استاندار کرمانشاه گفت:استان کرمانشاه بسیار مستعد توسعه باغداری است و با یک کار جهادی هدفمند می توان تحول خوبی را در این حوزه ایجاد کرد.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛اسداله رازانی گفت: توسعه باغداری در برخی استان ها مانند کردستان به دلیل جغرافیای کوهستانی آن بسیار دشوار است و کشاورزان برای اینکار اقدام به  تسطیح و همچنین انتقال خاک می کنند در حالیکه کرمانشاه از آب و خاک مناسب برای توسعه باغداری برخوردار است.


وی افزود: استانی مانند کرمان دارای 150 میلیمتر بارندگی متوسط سالیانه است و از مناطق کم باران ایران محسوب می شود ولی با این وجود کرمان400 هزار هکتار باغ دارد. در حالیکه استانی مانند کرمانشاه با وجود برخورداری از یک بارش متوسط سالیانه 500 میلیمتری تنها 35 هزار هکتار باغ دارد.

استاندار کرمانشاه افزود: این سطح از باغات تنها یک و نیم درصد از زمین های زیر کشت استان را تشکیل می دهد در حالیکه با توجه به متوسط کشوری این میزان می بایست حداقل 70 هزار هکتار می بود.

این مقام عالی استان ادامه داد: باغات بسیاری در حاشیه های کناری رودخانه گاماسیاب و در حدفاصل بروجرد تا نهاوند ایجاد شده اند ولی به محض ورود این رود پرآب به استان کرمانشاه، کمتر اثری از باغ در حاشیه های آن به چشم می خورد. این اتفاق در حالی رخ داده که این منطقه از استعداد بسیار بالایی برای توسعه باغداری برخوردار است.

وی عنوان کرد: می توان به عنوان نمونه یک هدفگذاری 500 هزار هکتاری را تا پایان برنامه ششم توسعه ترسیم کرد و سپس تمامی دستگاه ها را بسیج نمود تا در راستای تحقق آن تلاش نمایند. بی گمان اگر به نیمی از این میزان هم دست پیدا کنیم گام بزرگی برای توسعه استان محسوب می شود.

استاندار کرمانشاه افزود: گسترش باغات استان باید در راستای تولید محصولات با ارزش افزوده مناسب مانند گردو، بادام و انجیر صورت گیرد زیرا ممکن است با کشت برخی محصولات باغی شاهد متضرر شدن افراد باشیم.

این مقام عالی گفت: بهره گیری از پتانسیل عظیم انسانی حوزه کشاورزی را یکی از راهکارهای مناسب برای توسعه باغداری خواند و گفت: کرمانشاه 1200 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی دارد که اگر هر کدام نیم هکتار باغ ایجاد کنند در مجموع 60 هزار هکتار باغ ایجاد می شود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.