خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی روابط ترکیه و آمریکا پرداخت.

فرانس‌پرس: ترکیه با وجود اختلافاتش با ترامپ روی او حساب باز کرده است
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره رابطه ترکیه با دونالد ترامپ نوشت: مقامات ترکیه امیدوارند روابط نزدیکی با رئیس جمهور جدید آمریکا برقرار کنند و حتی حاضرند چشمانشان را به روی اختلافاتشان با دونالد ترامپ ببندند اما راهی که به نزدیکی دو طرف منجر می شود پر فراز و نشیب است.

در حالی که چند پایتخت اروپایی با احتیاط از انتخاب غیرمنتظره دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا استقبال کردند، آنکارا با شور و شوق این خبر را دریافت کرد.

روابط بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و کاخ سفید در ماه‌های آخر ریاست جمهوری باراک اوباما به علت اختلاف‌نظرها درباره سوریه و پرونده فتح الله گولن، دشمن شماره یک رجب طیب اردوغان که در آمریکا در تبعید به سر می برد و آنکارا خواهان استرداد اوست، به ناگهان رو به وخامت گذاشت.

بینالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه از دیدار شنبه شب با مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در مونیخ برای پرداختن به این دو موضوع که در کانون روابط بین دو کشور است، بهره برد.

عایشه سوزن، مسئول روابط بین الملل دفتر ریاست جمهوری ترکیه به خبرگزاری فرانسه گفت دولت ترامپ فرصت اتخاذ ابتکارات جسورانه را در زمینه سیاست خارجی دارد.

وی افزود دولت جدید آمریکا پس از ارزیابی مجدد روابطش با ترکیه در زمینه‌های مشارکت تجاری، نظامی و همکاری در مبارزه با تروریسم تدابیری برای بهبود روابط اتخاذ می کند.

کمتر از 48 ساعت پس از نخستین گفتگوی تلفنی ترامپ و اردوغان، مایک پومپئو رئیس سیا، نخستین سفر رسمی خود را به ترکیه برنامه‌ریزی کرد. او هفته گذشته با مقامات ترکیه دیدار کرد.

-انتقادهای خاموش-
عبدالقادر سلوی، وقایع نگار ترکیه‌ای که نزدیک به حکومت است، خاطر نشان کرد شروعی تازه با میزبان جدید کاخ سفید اولویتی راهبردی برای آنکاراست.

آرون استاین از مرکز رفیق حریری برای خاورمیانه توضیح داد مقامات ترکیه در ترامپ، شخصی را می بینند که می تواند این نزدیکی را تحقق ببخشد. در نتیجه آنها از هر گونه انتقاد از او خودداری می کنند اگر چه سخنرانی‌های او در بسیاری از جنبه‌ها کاملا مغایر با چیزی است که مقامات ترکیه از آن دفاع می کنند.

اردوغان که برای حمله به «غرب اسلام‌ستیز» تردیدی به خود راه نمی دهد، تاکنون هیچ اعتراضی به طرح ترامپ برای ممنوع کردن ورود اتباع چند کشور اسلامی به خاک آمریکا برای حفاظت از این کشور در برابر تروریسم نکرده است.

مقامات ترکیه امیدوارند همتایان آمریکایی خود را در این دو پرونده یعنی سوریه و فتح الله گولن که روابط بین اردوغان و اوباما را مسموم کرده بود، متقاعد کنند. اما به رغم این مسئله به نمایش گذشته شده، تحلیل‌گران با توجه به اختلافات سنتی بین آمریکا و ترکیه، شک دارند این وضعیت در دراز مدت ادامه پیدا کند.

فادی هاکورا کارشناس مسائل ترکیه در اندیشکده چاتم هاوس مستقر در لندن اعلام کرد: «ماه عسل کنونی کوتاه مدت و تاکتیکی است.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار