مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری، رها کردن لاشه پرندگان در محیط باز را مهم ترین عامل انتشار آنفلوآنزای فوق حاد بیان کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عبدالمحمد نجاتی با اشاره به انتشار آنفلوآنزای فوق حاد در ۱۶ استان کشور از جمله چهارمحال و بختیاری گفت: ر‌ها کردن لاشه پرندگان در محیط باز مهم‌ترین عامل انتشار این بیماری در استان است.

وی افزود: خورده شدن لاشه پرندگان مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد توسط حیوانات گوشت خوار مانند عقاب، کلاغ، گربه و سگ، علاوه بر ابتلای این حیوانات، سبب انتشار بیماری می‌شود.

نجاتی اضافه کرد: خودداری از خرید و فروش پرندگان زینتی، عدم ورود به تالاب‌ها و برکه ها، نزدیک نشدن به لاشه پرندگان و گزارش هر گونه مورد مشکوک به بازرسین دامپزشکی برای بررسی و انجام آزمایشات می‌توانند در پیشگیری از انتشار این بیماری مؤثر باشد.

وی با اشاره به شناسایی و معدوم سازی طیور بومی ۱۷ کانون آنفلوآنزای فوق حاد در چهارمحال و بختیاری به شعاع یک کیلومتر افزود: خوشبختانه هیچ گونه مورد مشکوکی در مرغداری‌های صنعتی استان گزارش نشده است.

نجاتی افزود: مردم می‌توانند با پختن گوشت مرغ در دمای ۷۰ درجه به مدت نیم ساعت و تخم مرغ به مدت ۵ دقیقه در این دما از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

تا کنون ۱۷ کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.

آنفلوآنزای (آنفولانزا) فوق حاد از مهم‌ترین بیماری‌های طیور و یک بیماری تنفسی ویروسی مشترک انسان و پرندگان با علایم سیاه شدن و خونریزی تاج و ساق پا، علایم تنفسی حاد، بی حالی شدید، پژمردگی، دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دانه، افت ناگهانی تولید تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهانی در گله است.

 انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار