به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در این مطلب با عنوان «تقلب سـازمانیافته»، نوشت: دربی که شروع شد همه نگاهها به سمت جایگاه استقلالیها بود، جایی که صندلیهای خالی زیادی در ورزشگاه دیده میشد؛ این در حالی بود که جایگاه پرسپولیسیها پر از تماشاگر بود. این اتفاق تا حدودی غیرمنطقی بود، زیرا هر دو تیم در اوج آمادگی قرار داشتند و بعید به نظر میرسید که جایگاه هواداران یکی از این دو تیم خالی از تماشاگر باشد. بازی که تمام شد، منصوریان هم اعتراضهای خود را آغاز کرد. شایعات دست به دست میچرخید، آیا توطئهای در کار بود؟
گفتند ۴۰۰ بلیت باقی مانده است
این نخستینبار نبود که جایگاه پرسپولیسیها پر از تماشاگر و جایگاه استقلالیها پر از صندلیهای خالی بود، در دربی ۸۳ و بازی رفت این دو تیم هم اتفاق مشابهی رخ داد، شایعات حاکی از این بود که یکی از افرادی که همواره خود را تماشاگر پرسپولیس مینامد و شرایط مالی خوبی دارد، بلیت جایگاه استقلالیها را خریده و توانسته مانع از حضور تماشاگران آبی در ورزشگاه شود؛ شایعاتی که هیچگاه تکذیب نشد.
علیرضا منصوریان هم پس از این دیدار گفت: «چگونه میشود در بازی السد ورزشگاه مملو از تماشاگر شود و ۲۰ هزار نفر بیرون بمانند و مسئولان بگویند به هواداران بگو به ورزشگاه نیایند؟ اما در دربی این اتفاق رخ میدهد. قبل از دربی گفتند ۴۰۰ بلیت باقی مانده و ما نمیدانیم چه اتفاقی افتاده است. شاید در این قسمت چاله هوایی وجود دارد که باعث میشود هواداران در ورزشگاه نباشند. بخشی از سکوهای استقلال خالی است، اما هواداران پرسپولیس جای مناسبی برای نشستن ندارند. در دور رفت این موضوع را قبول دارم که شاید هواداران راضی نبودند که نیامدند، اما وقتی بازی السد ورزشگاه پر میشود، این اتفاق عجیب است. هنوز در بلیتفروشی مشکل داریم و زمانی که به ورزشگاه آمدیم دیدیم فضایی برای بازی گل کوچک در میان هواداران وجود دارد».
خریداری بلیط استقلالیها توسط پرسپولیسیها سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ فدراسیون فوتبال روز گذشته درباره حضور کمتعداد استقلالیها در ورزشگاه گفت: «اینگونه نبوده که کسانی که بلیت داشتهاند به استادیوم نیامده باشند، شاید تعدادی از آنها به دلیل شرایط نامساعد جوی نیامده باشند، اما موضوع اصلی این است که در طبقه اول صندلیها جداسازی شدهاند، ولی در طبقه دوم این اتفاق رخ نداده است. اتفاقی که رخ داده این است که در دربی ۸۴ تعدادی از تماشاگران پرسپولیس، بلیت طبقه دوم را خریدهاند و استقلالیها اجازه حضور پیدا نکردهاند. پرسپولیسیها خواستهاند بلیت بخرند و وقتی دیدند جایی برای نشستن ندارند بلیت قسمت استقلالیها را خریدند و در آن قسمت نشستند. امیدواریم این مشکل برای سال آینده حل شود و بتوانیم جداسازی را بین هواداران دو تیم انجام بدهیم».
کد ملی مطابقت داده نمیشود مشکل، اما فقط در طبقه دوم ورزشگاه نیست، اگر سری به سامانه فروش بلیت ورود به ورزشگاه بزنید، متوجه خواهید شد که چه ایراداتی دارد. در واقع هواداران میتوانند با نام مادر، خواهر یا همسر خود حساب کاربری ایجاد کنند، حتی با کد ملی اموات هم میتوان این حساب را ایجاد و بلیت خرید؛ در حالیکه سامانه فروش بلیت باید نظارت کاملی بر این موضوع داشته باشد و همه چیز پس از استعلام از سازمان ثبت احوال، ثبت رسمی شود. تصور کنید یک شخص خاص میتواند با ۱۰۰ هزار کدملی، تمامی بلیتهای یک بازی را خریداری کند و به تنهایی راهی ورزشگاه شود، این اتفاق بیشک در جهان منحصر به فرد است. مدتهاست که فروش اینترنتی بلیت بازیهای فوتبال به یک مشکل بزرگ تبدیل شده و هنوز هیچ مقام مسئولی در این باره پاسخ قانعکنندهای نداده است، هواداران برای تشویق تیمهای محبوبشان از شهرهای مختلف راهی تهران میشوند، اما بارها پشت در ورزشگاه مانده و خستگی راه به تنشان مانده است.
