجه به تخلفات صورت گرفته بنا به دستور وزیر بوده است شرکت‌های زیان ده ادغام شده‌اند.
 
نیک دل با بیان اینکه 880 هزار معلم عضو این صندوق هستند، متذکر شد: خروجی‌های این صندوق برای بازنشستگان 600 تا 700 نفر است و یک درصد از اعضا به خاطر مسائل مختلف از عضویت در این صندوق انصراف داده‌اند.
 
وی گفت: بر طبق مصوبه هیئت امنای صندوق اگر در شهرستانی فرهنگیان به بانک ملی دسترسی نداشتند می‌توانستند حقوقشان از نزدیک ترین بانک دولتی دریافت کنند که متاسفانه به دلیل مصاحبه نا درست مدیر عامل بانک ملی برخی‌ها از افراد تصور کردند که آموزش و پرورش می‌خواهد حقوق معلمان را به بانک سرمایه منتقل کنند که من در اینجا باید بگویم اگر بانک سرمایه کارش را به خوبی انجام دهد فرهنگیان گرامی پس از دریافت حقوق پولشان را در این بانک سرمایه گذاری می‌کنند.
 
نیک دل ادامه داد: در طی برنامه پنجم دولت 820 میلیارد تومان به صندوق ذخیره فرهنگیان بدهی دارد که به دلیل مشکلات بودجه ای این پرداخت هنوز صورت نگرفته است.
 
وی تاکید کرد: از روزی که فرهنگیان بازنشسته می‌شوند در حدود یک ماه طول می‌کشد تا پروسه پرداخت پولشان از این صندوق انجام بشود و خوشبختانه تا به امروز هیچ مشکلی در این خصوص گزارش نشده است.
 
بدهی 820 میلیونی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان در برنامه پنجم توسعه
در ادامه این مراسم عباس معین گفت: 675 میلیارد تومان پورتال در بیمه معلم وجود دارد و این بیمه بیشترین اعضای بیمه شده را در کشور دارد و 25 درصد سود به بیمه گذاران پرداخت می‌کند.
 
وی ادامه داد: طرح استمرار به برخی از بازنشستگان تعلق می‌گیرد که در این طرح فرهنگیان بازنشسته می‌توان وام 3 ساله با کا مزد 2 درصد دریافت کنند.
 
معین تاکید کرد: این شرکت در لیست تحریم‌ها از سوی کشورهای خارجی بوده است و من باید بگویم که بیمه معلم در سال‌های گذشته هیچ زیانی ندیده و بلکه به اعضایش سود پرداخت کرده است.
 
 حاشیه سود 11 درصدی معلمان در شرکت ساختمانی معلم
در ادامه مراسم شیخ گفت: در پروژه مگا پارس این صندوق 43 درصد سهام را در اختیار دارد و این پروژه در حال حاضر از پیشرفت 68 درصدی برخوردار است و در کل در شرکت ساختمانی معلم حاشیه سود معلمان 11 درصد است و حجم سرمایه‌های انجام شده در پروژه‌های مختلف به وسیله این صندوق چیزی حدود هزار میلیارد تومان است.
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.