علیرضا ابراهیمی، کارشناس نرمافزار در این باره به «قانون» گفت: «در سایت بلیتفروشی مسابقات فوتبال، کد ملی افراد براساس یک الگوریتمی که برای آن تعریف شده توسط سیستم بررسی میشود، اما کدملی افراد با نام آنها مطابقت داده نمیشود. در واقع سیستم فقط تشخیص میدهد که کدملی وارد شده یک کد ملی معتبر است، ولی به دلیل آنکه اجازه دسترسی به دیتابیس ثبت احوال را ندارد، نمیتواند آن را با نام افراد تطبیق بدهد و به این ترتیب شما هر نامی را در مقابل کدملی معتبر بنویسید، سیستم آن را قبول میکند. در حقیقت هرکس با دانستن این الگوریتم میتواند کدهای ملی افراد را در این سامانه ثبت کند، بدون آنکه هویت دارنده آن توسط سیستم قابل تشخیص باشد».
ثبتاحوال اجازه دسترسی نمیدهد محمد رضا بیهقی، قائممقام مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه هوشمند برهان مبین که مسئولیت بلیتفروشی دیدارهای لیگ برتر فوتبال را دارد در این باره گفت: «سامانه هوشمند بلیتفروشی به سامانه ثبت احوال وصل نیست، فقط شماره ملی را میتوانیم درخواست کنیم. ما سه نامه به ثبتاحوال زدهایم، ولی به شرکتهای خصوصی اجازه دسترسی نمیدهند. در شرکتهای دولتی هم هزینهای معادل ۷۰۰۰ تومان به ازای هر کارت ملی باید پرداخت شود. در سامانه ما تعریف شده که هر نفر فقط پنج بلیت میتواند تهیه کند. یکی از کارهایی که میتوان در این زمینه انجام داد، محل راهروهاست، محل راهروها در سمت پرسپولیس کاملا پر بود؛ درحالیکه در سمت استقلالیها حتی صندلیها هم خالی بود. شک نکنید دلیل این موضوع این بوده که پرسپولیسیها، جایگاه استقلالیها را خریدهاند. ما به ثبت احوال نامه زدهایم، اما هنوز جواب ندادهاند.»
او افزود: «تنها موضوعی که ما تلاش کردهایم با آن مقابله کنیم این است که در ورودی ورزشگاه باید کارتملی ارائه شود، ولی در زمینه اینکه یک هوادار استقلالی یا پرسپولیسی است، نمیشود صحبتی کرد. گاهی یگان ویژه نیز در را باز میکند و عدهای کنترل نشده وارد ورزشگاه میشوند بنابراین میزان فروش بلیت ۱۰ هزار بلیت است؛ در حالیکه اعلام میشود هفت هزار نفر در ورزشگاه حضور دارند. دلیل این موضوع این است که جمعیت باقیمانده بدون کنترل وارد ورزشگاه شدهاند. در واقع اعلام تعداد هوادار حاضر در ورزشگاه براساس کنترلی است که در ورودی ورزشگاه انجام شده نه تعداد افرادی که وارد ورزشگاه شدهاند».
سوژه نشویم وقتی نظارت کافی برای اجرای قانون وجود ندارد، احتمال رخ دادن اتفاقات عجیب وجود دارد. تصور کنید اگر یک هوادار که تمام ورزشگاه را خریده به تنهایی راهی آزادی شود، چه بازتاب بینالمللی خواهد داشت. کاش پیش از آنکه سوژه رسانههای سایر کشورهای دنیا شویم، این درد را علاج کنیم؛ چرا که به نظر نمیرسد مشکل غیرقابل درمانی باشد. کافیست سامانه فروش بلیت را کمی بهینهسازی و به سیستم ثبتاحوال وصل کنیم تا از وقوع این اتفاق جلوگیری شود.
منبع:روزنامه قانون
انتهای پیام/